Noua tehnologie de vopsire promite maşini care se spală singure

– „Scratch Guard Coat” de la Nissan reface zgârieturile de pe maşinile companiilor de câţiva ani, iar tehnologia a fost folosită şi pe carcasa de iPhone. Cele mai recente perfecţionări ale tehnologiei au produs învelişuri protectoare care refac zgârieturi mai pronunţate, folosind nano-capsule. Cercetătorii de la Universitatea Tehnică Eindhoven (TU/e) au creat o vopsea care nu numai că se reface singură, dar şi promite să-i scape pe proprietarii de maşini de corovoada spălării acesteia.

Vopseaua cu rezistenţă mare la apă sau cu proprietăţi antibacteriene nu este o idee nouă, însă folosirea ei a fost limitată pentru că se puteau pierde uşor aceste proprietăţi. Şi asta pentru că grupurile de nano-molecule care le oferă sunt uşor şi ireversibil avariate prin orice contact minor cu suprafaţa pe care sunt aplicate.

Citeste si:  "Prima Casă": cinci bănci servesc, 14 se mai gândesc

Cercetătorii din Departamentul de Inginierie Chimică şi Chimie de la Universitatea Tehnică Eindhoven susţin că au rezolvat această problemă prin construirea unur suprafeţe care plasează grupurile de substanţe chimice funcţionale la sfârşitul unor  “tulpine” care sunt împrăştiate prin vopsea.

Atunci când stratul exterior este îndepărtat prin zgâriere, tulpinele din stratul următor se reorientează singure către noua suprafaţă şi îşi restabilesc funcţiile.

Cercetătorii spun că astfel va fi posibilă crearea unor vopsele foarte rezistente la apă care vor putea fi aplicate pe maşini, în aşa fel încât zgârieturile superficiale se vor vindeca singure, iar picăturile de apă vor cadea pe maşină, îndepărtând murdăria. 

Citeste si:  Bruxelles, capitala spionajului

Aşa că pentru a avea o maşină curată nu va mai fi necesar un drum la spălătoria auto, ci doar un duş ocazional cu apă de ploaie.

Tehnologia va putea fi folosită în autorefacerea ecranelor telefoanelor mobile, a panourilor solare şi a lentilelor de contact.

Cercetătorii spun că aeronavele care dispun de tehnologia de autocurăţare vor reduce consumul de combustibil, datorită unei suprafeţe mai curate care este mai puţin rezistentă la aer, în vreme ce navele o pot utiliza pentru a preveni formarea algelor pe cocă. De asemenea, va reduce şi frecvenţa cu care aeronavele şi navele vor avea nevoie de vopsire.

Citeste si:  Ponta: Numirea ca preşedinte INS a dnei Gered Beatrix nu are nici o legătură cu UDMR

Oamenii de ştiinţă evidenţiază că tehnologia nu funcţionează decât pentru zgârieturi superficiale care nu penetrează complet vopseaua.

Totuşi, spălătoriile locale îşi vor păstra locul în industrie, cel puţin pentru o perioadă. Cercetătorii din Eindhoven vor să colaboreze cu alte universităţi şi alţi parteneri industriali pentru a dezvolta o tehnologie viitoare, iar primele vopsele vor fi gata pentru producţie în 6-8 ani.  Preţul aşteptat este comparabil cu cel al vopselelor aflate în prezent pe piaţă.

Traducere şi editare: Cătălina Rusin

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

close