Oamenii de ştiinţă oferă un premiu de 1000 de lire celui care răspunde la întrebarea: De ce apa fierbinte îngheaţă mai repede decât cea rece?

– O problemă veche, pe care oamenii de ştiinţă şi filosofii au evitat-o de-a lungul timpului, încearcă să-şi găsească acum răspunsul

– Recompensa de 1000 de lire este oferită oricărei persoane din publicul larg care poate oferi „o explicaţie convingătoare” a fenomenului

Enigmatica întrebare a pus în dificultate minţile celor mai mari oameni de ştiinţă şi a fost evitată de mari gânditori precum Aristotel.

Acum oamenii de ştiinţă s-au ambiţionat atât de tare să găsească un răspuns la întrebarea „De ce apa fierbinte îngheaţă mai repede decât cea rece?”, încât au propus o recompensă în bani celui care va găsi explicaţia, relatează Dailymail.co.uk.

Royal Society of Chemistry din Anglia oferă o recompensă în valore de 1000 de lire unui membru al publicului care va oferi o explicaţie convingătoare a fenomenului, care a devenit de neînţeles pentru umanitate.

Problema ştiinţifică, care a devenit cunoscută sub numele de efectul Mpemba, i-a înfrânt şi pe Francis Bacon şi René Descartes.

Problema şi-a primit numele modern în 1968, când studentul tanzanian Erasto Mpemba a formulat întrebarea profesorilor care îi vizitau şcoala.

Dl. Mpemba, care a studiat problema timp de 5 ani, l-a întrebat pe profesorul Denis Osborne, de la Dar es Salaam University: „Dacă iei două containere diferite cu volume egale de apă, unul de 35 °C şi altul de 100 °C şi le pui într-un congelator, cel de 100 °C îngheaţă primul. De ce?”

Profesorul nu a fost capabil să răspundă şi a publicat o lucrare cu această temă în anul următor, numindu-l „efectul Mpemba”.

Brian Emsley, manager de relaţii media la Royal Society of Chemistry, a scris în The Guardian că cel care va câştiga premiul de 1000 de lire va trebui „să-şi susţină cazul în mod convingător şi să dea dovadă de ceva gândire creativă”.

Se spune că multe fenomene fizice standard contribuie la efectul Mpemba, deşi nu s-a putut dovedi că vreunul  dintre acestea este în mod clar cauza. Teoriile bazate pe evaporare, convecţie sau suprarăcire au fost analizate şi totuşi întrebarea rămâne fără răspuns.

Membrii publicului au termen limită data 30 iulie pentru a-şi propune ideile.
Ele vor fi supuse atenţie oamenilor de ştiinţă din lumea întreagă, care, susţinuţi de Royal Society of Chemistry, vor studia aceeaşi problemă.

Traducere şi editare: Cătălina Rusin