Analişti politici: Sorin Oprescu are cele mai multe şanse în alegeri

1

Actualul primar general al Capitalei, Sorin Oprescu, este candidatul cu cele mai mari şanse de reuşită la alegerile locale de pe 10 iunie, consideră analiştii politici Cristian Pârvulescu şi Iosif Boda.

Pârvulescu susţine că modul în care candidaţii pentru Primăria Capitalei se prezintă în faţa electoratului bucureştean este afectat şi de faptul că sondajele de opinie îl indică pe Sorin Oprescu drept câştigător sigur.

Potrivit analistului politic, la nivelul campaniei pentru alegerile locale din Bucureşti nu ar exista „o intenţie reală de a-l bascula” pe actualul primar, Sorin Oprescu.

„Cele mai multe şanse le are Sorin Oprescu. Toate sondajele îl indică pe Oprescu câştigător şi, în plus, sunt şi alegeri într-un singur tur de scrutin. Totul pare să fie în favoarea sa şi asta pare să influenţeze foarte mult calitatea campaniei, pentru că, nici în ceea ce priveşte investiţiile în campanie, nici în ceea ce priveşte determinarea candidaţilor, lucrurile nu sunt spectaculoase.

Marea problemă a campaniei din Bucureşti este faptul că nu pare să existe o intenţie reală de a-l bascula pe Oprescu. Sunt candidaturi de faţadă. Sunt exerciţii obligatorii pe care partidele respective nu le puteau rata. Cu excepţia lui Nicuşor Dan, care promovează un mesaj, ceilalţi o fac pentru că partidele lor au nevoie de voturi pentru consilieri şi nu ar putea rata oportunitatea asta”, a declarat, Cristian Pârvulescu.

Şi analistul Iosif Boda crede că Sorin Oprescu poate câştiga alegerile din 10 iunie fără să depună un efort prea mare.

„Sorin Oprescu poate să îşi pună şi o frunză în frunte, poate să îşi pună orice slogan sau poate să nu iasă deloc în public. Poate să plece la Monte Carlo într-o vacanţă şi să se întoarcă după alegeri şi tot câştigă”, afirmă Boda.

În ceea ce îl priveşte pe Silviu Prigoană, candidatul PDL la funcţia de primar general al Capitalei, Boda spune că se îndoieşte de şansele acestuia de a câştiga mandatul.

„Este un personaj pitoresc, dar cred că la Gherla ar putea câştiga primăria, dar nici acolo nu prea are şanse, fiind mai bine cunoscut în oraşul său natal”, a susţinut Boda, într-o declaraţie .

O părere asemănătoare are şi Cristian Pârvulescu, care a susţinut că, deşi până acum sondajele îl indicau pe Silviu Prigoană drept un candidat puternic, acum acesta „nu pare să mai fie la fel de puternic”.

Analiştii politici au comentat şi şansele de reuşită ale candidatului independent Nicuşor Dan, Iosif Boda mărturisind că ar vota cu acesta dacă ar şti că are „şanse minime”, fiind „cel mai interesant” candidat pentru Primăria Capitalei.

„L-aş vota pe Nicuşor Dan cu 70 de mâini dacă ar avea minime şanse. Din păcate, oamenii ăştia sunt precum Don Quijote. Ei se luptă cu nişte mori de vânt mult prea puternice pentru sabia lor din carton. E un om admirabil. Am avea nevoie de clone ale lui multiplicate şi poate atunci am avea şi noi şanse să arătăm altfel decât arătăm. Este de departe candidatul cel mai interesant. Ar fi, după părerea mea, cel mai promiţător şi ar fi un gospodar. El nu are însă partid şi cine nu are maşinărie de partid nu are decât să stea acasă, fiindcă funcţionează principiul votului util – nu îl votez pentru că nu are şanse. Şi acest principiu nu e valabil numai la noi, ci peste tot”, a spus Boda.

Profesorul Marian Petcu de la Facultatea de Jurnalism din cadrul Universităţii Bucureşti consideră că Nicuşor Dan este „un experiment” în politica românească, însă fără şanse reale de reuşită.

„Nicuşor Dan este un experiment. Este un om fără bani, care nu are un program prea elaborat. Nu e de ajuns să fii independent, universitar, să nu faci parte din nicio gaşcă. Trebuie să ai şi o idee politică, să vii cu soluţii”, a declarat,Marian Petcu.

În opinia analiştilor politici, mulţi candidaţi au ales să îşi personalizeze campania electorală având în vedere sloganurile cu care ies în faţa electoratului.

