„Presiune masivă” asupra României pentru a nu bloca schimbarea bazei juridice a gestionării Schengen

0

Guvernele naţionale se îndreaptă spre un conflict cu parlamentarii europeni privind supravegherea spaţiului Schengen de circulaţie fără control la frontiere. Guvernele doresc să excludă parlamentarii de la procesul decizional privind un nou mecanism de evaluare pentru spaţiul Schengen – un demers care ar putea declanşa probleme juridice atât din partea Comisiei Europene cât şi a Parlamentului European, notează joi European Voice.

Potrivit unui oficial al UE de la Bruxelles, ar fi „cel mai mare conflict dintre Parlament şi Consiliu de la Tratatul de la Lisabona încoace”.

Europarlamentarul portughez de centru-dreapta, Carlos Coelho, este raportorul PE privind propunerea de mecanism de evaluare care va examina modul în care statele membre pun în aplicare normele Schengen. Coelho a declarat că Parlamentul va iniţia o acţiune în justiţie împotriva Consiliului dacă acesta îşi va continua planul.

România este singurul dintre cele 27 de state membre care s-au opus demersului, dar diplomaţii sunt încrezători că atunci când miniştrii de interne se reunesc joi, la Luxemburg, România se va abţine de la vot, mai degrabă decât să voteze împotrivă, fapt care nu va ameninţa unanimitatea necesară pentru a schimba baza juridică a noului mecanism de evaluare şi a elimina astfel necesitatea de a obţine aprobarea PE a proiectului de regulament. Mecanismul a fost propus de Comisie în cadrul unui proiect de regulament, în septembrie trecut.

„Rezerva României se bazează pe convingerea că, în iunie 2011, Consiliul [de Miniştri] a cerut o reformă a gestionării Schengen”, a afirmat un diplomat. „În lumina experienţei recente, România nu se simte prea comod cu o abordare exclusiv interguvernamentală în acest domeniu”, a precizat acesta.

Aderarea României la Schengen a fost amânată din cauza opoziţiei Olandei. Bucureştiul speră să obţină unda verde pentru aderare după alegerile generale din Olanda, din septembrie. Unii diplomaţi sugerează că se exercită o „presiune masivă” asupra României pentru ca aceasta să nu blocheze schimbarea bazei juridice.

Într-o încercare de a face schimbarea temeiului juridic mai puţin provocatoare, statele membre au convenit să facă concesii atât PE, cât şi CE în dispoziţiile de fond ale regulamentului. Ele sunt pregătite să fie de acord ca parlamentarii europeni să fie „consultaţi”, deşi pe bază de voluntariat, privind probleme Schengen şi ca responsabilitatea pentru evaluările individuale să fie împărţită cu Comisia.

În conformitate cu planul Consiliului, comisiile de evaluare vor fi coprezidate de un oficial dintr-un stat membru şi un reprezentant al Comisiei. În prezent, evaluările sunt un proces pur interguvernamental, sub forma aşa-numitelor „”peer reviews”” /”judecata celor egali in competenţă, n.red/. Propunerea Comisiei prevede un rol principal pentru CE.

Coelho a declarat că nu are „niciun sens” ca mecanismul să rămână interguvernamental, deoarece acest lucru este o reţetă pentru inacţiune. „Nu funcţionează acum, aşa că avem nevoie de implicarea instituţiilor europene”, a spus el.

Miniştrii vor încerca totodată să reducă rolul Comisiei în deciderea măsurilor de urgenţă în cazurile în care un stat membru pierde controlul asupra unei frontiere externe a Schengen.

Miniştrii vor ca Consiliul de Miniştri – şi nu Comisia – să recomande, în ultimă instanţă, reintroducerea temporară a controalelor la frontieră în astfel de cazuri.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.