Marile afaceri nu încep neaparat cu un plan

0 11

Vrei să începi o afacere. Ai nevoie de un plan. Nu-i aşa? Nu. Nu chiar.

Ca parte dintr-o cercetare pe care o realizează Anthony K. Tjan, acesta relatează pentru Harvard Business Review faptul că el şi colegii săi au intervievat sute de antreprenori de succes din jurul lumii pentru a înţelege mai bine de ce este nevoie pentru a fi un antreprenor de succes şi pentru a construi o afacere sustenabilă.

Una din cele mai uluitoare descoperiri a fost că dintre antreprenorii pe care i-am intervievat şi care au avut “o ieşire de succes” (adică vânzarea către o altă firmă), aproximativ 70% dintre ei NU au început cu un plan de afaceri.

În schimb, experienţele lor în afaceri au un punct comun, un loc pe care îl numim Inimă. Aceste afaceri au fost concepute cu un sentiment şi cu o voinţă pentru o viziune autentică, nu cu un document. Claritatea scopului şi a pasiunii a fost câştigătoare, însemnând mai puţin timp petrecut scriind despre idee şi mai mult timp petrecut cu scopul de a o pune în practică.

Nu toată planificarea este greşită. Ci doar că, acele eforturi de a scrie un plan de afaceri “perfect” au dus mai degrabă la a fi « precis de incorect » decât « aproximativ corect ». O problemă este că acel conţinut asupra căruia oamenii se concentrează în planurile de afaceri are foarte puţin de a face cu realitatea. Multe planuri de start-up subliniază o piaţă cu un potenţial gigantic şi modul în care doar o mică parte din aceasta îi va face atât pe ei, cât şi pe investitori, bogaţi.

Un coleg de-al meu oferă exemplul ipotetic de a vinde săpun cu un dolar în fiecare lună la doar 0,5% din populaţia Chinei. Asta înseamnă o afacere de aproape 100 de milioane de dolari! Succes în transformarea în realitate a acestui lucru.

La începutul unei afaceri, resursele sunt limitate, iar cel mai bun conţinut al unui plan de afaceri sunt informaţiile din lumea reală, bazate pe experimentare. Aceste experienţe nu trebuie să fie complexe. Vrei teste simple, interactive care sunt uşor măsurabile şi care să te informeze dacă ai şanse de câştig sau nu.

Nu este vorba doar despre start-up-uri. Arhitectura strategică a oricărei afaceri ar trebui să încorporeze faze de testare din lumea reală, pentru a permite cuiva să îşi regleze “butoanele” de la bun început în conformitate cu realitatea. Acest lucru este ceea ce Henry Mintzberg, o personalitate importantă în teoria strategiei competitive, a descris ca fiind strategie “emergentă” sau “evoluţionară”. Partenerul meu de afaceri, Mats Lederhausen are propria zicală pentru asta:  gândeşte la scară mică, apoi extinde viziunea sau eşuează rapid.

Aşa că nu îţi face griji în ceea ce priveşte planul de afaceri. Însă, pentru a ghida « construcţia » afacerii, îmbunătăţeşte-ţi discursul pentru potenţialii investitori, sau ia în considerare următoarele puncte de reper:

1. Identifică şi subliniază în mod clar scopul şi pornirea inimii tale. Indiferent dacă vrei să o numeşti viziune, inimă, scop sau chemare, trebuie să fii foarte sigur în ceea ce priveşte scopul principal al unei afaceri: de ce?

2. Echipa este mai importantă decât orice idee sau plan. Primele trei priorităţi ar trebui să fie oamenii, urmaţi de oameni şi apoi, oamenii.

3. Gândeşte la scară mică şi apoi extinde-ţi viziunea. În ceea ce priveşte sfatul lui Lederhausen, acesta stabileşte prima etapă a începutului « la scară redusă », care de obicei presupune disponibilitatea oamenilor de a cumpăra sau măcar de a încerca produsul tău.

4. Concentrează-te pe o piaţă, sub-segment sau nişă bine-definită. Cel puţin pentru început, gândeşte-te unde ai putea să fii cel mai bun. Această strategie are aproape întotdeauna mai mult succes decât a fi doar un alt jucător pe o piaţă masivă.

5. Înţelege modelul afacerii tale. Cum o să faci bani este mult mai important decât paginile din Excel care conţin date financiare care sunt pur şi simplu mult prea greu de prezis în această etapă de început. În schimb, înţelege modalitatea de bază prin care o să faci bani: este prin intermediul tranzacţiilor, al publicităţii, al abonaţilor etc.?

Oamenii simt un sentiment de împlinire atunci când îşi termină de completat planul de afaceri, dar ce anume le aduce respectivul plan? Completarea formularelor nu poate înlocui niciodată concentrarea asupra scopului afacerii tale şi a pasiunii. Inima trebuie să fie prezentă.

Cel mai căutat plan de afaceri nu are nicio valoare dacă în spatele ideii nu există o inimă sinceră şi curajul de a porni pur şi simplu afacerea.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.