„Pentru că a demonstrat că se poate, votează Sorin Oprescu”, sloganul sub care candidează pentru un nou mandat actualul edil al Capitalei, este, în opinia lui Cristian Pârvulescu, neutru şi de continuitate.

„Totul pleacă de la cercetarea sociologică ce indică faptul că este principalul favorit. Atunci, din această poziţie, candidatul îşi permite un slogan al continuităţii. Pentru că a demonstrat – este un slogan nu foarte atractiv, aproape neutru, prin care se încearcă o conservare a stării de fapt care îi este favorabilă”, a susţinut Pârvulescu.

Şi Iosif Boda apreciază ca „normal” acest slogan al lui Sorin Oprescu, ţinând cont că sub mandatul actualului edil câteva dintre proiectele Municipalităţii au fost finalizate.

„Sloganul e unul normal, firesc, pentru că nimeni nu mai întreabă „domn”le, dar cine o fi început nu ştiu ce proiect”. Important este că sub mandatul lui s-au finalizat Arena Naţională, podul Băneasa, pasajul Basarab, pasajul de la Pipera. Asta e important. Bravo lui. Dacă ar putea să şi înceapă nişte proiecte, probabil că, în patru ani de zile, le-ar finaliza, asta dacă nu or să îi vină alte gânduri, cum ar fi să candideze la alegerile prezidenţiale, pentru că la acest moment este omul politic cu cel mai mare grad de popularitate la nivel naţional şi ar avea şanse imense dacă l-ar susţine PSD”, a precizat Iosif Boda.

Referindu-se la sloganul candidatului PDL la Primăria Capitalei – „Prigoană face curăţenie” -, Cristian Pârvulescu susţine că s-a dorit personalizarea campaniei acestuia în speranţa obţinerii unui rezultat „onorabil”.

” Este o campanie personalizată. Deja în toată ţara campania sub sigla PDL este foarte rară, dar aceasta este mai personalizată decât oricare. Este campania lui Prigoană şi nu a PDL. Tot din cercetări au încercat să extragă câteva elemente care îi sunt asociate lui Prigoană în speranţa de a obţine un rezultat onorabil, pentru că pleacă de pe poziţia a doua. Rezultatul favorabil s-ar putea datora doar imaginii pe care acesta o are”, a adăugat analistul politic.

Iosif Boda consideră însă că sloganul ales de democrat-liberal este „neinspirat”. „Domnul Prigoană îşi face reclamă la propria meserie de bază – aceea a societăţilor de salubritate. Nu a găsit probabil altceva”, a spus Boda.

În ce priveşte sloganul ales de candidatul independent Nicuşor Dan – „Salvează-ţi Bucureştiul” -, Cristian Pârvulescu este de părere că prin el nu se doreşte neapărat promovarea unui primar, cât a unui mesaj legat de situaţia în care se află patrimoniul arhitectural din Capitală, iar Iosif Boda apreciază că acest slogan nu va reuşi să mobilizeze foarte bine electoratul bucureştean.

„Pentru că pleacă de la Salvaţi Bucureştiul, organizaţia care a militat pentru protecţia moştenirii arhitectonice bucureştene, şi care a ajuns destul de repede în conflict cu primarul Sorin Oprescu şi cu Municipalitatea. Nu a făcut decât să transfere denumirea organizaţiei în slogan şi să atragă atenţia asupra situaţiei patrimoniului arhitectural al Bucureştiului, pentru că asta nu este o campanie care îşi doreşte neapărat să promoveze un primar, ci un mesaj”, a afirmat Pârvulescu.

„Sloganul ăsta nu îi va mobiliza pe foarte mulţi bucureşteni pentru că ei nu înţeleg de la ce trebuie salvat Bucureştiul. De la faptul că este cel mai poluat oraş din Europa? De la faptul că este un oraş cu poate cele mai puţine spaţii verzi? De la faptul că nu are niciun fel de Dumnezeu în afară de centru şi se dezvoltă haotic, ca şi cum ar fi intrat o albină şi noi dăm cu mâna, cam la fel cum dădea Ceauşescu, numai că el demola, iar noi construim? Se construieşte unde se vrea şi unde nu ar trebui urâţit. De la ce să salvezi Bucureştiul? Nu e formulat în slogan. Bucureştiul aproape că arată precum Sodoma şi Gomora în multe privinţe. Ai impresia că nu ai mai putea salva Bucureştiul decât prin aruncarea lui în aer şi construirea de la zero, cu excepţia unor mici zone care ne mai amintesc de trecut”, a spus, la rândul său, Iosif Boda.

