Strategia ta se potriveşte cu mediul tău competitiv?

0 17

Cât de previzibile sunt condiţiile competitive din industria ta? Cât de multă putere are compania ta astfel încât să reuşească să modeleze mediul său competitiv de bază?

Aceste întrebări sunt critice din moment ce acest tip de strategii care funcţionează în industrii previzibile sunt foarte susceptibile de a fi extrem de diferite de cele orientate spre modelarea unor medii deosebit de volatile, analizează Martin Reeves,  pe Blogs.hbr.org.

În cadrul unei cercetări recente s-a descoperit că aproximativ trei sferturi dintre directorii intervievaţi de la 120 de companii din întreaga lume, din cadrul a zece sectoare industriale majore, erau conştienţi de faptul că trebuie să îşi potrivească strategiile şi procesele prin care le crează, la condiţiile specifice mediului lor concurenţial.

Şi totuşi, cercetarea a mai descoperit  şi că mult prea mulţi dintre aceştia abordau strategii potrivite doar pentru industriile previzibile şi neschimbate.

Ceea ce arată aceste rezultate este cât de precis estimează directorii din diferite industrii predictibilitatea şi maleabilitatea industriei lor.

Fiecare punct de pe grafic (foto) este un răspuns al unui director intervievat de la o anumită companie dintr-o industrie anume. Cu cât este punctul mai apropae de mijlocul graficului, cu atât mai exactă a fost estimarea.

Aşadar, puteţi observa că un director din industria de consum discreţionar a fost plasat chiar pe mijlocul diagramei. Dar, de asemenea puteţi vedea şi trei directori din domeniul IT, în colţul din stânga jos, care au supraevaluat cât de imprevizibilă este industria lor, în timp ce, în acelaşi timp, au supraestimat şi abilitatea companiilor lor de a modifica acele condiţii.

În colţul din dreapta sus, puteţi observa un număr echitabil de directori financiari subestimând atât imprevizibilitatea industriei lor, cât şi abilitatea lor de a o influenţa.

Problema cu acest lucru este destul de evidentă: nu poţi începe să îţi adaptezi strategia la condiţiile industriei tale, dacă nu le percepi în mod corect.

Mai mult, mulţi directori leagă “previzibil” şi “maleabil” şi împart universul mediilor de afaceri competitive într-un mod foarte larg în două părţi, presupunând că un mediu previzibil este unul pe care îl pot controla, iar unul imprevizibil este unul pe care nu îl pot controla.

Însă, cercetarea arată că este mult mai fructuos ca aceste elemente să se privească în mod separat şi să fie luate în considerare toate cele patru posibilităţi, adică, să se ţină cont nu numai de strategii potrivite pentru medii previzibile pe care le poţi controla, dar şi de cele orientate înspre medii previzibile care nu pot fi influenţate.

În mod asemănător, este important să se facă o deosebire între strategiile potrivite pentru mediile imprevizibile ce nu pot fi controlate şi cele care pot capitaliza posibilităţile mediilor imprevizibile în care compania ta se află pe o poziţie de unde le poate modela în avantajul său.

Aceste diferenţe sunt atât de importante deoarece cele patru medii strategice diferite necesită patru stiluri diferite de execuţie a strategiei. Pentru companiile care operează în medii previzibile şi neschimbate, o strategie clasică, cea pe care oricine o învaţă la o şcoală de afaceri, funcţionează bine.

Atunci mediile neschimbate sunt imprevizibile, strategiile adaptabile, experimentale sunt cele care se potrivesc mult mai bine situaţiei.

Mediile de afaceri previzibile pe care ai puterea să le schimbi impun strategii vizionare (abordarea antreprenorială “dacă am construit, atunci ei vor veni”). Iar strategiile de modelare sunt cele mai bune în ceea ce privesc mediile imprevizibile pe care ai puterea să le controlezi, aşa cum fac mulţi jucători pe Internet.

Cercetarea privind acest aspect este fără echivoc. S-a descoperit că firmele care îşi potrivesc stilul de formulare a strategiei la mediul lor obţin o rentabilitate anuală a acţionarilor care este mai mare între 4% şi 8%.

De aceea este atât de alarmant că în cadrul acestui studiu s-a descoperit că 6 din 10 companii percep în mod greşit mediul lor, folosesc stilul nepotrivit sau implementează practici de dezvoltare de strategii inconsistente cu modalitatea propusă.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.