Primele 9 indicii care ne arată dacă un pavaj a fost montat corect – GALERIE FOTO

4

1.  Pavajul are linearitate în montaj?

Primul indiciu care ne arată dacă s-a efectuat o lucrare de calitate la execuţia unui pavaj este linearitatea. Aceasta înseamnă că pavajul nu trebuie să aibă denivelări sau să prezinte aşa-numite „valuri” pe zona de suprafaţă.

De cele mai multe ori, beneficiarii lucrărilor de pavare se confruntă cu următoarea situaţie: la recepţia lucrării, pavajul arată aspectuos şi linear, însă pe măsură ce este supus traficului, acesta se „vălureşte”. Iniţial, denivelările sunt abia sesizabile, însă cu timpul ele se accentuează.

Aceasta înseamnă că, la respectiva lucrare, nu a fost executat corect stratul suport. Aici, pot fi identificate două cauze.

a. Problema care apare cel mai des ţine de grosimea necorespunzătoare a acestui strat suport. 

Astfel, este bine să reţinem:

–          la o alee pietonală, stratul suport trebuie să fie de minim 10-15 cm;

–          la un carosabil, stratul suport va avea o dimensiune între 20 şi 40 de cm, în funcţie de traficul la care va fi supus:

  • trafic uşor: 20-25 cm
  • trafic greu: 50-70 cm

b. A doua „hibă” a stratului suport, care creează în timp denivelări, ţine de calitatea materialelor. Sunt situaţii în care, din dorinţa de a scoate un preţ mai bun per total lucrare, unele firme adaugă pământ în compoziţia acestui strat suport, ceea ce afectează în timp calitatea pavajului.

De preferat este ca materia primă pentru stratul suport să fie un amestec de:

–          balast, fără pământ – numai sorturi şi piatră;

–          piatră spartă;

–          piatră concasată (la drumuri, aceasta este cea mai bună, întrucât are rezistenţa cea mai mare în timp).

Ar mai fi de adăugat şi alte cerinţe referitoare la stratul suport:

–          este necesară o bună pregătire a terenului înainte de aşternerea stratului suport (trebuie săpat şi eliminat stratul vegetal, apoi este necesară îndepartarea rădacinilor);

–          pentru ca suprafaţa pavajului să fie nedeformabilă în timp, este necesar ca acest strat suport să fie foarte bine compactat.

În cazul în care sunt diferenţe de nivel mari se pot folosi ca materiale de umplutură sub stratul suport  argile, pământuri stabilizate cu balast, betoane concasate cu dimensiune 0-31 mm, foarte bine compactate.

Nu folosiţi pentru aceste umpluturi materiale provenite din demolări de construcţii sau din excavaţii la alte construcţii (consultaţi un inginer constructor).

 

2. Bălţile!

Dacă mergem pe stradă şi întâlnim un pavaj care are bălţi pe el, atunci ar fi bine să ştim că acesta este un viciu de montaj. O regulă esenţială pentru firmele care ţin la aspectul calităţii spune că „niciodată să nu băltească apa pe pavaj”.

Cum se controlează acest aspect? Prin direcţionarea apelor pluviale. Pavajul montat corect va avea o pantă de minim 1%, care va direcţiona apa către rigole, guri de scurgere sau către un teren neacoperit.

 

3. Aspectul uniform al pavelelor

Atunci când evaluează un pavaj, un ochi de specialist se uită la structura lui. Este important să fie foarte compact, să nu aibă găuri sau ştirbituri şi să fie omogen.

În plus, având şi un rol estetic prin natura lor, pavelele arată bine dacă formează un tot unitar, adică dacă au acelaşi aspect (nu unele mai poroase şi altele mai lucioase) şi o culoare uniformă (desigur, cu excepţia celor care sunt făcute special în degrade…).

 

4. Colţurile!

Acesta este un „secret” care se dezvăluie în timp… Pe măsură ce sunt utilizate, la unele pavaje apare un fenomen nedorit: fisurarea marginilor exterioare.

Explicaţia nu este deloc complicată şi poate fi intuită şi de un beneficiar nespecializat în domeniu: pe măsură ce stratul suport de dedesubt cedează, colţurile se rup. Acesta nu reprezintă un defect al produsului, ci un defect al fundaţiei, respectiv al modului de montaj. Aşadar, atenţie, pot fi pavele de foarte bună calitate, dar montajul să fie greşit executat, şi atunci vă veţi întâlni cu acest viciu.

 

5. Avem de-a face cu un pavaj de „unică folosinţă”?

Atunci când „reţeta” producătorului de pavele nu este optimă şi se folosesc materiale necorespunzătoare, după o iarnă se văd deja primele semne ale deteriorării pavajului.

Mulţi utilizatori observă că, la îngheţ-dezgheţ, pavelele încep să se fărâmiţeze şi ajung la concluzia că au achiziţionat un pavaj de „unică folosinţă”, care după prima iarnă s-a stricat.

Pentru a evita o asemenea situaţie, este bine să vă informaţi cu privire la modul în care sunt produse pavelele şi ce anume conţin. Producătorii care se respectă folosesc:

–          nisipuri şi sorturi de calitate, bine spălate, fără impurităţi;

–          o cantitate corespunzătoare de ciment, pentru a rezulta un beton de calitate;

–          aditivi speciali pentru beton.

