De ce fetiţele de 6 ani îşi doresc să fie sexy?

0

Potrivit unui nou studiu al copiilor din şcolile elementare din SUA, majoritatea fetiţelor, chiar şi de 6 ani, încep să se privească ca pe nişte obiecte sexuale, relatează Livescience.com.

Oamenii de ştiinţă au arătat în trecut că femeile şi adolescentele se analizează folosind termeni sexualizaţi, însă noul studiu este primul care identifică auto-sexualizarea la fetiţele tinere.

Psihologii de la Colegiul Knox din Galesbrug, au folosit păpuşi de hârtie pentru a evalua auto-sexualizarea la fetiţele de 6-9 ani. 60 de fetiţe au privit două păpuşi, una îmbrăcată în haine strâmte şi “sexy” şi alta îmbrăcată modern, dar acoperită în totalitate.

Folosind un set diferit de păpuşi pentru fiecare întrebare, oamenii de ştiinţă au rugat fiecare fetiţă în parte să aleagă păpuşa care: arată ca ele, arată aşa cum şi-ar dori ele, seamănă cu fata populară din şcoală, este cea cu care ar vrea să se joace. Fetele au ales cel mai des păpuşa mai “sexy”. Rezultatele erau semnificative în două categorii: 68% dintre fetiţe au spus că păpuşa arată cum şi-ar dori şi ele să arate şi 72% au spus că seamănă cu cea mai populară fată din şcoală.

“Este foarte posibil ca fetele să îşi dorească să arate ca păpuşa sexy, deoarece cred că sexualitatea duce la popularitate, care la rândul ei aduce numeroase avantaje”, a explicat Christy Starr, care a fost în mod special surprinsă de cât de multe fetiţe de 6-7 ani au ales păpuşa „sexy”  ca un ideal pentru ele.

Alte studii au descoperit că sexualitatea creşte popularitatea printre fete, dar nu şi printre băieţi. “Deşi dorinţa de popularitate nu este un lucru unic pentru femei, presiunea de a fi sexy pentru a fi populară este specifică fetelor”.

 

  • Factori importanţi

Starr şi co-autoarea studiului, Gail Ferguson, au urmărit şi identificarea factorilor care influenţează răspunsurile fetelor. Majoritatea fetelor au fost recrutate din două şcoli publice, însă o categorie mai mică a fost recrutată de la un studio local de dans.

Fetele din ultima categorie au ales mai des păpuşa non-sexualizată pentru fiecare din cele patru întrebări, decât fetele din cele două şcoli publice. Implicarea în activităţi de dans sau alte sporturi a fost legată de o apreciere a corpului şi o imagine despre propriul corp mult mai bună la fetele adolescente şi la femei, a spus Starr.

“Este posibil ca pentru fetele tinere, activităţile de dans să crească stima faţă de propriul corp şi să creeze o conştientizare a faptului că trupul lor poate fi folosit şi în alte scopuri în afară de a arăta sexy pentru alţii şi astfel să se reducă auto-sexualizare.”

Nu numai consumul de media este ceea ce a influenţat fetiţele să aleagă păpuşa sexy. Însă fetele care au stat mult în faţa televizorului şi au văzut multe filme, precum şi cele care au mame cu aceeaşi tendinţă de a se privi ca pe un “obiect sexual”, aveau mai multe şanse de a spune că păpuşa sexy era populară.

Autorii studiului sugerează că mass-media şi mamele care conferă femeii o valenţă preponderent sexuală pot predispune fetiţele să se privească pe ele însele exact în acelaşi mod.  Aceste influenţe (mama sau mass-media) consolidează mesajul şi amplifică astfel efectul.

Pe de altă parte, mamele care au declarat că foloseau televizorul şi filmele pentru a le învăţa pe fetiţe despre comportamente nedorite şi scenarii nerealiste aveau mult mai puţine şanse de a avea fiice care să spună că arată că păpuşa sexy. Puterea instrucţiei materne în timpul vizionării programelor media poate explica de ce fiecare oră suplimentară de vizionare reduce şansele cu 7% ca o fată să aleagă păpuşa sexy ca fiind cea populară.

