De ce unele prezentări în PowerPoint sunt mult mai bune decât altele?

– Te-ai întrebat vreodată de ce unele prezentări în PowerPoint sunt mult mai bune decât altele? De ce unele au o putere incredibilă de convingere, în vreme ce alte pur şi simplu te plictisesc de moarte? Reclamele de la TV folosesc anumite strategii de marketing pentru a-i captiva şi fascina pe cei care le urmăresc. Şi tu poţi face acelaşi lucru, dacă urmăreşti aceste tehnici ce şi-au demonstrat utilitatea.

 

Pasul 1: Fă-i să te asculte

Ai observat vreodată cum multe prezentări încep cu „Bine aţi venit la această prezentare….blah, blah, blah”. Nu vezi multe reclame la TV care să înceapă la fel. Te izbesc cu putere şi se asigură că eşti atent.

Şi ce faci când nu ai o imagine care să se mişte?

Secretul este să începi cu ceva  care nu are nici o legătură cu prezentarea. De exemplu, ai putea vinde maşini şi să începi cu „Într-o zi în rai…”. Este un bun semnal de trezire pentru o audienţă care e pe jumătate adormită.

Vinzi maşini, nu-i aşa? Ce legătură are raiul cu maşinile? Disonanţa ideii le-a forţat atenţia. Acum că sunt atenţi, trebuie să le transmiţi uşor mesajul. De exemplu, ai putea să sugerezi că Dumnezeu a creat femeia, bărbatul şi apoi să le dai maşina.

Iar acesta este doar începutul.

 

Pasul 2: Spune întotdeauna o poveste

Ai văzut Titanic, filmul lui James Cameron? Nu ai putea să spui aceea poveste cu o acurateţe rezonabilă? Majoritatea oamenilor ar putea. Toate filmele şi reclamele TV bune au formatul unei poveşti.

Fă la fel cu prezentarea ta. Gândeşte-te bine. Imaginează-ţi o poveste şi apoi construieşte prezentarea plecând de la aceasta. Nu numai că îi va oferi prezentării tale o line clară şi va face audienţa să se concentreze, dar va fi mai uşor pentru ei să îşi amintească secvenţe din ceea ce spuneai.

De exemplu, erau Adam şi Eva în maşină? Au făcut o pană? Cât de bine funcţiona aerul condiţionat în vreme ce ei mergeau prin deşert?

 

Pasul 3: Foloseşte suspans, nu mister

Alfred Hitchcock a fost maestrul suspanului. Îţi spunea cine era criminalul încă de la început. Aşă că tu şi oricine altcineva din audienţă ştia cine pe cine urma să omoare. Fiecare persoană din cinematograf ştia, cu excepţia eroului, sau a eroinei, care era omorât sau omorâtă. Şi asta te înnebunea.

Cum puteau să fie atât de bătuţi în cap? Toţi ştiau cine era criminalul. De ce nu putea să vadă asta şi protagonistul? Asta te făcea să nu te dezlipeşti de ecran toate cele 90 de minute. Dacă îţi creezi din timp personaje în prezentare şi lucrezi la supans, păstrezi audienţa în alertă.

 

Pasul 4: Nu îi plictisi cu soluţii. Adu problema în prim plan!

Majoritatea problemelor de comunicare se învârt fără tragere de inimă în jurul soluţiilor. Nu vrei să faci asta.

Uită-te în jurul tău. Oamenii sunt obsedaţi de probleme. Nu umblă pe stradă fericiti şi entuziasmaţi. Cei mai mulţi se gândesc la probleme. Atunci când aduci în discuţie problema lor particulară îşi abandonează gândurile şi sunt atenţi la ceea ce le spui.

La început trebuie să menţionezi problema, în toată gloria ei! Crează o imagine sângeroasă. Abia după ce i-ai făcut să simtă durerea, prezintă-le soluţia. Cele mai bune reclame de la TV te fac întotdeauna să simţi durerea.

Aşa cum se spune, “Nu te doare, nu câştigi.” Învaţă asta şi foloseşte-o.

 

Pasul 5: Redu riscul

De ce oamenii spun “Aş vrea să mă mai gândesc la asta?” Singurul motiv este pentru că nu ai redus riscul la minus cincizeci. Atâta timp cât există risc, creierul analizează opţiunile. Dacă nu mai este nici un risc, nu are nimic de pierdut.

Deci, cum poţi reduce riscul? Reclamele la TV oferă garanţii financiare, perioade de probă, teste de încercare gratuite. Cu siguranţă poţi fi mai inovativ decât vreun tip care scrie reclame.

Redu riscul. Cât de mult poţi face asta?

 

Pasul 6: Fă cunoscut audienţei că nu se testează nimic pe ea

Hey! Dacă ai un produs de vândut şi nu foloseşti testimoniale, ai foarte mult de pierdut. Chiar dacă produsul este aproape de a fi lansat, poţi face teste de pre-lansare. Se crează aşteptări pentru aruncarea finală.

Aceasta este şi o altă formă de a reduce riscul. Dacă altcineva a folosit produsul sau servicul tău şi s-a îndrăgostit de el, trebuie să ajungi în miezul acelei poveşti de dragoste.

 

Pasul 7: Încheie afacerea cât mai curând posibil

Nu cred că există prea multe prezentări care să te ducă în al nouălea cer şi apoi să te lase acolo întrebându-te cum ai putea să te întorci pe pâmânt.

Trebuie să închei afacerea! Fiecare prezentare ar trebui să fie finalizată cu o chemare la acţiune şi o decizie din partea clientului. Sunt milioane de cărţi şi de casete despre cum să închei o afacere. Brian Tracy are unele minunate depre Winning Closing Techniques (www.nightingale.com). Învaţă de la profesionişti şi transformă-ţi prezentarea într-o vânzare profitabilă.

 

Pasul 8: Fă-i un final neaşteptat!

Fiecare film şi fiecare reclamă îl are. Îl învăluie într-un fel în care nu te-ai aştepta niciodată.

Nu este nimic mai rău decât să încurajezi aşteptări, să răspunzi la toate întrebările şi apoi să ai un final slab. Încheierea ta trebuie să fie fulgerătoare, neaşteptată, scurtă şi excepţională! Te vei asigura că produsul sau serviciul tău beneficiază de maximă atenţie.

Altfel, exprimi un punct de vedere fără nici o valoare!

Traducere şi editare: Cătălina Rusin

 

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.