EUR
4,83 RON
(-0.01%)
USD
4,07 RON
(+1.41%)
GBP
5,35 RON
(+0.31%)
CHF
4,49 RON
(+0.15%)
BGN
2,46 RON
(+0.69%)
BYN
1,67 RON
(+1.01%)
CAD
3,07 RON
(+0.18%)
RSD
0,04 RON
(-0.06%)
AUD
2,94 RON
(-0.05%)
JPY
0,04 RON
(+0.8%)
CZK
0,19 RON
(-0.42%)
INR
0,05 RON
(+1%)

Limbajul trupului vorbeşte pentru tine în timpul şedinţelor

– Pe lângă alegerea cuvintelor, a volumului şi a tonului vocii, gesturile, poziţia corpului şi expresiile faciale transmit mesaje puternice persoanelor cu care discuţi, acesta fiind şi motivul pentru care toată lumea este atentă la limbajul trupului altor persoane, povesteşte Charalambos Vlachoutsicos pentru Harvard Business Review.

 

Unele cercetări sugerează că limbajul trupului poate chiar să îţi afecteze hormonii, care la rândul lor îţi afectează deciziile şi atitudinea faţă de risc. Cu alte cuvinte, modul în care spunem ceva altor persoane este cel puţin la fel de important ca şi ceea ce transmitem.

Totuşi, având în vedere cât de mult timp şi efort depunem pentru a citi limbajul trupului celorlalţi, suntem incredibil de inconştienţi atunci când vine vorba despre propriile mişcări.

Acest lucru se datorează în mare parte faptului că este greu să îţi cunoşti cu adevărat propria persoană. Majoritatea dintre noi nu suntem aşa cum credem că suntem şi de aceea trebuie să punem la îndoială propria imagine, care de cele mai multe ori este o versiune idealizată a sinelui nostru adevărat.

Am descoperit de-a lungul unei cariere profesionale lungi că cea mai bună modalitate de a deveni mai conştient de eul meu şi de impactul comportamentului meu, în mare parte inconştient, este să trec sistematic prin nişte „drivere” standard ale limbajului corpului.

Înainte de a merge la o întâlnire sau o şedinţă, de exemplu, fă un obicei din a te întreba următoarele:

 

– Când am mâncat ultima oară?

Condiţiile fizice au un impact puternic asupra stării emoţionale a unei persoane şi prin urmare colegii şi subordonaţii vor analiza foarte atent limbajul trupului. Dacă nu ai mâncat de câteva ore, atunci mergi şi fă acest lucru. Nu uita să mergi la toaletă înainte. Ai grijă să bei o cafea chiar înainte de a intra la şedinţă.

 

Am vreo problemă cu cineva de la şedinţă?

Dacă nu faci un efort de a elimina din minte resentimentele tale faţă de anumite persoane care vor participa la şedinţă, atunci acele sentimente negative vor influenţa starea ta emoţională.

Să presupunem că eşti iritat de prezenţa unui anumit subordonat. Antipatia ta ar putea ieşi la suprafaţă prin modul în care vorbeşti sau în care îţi poziţionezi corpul în relaţia cu el (sunt braţele tale încrucişate?), fapt care ar putea să inhibe persoana respectivă să facă o contribuţie utilă în ceea ce privesc aspectele discutate la şedinţă. Înainte de a merge la întâlnire, notează-ţi problemele şi sentimentele pe care le ai faţă de persoanele cu care o să intri în contact.

 

 – Sunt pregătit?

Dacă nu eşti pregătit pentru o întâlnire atunci va trebui să te bazezi pe improvizaţie. În acest caz va trebui să te concentrezi să ţii ritmul discuţiei şi să nu îţi dezvălui ignoranţa. Oamenii care nu sunt bine pregătiţi compensează prin adoptarea unui “timp de emisie” mai lung pentru a-i face pe ceilalţi să creadă că sunt bine informaţi.

Astfel, nu mai ai timp să te gândeşti la limbajul trupului dacă te concentrezi asupra improvizaţiei, şi ca urmare, indiferent ce greşeli de poziţie a corpului există, acestea se amplifică.