Convingerile religioase ale mamelor reprezintă un factor la fel de important în modul în care fetele se privesc pe ele însele. Fetele care consumă multă media, dar care au şi mame religioase erau protejate în faţa auto-sexualizării, poate pentru că aceste mame “pot avea mai multe şanse să le insufle o stimă faţă de propriul corp mai mare şi să comunice valori importante precum modestia”.

Totuşi, fetele care nu consumau multă media, dar care aveau mame religioase erau predispuse să spună că îşi doresc să arate ca păpuşa sexy. “Acest tipar de rezultate poate reflecta un caz de «fructul oprit», prin care fetele tinere care sunt super-protejate de anomaliile mass-mediei de către părinţi foarte religioşi încep să idealizeze ceea ce este interzis datorită subexpunerii lor”, scriu autorii.

Indiferent de modul în care priveşti lucrurile, “un consum media redus nu este un «glonţ de argint» împotriva auto-sexualizării precoce la fetiţe”.

 

  • Ce pot face mamele

Cărţi recente precum “Efectul Lolita” şi “Atât de sexy, atât de curând” au ridicat probleme privind faptul că fetiţele sunt sexualizate la o vârstă tânără, iar Starr a spus că studiul său este primul care furnizează dovezi empirice pentru această tendinţă.

În 2007, Asociaţia Americană Psihologică a dat alarma într-un raport privind sexualizarea fetelor.

Acest raport a doumentat consecinţele auto-sexualizării care au fost identificate în principal în cazul femeilor studente, care variază de la o distragere a atenţiei în timpul sarcinilor mentale, tulburări de alimentaţie, reducerea utilizării prezervativului şi până la reducerea numărului de femei care urmează o carieră în matematică şi ştiinţă. Starr şi colegii ei au scris că se aşteaptă la rezultate asemănătoare în rândul adolescentelor şi a fetiţelor.

Raportul APA, care a inspirat acest nou studiu, a identificat o răspândire a sexualizării femeilor în cultura populară. “În tot mai multe studii, descoperirile indică faptul că femeile,  mult mai des decât bărbaţii, sunt portretizate într-un mod sexual şi sunt privite ca nişte obiecte. Acestea sunt modelele de feminitate prezentate pentru fetele tinere pentru a le studia şi pentru a le imita”.

Autorii au numit exemple precum “reclame (de exemplu, o reclamă în care Christina Aguilera este îmbrăcată în şcolăriţă cu două codiţe şi cu cămaşa descheiată), păpuşi (de exemplu păpuşile Barby sau Bratz îmbrăcate cu fuste scurte), îmbrăcăminte (de exemplu bikini pentru fete de vârste cuprinse între 7 şi 10 ani) şi programele de televiziune”. Părinţii, profesorii şi colegii influenţează identităţile sexualizate ale fetelor.

Mamele se simt atât de copleşite de mesajele sexualizate pe care fetele lor le primesc din mass-media încât simt că nu pot face nimic pentru a le ajuta. “Descoperirile studiului nostru indică altceva. Am descoperit că, de fapt, mamele sunt jucători cheie în ceea ce priveşte atitudinea fiicelor lor. Mamele îşi pot ajuta fiicele să navigheze într-o lume sexualizată învăţându-le despre valori, asta în cazul în care nu manifestă un comportament sexualizat şi ele însele”.

Starr a studiat influenţa mamelor deoarece există mai multe dovezi care spun că fetele se modelează în funcţie de mame, dar crede că şi taţii joacă un rol important în modul în care îşi privesc fetele.

Este necesară o cercetare mai amănunţită în privinţa consecinţelor sexualizării asupra sănătăţii tinerelor fete, a stării de bine şi a identităţii lor.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.