De cât sodiu are nevoie organismul?

În ceea ce priveşte doza zilnică de sodiu recomandată de experţi, o persoană trebuie să consume mai puţin de 2.400 miligrame, adică cantitatea de sodiu dintr-o linguriţă de sare. Dacă ai presiunea arterială mare, atunci doctorul te poate sfătui să reduci aportul de sodiu la 1.500 de miligrame pe zi, relatează Myhealthnewsdaily.com.

Alimentaţia bogată în sodiu este legată în mod direct de o presiune arterială mare şi un risc crescut de dezvoltare a afecţiunilor cardiace şi a accidentelor vasculare. Reducerea cantităţii de sodiu pe care o consumi poate ajuta la reducerea tensiunii arteriale şi chiar la prevenirea apariţiei acestei probleme de sănătate. Mai puţin sodiu face ca medicamentele să fie mult mai eficiente.

Sarea de masă (cloridă de sodiu) nu este singura problemă. Principalele surse de sodiu într-o alimentaţie normală sunt: 5% din gătit, 6% adăugate la mâncat, 12% provin din surse naturale şi 77% din alimente procesate.

Majoritatea sodiului din organism se află în sânge şi alte lichide. Sodiul ajută lichidul să rămână într-un echilibru constant şi menţine funcţiile nervilor şi a muşchilor în parametri normali. Organismul primeşte sodiu prin mâncare şi băutură, şi îl elimină prin transpiraţie şi urină. Rinichii sănătoşi menţin un nivel constant al sodiului în organism prin reglarea cantităţii eliminate prin urină.

Persoanele mai în vârstă trebuie să fie în special mai atente la consumul de sodiu, deoarece organismele lor nu îi mai pot face faţă aşa cum o făceau în tinereţe. Iată câteva motive pentru care este necesar ca persoanele mai în vârstă să regleze aportul de sodiu zilnic:

– Rinichii nu mai funcţionează la fel de bine ca înainte.

– Pe măsură ce îmbătrânim, nu mai suntem la fel de sensibili în ceea ce priveşte setea, si e posibil să nu bem lichide atunci când avem nevoie de ele.

– Aproximativ 45% din greutatea corporală este lichid la persoanele în vârstă sănătoase, în comparaţie cu 60% la persoanele tinere. Chiar şi o pierdere uşoară de lichid şi sodiu la cei mai bătrâni poate provoca probleme serioase de sănătate.

– Unele persoane în vârstă au probleme fizice care îi împiedică să consume lichide.

Hiponametria se referă la un nivel scăzut al sodiului în sânge. Această situaţie medicală poate fi cauzată de retenţia de apă determinată de o insuficienţă cardiacă.

Hipernametria se referă la un nivel ridicat al sodiului în sânge. Această situaţie este des întâlnită la persoanele în vârstă şi este determinată de deshidratarea organismului.

Simptomele hiponametriei sau a hipernametrie sunt de obicei mult mai severe la persoanele mai bătrâne, ca de exemplu, hiponametria poate provoca confuzie, agitaţie sau letargie.

 Cum poţi reduce consumul de sodiu?

Restricţionarea sării din alimentaţie nu este răspunsul la această întrebare. Este o problemă de moderaţie. Organismul nostru are nevoie de sare pentru a menţine o cantitate de lichid în celulele sângelui şi pentru a ajuta la absorbţia nutrienţilor din interiorul intestinului subţire.

Nu ar trebui să încerci să elimini sarea din alimentaţia ta, dar există câteva sfaturi ale specialiştilor care te pot ajuta să reduci aportul zilnic de sare şi implicit de sodiu:

– Evită să mănânci în oraş şi să consumi alimente pre-fabricate şi procesate. Potrivit Centrului de Control şi Prevenire a Bolilor din SUA, aproximativ 75% din consumul de sodiu provine de la alimentele procesate şi cele din restaurant.

– Nu aprecia conţinutul de sare doar în funcţie de gust; verifică întotdeauna eticheta produsului. Alimente precum pâinea, dressingul de salată şi sucul de roşii pot contribui la o creştere neaşteptată a aportului tău zilnic de sare.

– Alege legume proaspete în locul celor ambalate sau la conserve. Legumele la conservă conţin de obicei mult mai multă sare şi decât legumele congelate.

– Renunţă la brioşa de la micul-dejun şi alege o opţiune mai sănătoasă, cum ar fulgii de ovăz. Nu numai că majoritatea brioşelor conţin foarte mult zahăr şi grăsimi, dar unele dintre ele au în componenţa lor mai mult sodiu decât o pungă de cipsuri.

Loading...
Citește și
loading...

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.