Mo Yan, scriitorul care şi-a cerut sie însuşi să tacă

0 11

Câştigătorul premiului Nobel pentru Literatură la ediţia din acest an, scriitorul chinez Mo Yan, are numele real de Guan Moye, iar pseudonimul său înseamnă ‘nu vorbi’. El explică alegerea acestui pseudonim prin faptul că era cunoscut pentru modul său direct de a vorbi şi dorea astfel să-şi atragă singur atenţia că nu e bine să vorbească prea mult, relatează agenţia EFE într-un comentariu.

În lucrările scrise s-a ataşat de teritoriul ţării sale. Mo a optat să recreeze lumea rurală, cum este cea din Gaomi, localitatea din provincia Shangdong unde s-a născut, ancorată în timp şi presărată cu realismul magic inspirat de columbianul Gabriel Garcia Marquez, cu umanismul americanului William Faulkner sau cu satira lui Lu Xun (părintele literaturii chineze moderne), acestea fiind unele din influenţele majore remarcate în opera sa. Atunci când descrie în cărţile sale o scenă de sex sau de tortură, distrugerile provocate de război sau de o beţie, Mo Yan o face în mod pitoresc, în stilul francezului Francois Rablais.

Scriitorul chinez Ma Jian şi alţii l-au criticat pentru că nu a apărat alţi scriitori şi intelectuali chinezi care au fost persecutaţi. Dar este foarte apreciat în ţara sa, fiind unul dintre scriitorii chinezi cei mai cunoscuţi şi mai traduşi, deşi uneori operele sale au fost cenzurate. Astfel, romanul ‘Sâni mari şi şolduri late’ (Fengun feitun), scris în anul 1995, a provocat o polemică în China din cauza conţinutului său sexual, armata chineză obligându-l să scrie o autocritică şi în final a trebuit să-l retragă, deşi el însuşi îl consideră cea mai reuşită operă a sa.

Laureatul premiul Nobel afirmă că nu l-a preocupat niciodată cenzura atunci când s-a decis asupra conţinutului romanelor. ‘În orice ţară există anumite restricţii pentru scris’, spunea el în anul 2010 revistei Time, admiţând că aceste limite ar putea fi şi un avantaj pentru că îl obligă pe autor ‘să respecte estetica literaturii’.

Versatil şi prolific, a scris romanul ‘Oboseală de viaţă, oboseală de moarte’ (Shensi pilao) în numai 43 de zile. Romanul istorico-romantic ‘Sorgul Roşu’, scris în anul 1987, este cel care i-a adus celebritatea. Doi ani mai târziu scria ‘Cântecele usturoiului din Paradis’ (Tiantang suantai zhi ge).

Născut în anul 1955 într-o familie de agricultori, Mo Yan şi-a abandonat studiile în clasa cincea din cauza Revoluţiei Culturale, perioadă în care elanul intelectual era privit cu suspiciune. În timpul adolescenţei şi al primei sale tinereţi a muncit în agricultură şi într-o fabrică. În anul 1976 s-a înrolat în armata chineză. A început să scrie în anul 1981, iar în anul 1984 a intrat la Academia de Arte a Armatei. În anul 1997 renunţă la cariera militară şi se angajează ca editor la un ziar, dar continuă să scrie cărţi, noile apariţii fiind ‘Pedeapsa lemnului de santal’ (Tanxiang xing) în anul 2001 şi ‘Broasca’ (Wa) în anul 2009.

În ultimele zile au început să circule în China zvonuri legate de o posibilă acordare a premiului Nobel unui scriitor din această ţară, cum s-a întâmplat în anul 2000 cu Gao Xijian, dar acesta din urmă trăia atunci în Franţa şi avea cetăţenia franceză. Urmând sfatul pe care şi l-a dat singur prin pseudonimul ales, Mo a preferat să tacă în ultimele zile.

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.