Planeta cu patru sori, descoperită de voluntari

0 13

Astronomii au descoperit o planetă a cărui cer este iluminat de patru sori diferiţi, prima de acest tip identificată până acum, relatează Bbc.co.uk.

Planeta îndepărtată orbitează o pereche de stele şi are o a doua pereche stelară care gravitează în jurul ei.

Descoperirea a fost făcută de către voluntari folosind website-ul Planethunters.org împreună cu o echipă de la institute americane şi britanice, iar analizele ulterioare au fost realizate cu ajutorul Observatorului Keck.

Planeta, localizată la o distanţă de mai puţin de 5.000 de ani-lumină, a fost numită PH1, după siteul vânătorilor de planete. Se crede că este “un gigant de gaz”, puţin mai mare decât Neptun, dar cu o dimensiune mai mare de şase ori decât mărimea planetei noastre.

Doctorul Chris Lintott, de la Universitatea Oxford, a spus că “este foarte interesant cum rămâne această planetă într-o orbită stabilă în timp ce este trasă de gravitaţia a patru stele. Iată un aspect destul de confuz, ceea ce a făcut această descoperire atât de amuzantă. Nu este deloc ceea ce ne-am fi aşteptat să găsim”.

Stelele binare, sisteme cu perechi de stele, nu sunt neobişnuite. Dar, doar câteva exoplanete au fost descoperite că orbitează astfel de sisteme binare, iar nici una dintre acestea nu are o altă pereche de stele care să graviteze în jurul lor.

PH1 a fost descoperită de către doi voluntari americani: Kian Jek din San Francisco şi Robert Gagliano din Cottonwood, Arizona.

Ei au observat goluri mici în lumina provocată de planeta care trece prin faţa stelelor sale “părinţi”. O echipă de astronomi profesionişti au confirmat apoi descoperirea folosind telescoapele Keck din Mauna Kea, Hawaii.

Cei doi voluntari se numără printre cei peste 170.000 de membri care au participat, din decembrie 2010, la proiectul “vânătorii de planete”, derulat prin intermediul siteului Planethunters.org.