Tot ce trebuie să ştii despre ETICHETAREA ANVELOPELOR

0 14

Din 1 noiembrie 2012, toate anvelopele vandute in Europa pentru autoturisme si vehicule utilitare usoare vor purta etichete speciale noi. Fiecare eticheta include informatii de baza privind performanta acelei anvelope. De acum, la cautarea unor anvelope, putem face o alegere mai informata.

Reglementarea EC/1222/2009 prevede ca toate anvelopele pentru maşini proprietate personală, vehicule comerciale uşoare, camioane, autocare şi autobuze fabricate după 1 iulie 2012 şi comercializate în Uniunea Europeană din noiembrie 2012 trebuie în mod obligatoriu să poarte un sticker sau să fie însoţit de o etichetă vizibilă în punctul de vânzare.

Comisarii de la Protecţia Consumatorului vor controla la sânge etichetarea anvelopelor care este obligatorie din prima zi a lunii noiembrie. Şeful ANPC a mai precizat că amenzile pentru neetichetare pot ajunge până la 30.000 de lei.

Noul sistem de etichetare este proiectat pentru a imbunatati siguranta pe drumuri, a promova o mai buna economie de carburant si a atenua impactul asupra mediului, conform specialiştilor Michelin.

De acum inainte veti putea compara anvelopele in functie de 3 criterii de baza:

– Consumul de carburant (pentru ca in mod incredibil, un rezervor din cinci este utilizat de anvelope)

– Aderenta la carosabilul umed (un factor cheie de siguranta)

– Nivelul de zgomot la exterior (sunetul anvelopelor ruland pe carosabil, astfel cum se aude din exteriorul vehiculului)
Noua lege se refera, de asemenea, la toate anvelopele montate pe autoturisme noi, vehicule utilitare usoare, camioane, autocare si autobuze fabricate la sau dupa 1 iulie 2012.

 

1. Compararea economiei de carburant

Utilizati aceasta diagrama pentru a vedea cum functioneaza o anvelopa in raport cu consumul de combustibil.

Eficienta consumului de combustibil se claseaza de la A la (cel mai eficient) la G (cel mai putin eficient).

Economisiti pana la 300 € sau 80 litri de carburant de-a lungul duratei de viata a anvelopelor. Aceasta este situatia unui vehicul echipat cu anvelope clasa A, circuland cu 80 km/h – foloseste cu 7.5%1  mai putin decat anvelopele clasa G.

Rezultatele pot varia in functie de tipul vehiculului sau conditiile climatice, dar diferenta de performanta este dovedita.

 

 

2. Compararea franarii pe carosabil umed

Aceasta diagrama clasifica o anvelopa in functie de cat de bine franeaza in conditii de umiditate. Performanta se clasifica de la clasa A (cea mai sigura, oprind in cele mai scurte distante) pana la clasa G (cea mai putin sigura, cu cele mai lungi distante de franare).

Pentru un vehicul echipat cu patru anvelope clasa A, ruland cu 80 km/h, distanta de oprire poate fi de pana la 18m sau mai scurta cu 30% decat în cazul anvelopelor din clasa G.

 

 

3. Compararea nivelului de zgomot la exterior

Aceasta diagrama arata nivelul de zgomot al anvelopei in decibeli (dB). Pictograma cu 3 bare negre va indica cum se clasifica in raport cu viitoarele limite europene. Zgomotul exterior al anvelopelor nu este corelat cu zgomotul interior al vehicului.

Reglementarea europeana are in vedere numarul de decibeli atins la deplasarea vehiculului, comparativ cu valoarea limita care  va intra in vigoare in perioada 2012 – 2016 (reglementarea europeana EC/661/2009).

3 bare negre = reprezinta cea mai slaba performanta; zgomotul emis de anvelope depaseste viitorul standard, dar se afla sub nivelul maxim autorizat in prezent.
2 bare negre = anvelopa cu nivel mediu de zgomot; zgomotul emis de anvelopa se incadreaza in limitele care urmeaza sa intre in vigoare.
1 bara neagra = anvelopa putin zgomotoasa; nivelul de zgomot emis de anvelopa este cu 3 decibeli sub nivelul legal care urmeaza sa fie implementat.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.