Legat de sloganul cu care George Becali candidează, din partea PNG-CD, pentru Primăria Capitalei – „În slujba Crucii şi a Bucureştiului” -, Iosif Boda consideră că acesta ar fi avut mai multe şanse să atragă voturile electoratului dacă ar fi ales sloganul „În slujba Stelei”, echipa de fotbal al cărei patron este.

Potrivit lui Cristian Pârvulescu, sloganul lui George Becali nu corespunde realităţilor din zonele urbane şi cerinţelor electoratului bucureştean. „Este un slogan care trimite la tendinţele legionare pe care le-am recunoscut şi cu alte ocazii şi în alte campanii ale candidatului Becali. Este cât se poate de neadaptat situaţiei actuale. Este un slogan care cred că nu va prinde nici în zona rurală, darămite în cel mai cosmopolit oraş al României, dar corespunde iluziilor şi orizontului intelectual al candidatului”, a afirmat analistul politic.

În opinia analiştilor, nici sloganul ales de candidatul UNPR la Primăria Generală – „Anghel Iordănescu, UN PRrimar de caracter. Vin la Capitală de la Naţională” – nu este mai inspirat, reuşitele antrenorului Naţionale de fotbal a României fiind cunoscute mai ales electoratului cu o medie de vârstă mai ridicată.

„Este un slogan personalizat, trimiţând la o istorie care, pentru o bună parte a electoratului bucureştean, este o necunoscută – istoria lui Iordănescu la echipa naţională ca antrenor. Se încearcă promovarea calităţilor candidatului, însă nu cred că va reuşi”, a fost de părere Cristian Pârvulescu.

Iosif Boda, pe de altă parte, s-a referit la capacitatea de administrare a lui Anghel Iordănescu, afirmând că este o diferenţă să coordonezi o echipă de fotbal, faţă de administrarea unui oraş mare, cum este cazul Bucureştiului.

„El vrea să ne amintească reuşitele sale. El a fost declarat cel mai bun antrenor al Naţionalei şi a avut cele mai remarcabile rezultate, însă pe nea Puiu îl ştiu generaţiile mai vechi şi îl ştiu ca fotbalist, nu ca administrator. Puţină lume ştie abilitatea lui în afaceri imobiliare, în zona de construcţii. Abilitatea sa de administrator nu a fost niciodată demonstrată, decât cea de a administra echipa naţională de fotbal. De la 22 de fotbalişti la două milioane de locuitori ai Bucureştiului, cu navetişti cu tot, e diferenţă”, a precizat analistul.

În cazul candidatului PP-DD, Vasile Horia Mocanu, care are sloganul „Schimbarea suntem noi. Redăm primăria poporului”, Cristian Pârvulescu a apreciat că sloganul nu atrage, fiind prea lung, iar candidatul fiind puţin cunoscut electoratului. „Sloganul, deşi este al unui partid populist, nu reuşeşte să fie populist, adică atractiv. Este prea lung. Ideea de a reda o instituţie, care oricum este unipersonală, poporului este curioasă, iar personajul nu este cunoscut. Ca urmare, nu are suficientă credibilitate. De obicei, liderii populişti sunt foarte cunoscuţi şi carismatici”, a susţinut Pârvulescu.

La Primăria Generală a Capitalei mai candidează Petre Popeangă (PRM), Irinel Columbeanu (Partidul Popular şi al Protecţiei Sociale), Constantin Ionescu (Partidul Social Democrat al Muncitorilor), Petrică Dima (Partidul Socialist Român), Alexandru Vladu (Alianţa Partidul Popular European Creştin Democraţi şi Democraţi Europene PPE-DE), Constantin Cojocaru (Partidul Poporului PP-LC), Vasile Lincu (Uniunea Ecologistă din România), Florin Dobrescu (Partidul „Totul pentru Patrie”) şi Ioan Ioniţă Teodosiu (Partidul Alianţa Socialistă).

Citește și
1 Comentariu
  1. Mustihan spune

    Ceea ce am invata studiindu-va foarte bine si pe dumneavoastra domnule Bodu cat si pe Cristoiu despre care am avut cele mai laudabile aprecieri a fost un singur lucru. „La-sa loc de buna ziua. Intotdeauna spre ciolan”
    Sa fiti iubiti Iar aluia mai mic,Turcit (care se vrea „ROAKER” intre doua limbi de catifea date puterii) si mai negru-un gura nu-i prevad decat o extraordinara cariera de Sluga. Sa fiti Iubiti !
    Sunteti cu totii niste caini de companie! Maidanezii au onoare!

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.