Un salt record: Primul om care va depăşi bariera sunetului

0

Felix Baumgartner va încerca să spargă bariera sunetului în cădere liberă, pe 9 octombrie, cu saltul său de la 36.576 metri. Austriacul se pregăteşte de cinci ani pentru această misiune, dar ultimele 24 de ore sunt cele mai solicitante.

Au poreclit-o “misiune spre marginea spaţiului”. Felix Baumgartner va face cel mai înalt salt cu paraşuta, de la înălţimea de 36,5 kilometri, unde presiunea aerului ajunge să fie mai mică de 2%, prezinta BBC.com.

A fost un drum lung pentru Baumgartner. A discutat prima dată cu sponsorii săi despre ideea de a întrece recordul colonelului Joe Kittinger, un paraşutist în vârstă de 52 de ani, stabilit în 2005. De atunci, acesta a trebuit să se lupte cu provocări tehnice şi bugetare pentru a face posibil acest salt.

“Este incredibil de dificil să lansezi un balon atât de mare”, spune meteorologul echipei, Don Day. “Atunci când vine vorba despre lansarea lui Felix, totul se va rezuma la viteza şi direcţia vântului. Este nevoie de un vânt de cel mult 5 kilometri pe oră, de la sol şi până la aproximativ 250 de metri altitudine. Dacă este un vânt mai puternic de atât, atunci lansarea noastră nu poate avea loc. Însă, momentan, ziua de marţi, 09 octombrie 2012, pare promiţătoare”, a adăugat acesta.

Baumgartner va încerca să depăşească patru recorduri în Roswell, New Mexico:

 

1. Cel mai înalt salt cu paraşuta. Pe data de 16 august 1960, pilotul forţelor aeriene americane, Kittinger a sărit de la o înălţime de 31,3 kilometri. Baumgartner va folosi un balon de heliu cu un volum de 10 ori mai mare decât cel folosit de Kittinger, pentru a se putea ridica la o înălţime mai mare cu 5,5 kilometri.

Cu un înveliş de polietilenă, balonul va avea o dimensiune apropiată de cea a unui teren de fotbal, atunci când va fi umflat la maxim, în stratosferă. Însă, membrana propriu-zisă are o grosime de doar 20 de microni. Ceva în genul pungii de plastic în care îţi colectezi hainele de la curăţătorie.

 

2. Primul om care va depăsi bariera sunetului fără a fi ajutat de un vehicul. Kittinger a atins o viteză de 988 de kilometri pe oră la coborâre. Baumgartner îşi doreşte să atingă o viteză de 1.110 kilometri pe oră, la aproximativ 40 de secunde după ce a părăsit capsula.

Cu o presiune atât de redusă aaerului, la acea altitudine, Baumgartner va cădea foarte rapid. Un GPS încorporat va transmite corpului de control de la sol cât de repede se mişcă. Baumgartner va auzi semnale în casca sa pe măsură ce va depăşi diferite praguri de viteză.

 

3. Cea mai lungă cădere liberă. Este un alt record atins până a cum de Kittinger. El a plonjat prin atmosferă pentru aproximativ 4 minute şi jumătate. Baumgartner speră să îmbunătăţească acest timp cu cel puţin un minut. Toată căderea, de la săritura din capsulă şi până când atinge cu picioarele Pământul, ar trebui să dureze în jur de 10 minute pentru a se întoarce înapoi pe Terra. Aterizarea este posibil să aibă loc la câţiva zeci de kilometri distanţă faţă de locul lansării de la aeroportul Roswell.

 

4. Cea mai mare altitudine atinsă într-un zbor cu balonul. Tipul de balon folosit pentru acest zbor ar fi utilizat în mod normal în experimente ştiinţifice fără pilot. De exemplu, pentru unele telescoape cu infraroşu şi microunde care trebuie să ajungă deasupra vaporilor de apă din atmosferă. Însă, niciun om nu a zburat cu acest tip de balon până la înălţimea stabilită. Totuşi, Baumgartner poate revendica doar un record neoficial în această categorie.

Federaţia Internaţională de Aeronautică, care certifică toate recordurile de aeronautică, insistă că pilotul trebuie să se afle în balon atunci când se întoarce pe Pământ pentru a aviza acest zbor. Evident acest aspect nu se potriveşte cu actualul proiect.

Joe Kittinger a spus că se poate vorbi despre recorduri dacă asta se doreşte, însă “eu sunt mai interesat de ştiinţa care există în acest proiect”. “Felix va purta noua generaţie de costume presurizate complet, pe care viitori astronauţi americani le vor purta în viitoarele misiuni spaţiale. Felix va demonstra că acesta funcţionează la o înălţime de 36,5 kilometri”.

Nu este nicio îndoială că aceasta este o misiune periculoasă. Doi oameni care au încercat să îmbunătăţească recordurile lui Kittinger în anii ’60 au murit în timpul misiunilor.

Baumgartner şi-a contruit proiectul într-un mod foarte atent, pas cu pas. A sărit de la 21,8 kilometri şi de la 29,6 kilometri, şi de fiecare dată a învăţat ceva nou, în special cum să îşi poziţioneze corpul în timpul plonjării (va adopta o poziţie delta, de urmărire cu capul în jos).

Au existat multe discuţii referitoare la ce este posibil să se întâmple dacă şi când va prinde o viteză supersonică. Ce impact va avea unda de şoc atunci când va trece prin corpul său? L-ar putea arunca într-o rotaţie, sau chiar l-ar lăsa inconştient? De fapt, directorul proiectului, Art Thompson, crede că nu se vor întâmpla prea multe. Acesta spune că paraşutistul este posibil nici să nu observe când atinge viteza de 1 Mach.

“Pentru că spargem bariera Mach deasupra oricărei densităţi semnificative a aerului, unda de presiune ar trebui să fie destul de neglijabilă. Însă, pilotul ar putea experimenta ceva ciudat atunci când va încetini. Credem că se va afla în viteza Mach în jur de 20-22 de secunde”.

O mulţime de lucruri au fost realizate împotriva pericolelor inerente în operarea deasupra liniei Armstrong. La o înălţime de peste 19 kilometri, ţesutul uman expus începe să se umfle, lichidele corpului precum saliva din gură şi apa din ochi încep să fiarbă. Iată de ce este nevoie de un costum complet sub presiune.

De asemenea, Baumgartner va dispune de o sursă de oxigen pur. Nu există suficient oxigen acolo unde merge el pentru a respira normal, iar dacă există vreo breşă în sistem, hipoxia îi poate produce moartea.

La această misiune, primii câţiva metri a ascendenţei sale sunt cei mai importanţi. Baumgartner trebuie să atingă o anumită altitudine (un kilometru) înainte de a se baza pe sistemul de anulare de urgenţă din capsula sa.

[nggallery id=80]

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.