Este BINE DE ŞTIUT că există două metode de fabricare a pavajului:

       –vibropresare (compactarea betonului se face prin îndesare şi vibrare) – proces realizat cu ajutorul linilor tehnologice automatizate, în dublu strat;

       -vibrate (compactarea se face numai prin vibrare) – proces ce presupune turnarea betonului în matriţe şi vibrare.

Recomandăm pavajul vibropresat dublu strat.

 

6. Rosturile

Cum bine ştim, după montarea pavajului, are loc operaţiunea de umplere a rosturilor cu nisip uscat, tocmai pentru a nu apărea fenomene precum mişcarea pavelelor, ciocnirea pavelelor, ruperea marginilor sau deformarea.

La o lucrare de calitate, rosturile trebuie umplute TOTAL cu nisip, până la partea de sus a pavelelor. Acest lucru conferă stabilitate pavajului, având garanţia că va rămâne fix şi nu va aluneca stânga-dreapta.

 

7. Grosimea pavajului

Unii clienţi orientaţi spre obţinerea celui mai mic preţ posibil, îşi pun problema să aleagă exact modelul de pavele care este mai ieftin, de regulă cel cu grosime mai mică.

Însă fac acest lucru în necunoştinţă de cauză, pentru că nealegerea grosimii corespunzătoare duce la ruperea pavelelor şi la sfărâmiţarea lor.

Astfel, reţinem că:

  1. pentru un trotuar pietonal se utilizează pavaje de 4-5 cm grosime;
  2. pentru un trafic carosabil uşor, de maxim 7 tone, se recomandă pavele de 5-6 cm grosime;
  3. pentru un trafic carosabil mediu şi greu (mai mare de 7,5 tone), este necesară o grosime de 8-10 cm.

Totodată, în zonele în care există un trafic constant greu (cum sunt benzinăriile sau zonele de depozitare), stratul de bază este bine să fie executat din beton, peste care se montează pavele. Aceasta este soluţia care conferă cea mai mare rezistenţă în timp pentru un pavaj în astfel de zone.

 

8. Zonele cu pantă

Dacă pavajul este montat pe o suprafaţă cu pantă foarte mare, precipitaţiile pot să spele nisipul dintre rosturi şi de sub ele, şi, drept urmare, pavajul poate să „fugă la vale”.

De aceea, într-o rampă, este recomandat montajul pe un strat de mortar, de ciment, şi rostuirea pavelelor cu nisip amestecat cu ciment.

 

9. Culoarea

De cele mai multe ori, pavelele sunt frumos colorate la început, după care, odată cu trecerea timpului, devin spălăcite sau chiar îşi pierd complet culoarea iniţială, devenind din verde, de exemplu, gri.

Desigur, fenomenul uzurii nu poate fi complet oprit, mai ales când vine vorba de suprafeţe cu trafic zilnic, însă nu ar fi rău să întrebăm producătorul ce fel de pigmenţi foloseşte în procesul de fabricaţie.

La acest moment, se întâlnesc pe piaţă firme care folosesc coloranţi produşi în China, dar sunt şi firme care îşi procură coloranţii de la producători din Danemarca, de exemplu.

În plus, aceştia din urmă mai prezintă un avantaj: sunt rezistenţi la UV, ceea ce înseamnă că expunerea la soare nu va determina decolorarea pavajului într-un timp foarte scurt (la pigmenţii obişnuiţi, sunt suficiente numai câteva luni de expunere la soare pentru ca pavelele să capete o culoare ştearsă).

 

În cazul în care aveţi nevoie de sfaturi şi instrucţiuni de montaj suplimentare, specialiştii Symmetrica vă stau la dispoziţie pentru ca grădina, oraşul, trotuarul sau parcarea dvs. să dispună de suprafeţe perfect pavate.  

 

Alegeţi tipul de pavele preferat pe http://www.symmetrica.ro/pavele-pavaje-borduri-vibropresate.htm

loading...
Citește și
4 Comentarii
  1. mario spune

    sal ma numesc mario si as vrea sa imi fac in fata casei o parcare din pavele am inteles ca tre sa sap 65 de cm in pamant si dupa acea sa incep lucrarea, va rog sa imi spuneti si mie cam cum de curge o astfel de lucrare, ce contine terasamentul ce straturi se pun in ce ordine si cum anume, multumesc anticipat!!!

  2. marius spune

    buna as dori sa stiu daca pot umple rosturile dintre pavele cu cm 11 pentru a nu intra apa intre pavele si stratul suport (trotuar beton ) multumesc . marius

  3. marius spune

    buna as dori sa stiu daca pot umple rosturile dintre pavele cu cm 11 pentru a nu intra apa intre pavele si stratul suport (trotuar beton ) multumesc . marius

  4. dan spune

    as vrea sa fac un pavaj cu piatra naturala nefasonata pe aleea poarta-garaj, deci ptr trafic cu autoturism. ofera piatra naturala rezistenta necesara?

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.