Deci, dacă nu eşti pregătit este mai bine să amâni o întâlnire până când eşti pregătit. Dacă nu poţi şi nu vrei să faci nici unul din aceste lucruri, cel mai bun sfat este să fii cât mai tăcut şi să te pregăteşti mai bine data viitoare.

 

– Sunt nervos?

Dacă eşti nervos, atunci ia o pauză. Furia şi nervii nu fac o echipă bună cu nici o formă de comunicare, nici verbală şi nici non-verbală. Cu ani în urmă, atunci când conduceam afacerea de import-export a familiei în Grecia, am descoperit că unul din subordonaţii mei a făcut o greşeală serioasă, care a rezultat într-o amendă destul de mare din partea agenţiei vamale greceşti.

Eram pregătit să îl chem în birou şi să îl fac să trăiască iadul pe pământ, când m-am gândit că cel mai bine ar fi să mă calmez mai întâi. Aşa că am aşteptat şi mai târziu m-am dus la el în birou şi i-am spus calm că am aflat de greşeala pe care o făcuse şi i-am cerut să scrie un raport în care să explice ce s-a întâmplat şi cum ar putea fi evitată această situaţie pe viitor.

A doua zi am primit un raport detaliat din partea lui şi o serie de sugestii foarte utile pe care am decis să le implementez în procesul companiei.

Pregătirea de dinaintea şedinţei pe care am prezentat-o mai sus este esenţială, dar trebuie să reciteşti aceste aspecte şi după ce ai început întâlnirea. Nu o să poţi să controlezi tot timpul lucrurile, dar te va ajuta dacă te întrebi periodic:

 

– Sunt o persoană agitată?

Dacă eşti destul de liniştit şi asculţi, atunci probabil că totul va fi bine. Dar dacă te mişti permanent în scaun, baţi cu degetele în masă sau, în cel mai rău caz din toate, te uiţi la telefon, atunci poţi fi destul de sigur că persoana care vorbeşte va considera că nu eşti deloc interesat de ceea ce are de zis.

Automat ajungem şi la întrebarea referitoare la modul în care ar trebui să stai aşezat sau care e poziţia corpului potrivită atunci când stai în picioare: te uiţi la persoana care vorbeşte sau priveşti pe fereastră?

Este poziţia corpului tău una atentă sau te laşi pe spate cu braţele încrucişate, indicând o stare de nerăbdare sau scepticism? Acest aspect este deosebit de important în special dacă eşti şeful, deoarece toată lumea îţi va urmări fiecare mişcare pe sprânceană.

 

– Ai obiceiul să-ţi întrerupi interlocutorul?

În orice dezbatere sănătoasă, oamenii vor întrerupe discuţia ocazional. Dar dacă faci acest lucru foarte des, ceilalţi vor trage concluzia că nu eşti deschis la ideile propuse şi nu asculţi cu atenţie ceea ce au de zis.

Atunci când negi validitatea argumentului unei persoane, aceasta se va retrage şi se va simţi jignită. În momentul în care te întrebi singur dacă îi întrerupi des pe cei care vorbesc, gândul te duce în mod natural la analiza modului în care comunici cu trupul, prin expresii şi gesturi: eşti conştient de persoanele din jurul tău, zâmbeşti sau pari nervos?

 

Managerii încăpăţânaţi riscă să îşi distrugă întâlnirile cu subordonaţii, deoarece nu reuşesc să îşi controleze limbajul trupului. Toată lumea se pregăteşte foarte bine pentru întâlnirea cu cineva important, şi majoritatea angajaţilor îşi doresc foarte mult să pară inteligenţi, politicoşi şi implicaţi în faţa şefului, ceea ce îi forţează să acorde puţină atenţie modului în care se comportă. Însă, şefii nu au această motivaţie şi, mult prea rar, se gândesc la modul în care au loc interacţiunile lor cu subordonaţii şi colegii.

Nu ne putem aştepta să putem elimina toate greşelile de comunicare, dar ar trebui cel puţin să devenim conştienţi de ele şi de impactul lor negativ.

În orice caz, conştientizarea comportamentului nostru interactiv devine o virtute şi de aceea, este internalizată treptat, necesitând tot mai puţin efort conştient din partea noastră.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata