Băuturile energizante pot ucide?

0

O adolescentă de 14 ani din Maryland, SUA, pe nume Anais Fournier, a murit din cauza unui atac de cord provocat de toxicitatea cafeinei, după ce aceasta a băut două doze de băutură energizantă Monster. Acum, părinţii ei dau în judecată compania producătoare, relatează Forbes.com.

Ca şi rezultat, FDA investighează acest caz mortal, alături de alte patru, despre care agenţia crede că ar putea fi legate de băuturile Monster.

Ştirile proaste despre o afacere se răspândesc imediat, astfel că în mai puţin de 24 de ore după avertizarea făcută de agenţie, Goldman Sachs a evaluat în minus producătorul băuturii energizante, Monster Beverage.

Acţiunile companiei, care aproape s-au dublat în ultimii doi ani, au căzut cu 7% de când s-a aflat despre această situaţie. Aceasta este versiunea pe scurt a poveştii, însă există multe alte aspecte care merită menţionate în acest caz.

 

  • O scurtă istorie a băuturilor energizante Monster

Cu reclame pe panouri uriaşe, răspândite în locurile cel mai intens circulate, şi sloganuri de genul “Eliberează bestia” şi “Cea mai răutăcioasă băutură energizantă de pe planetă”, Monster Beverage a reuşit să acapereze o cotă de piaţă importantă.

Compania, care are sediul în Corona, California, a fost cunoscută sub numele de Hansen Beverage Company, oferind iniţial băuturi de fructe extrem de populare printre copii. În ianuarie, compania şi-a schimbat numele în Monster şi simbolul de la bursă în MNST, într-un efort de a valorifica succesul băuturilor sale energizante.

 Băuturile energizante reprezintă doar o mică parte din piaţa băuturilor, dar în acest moment este segmentul care înregistrează creşterea cea mai rapidă. Deşi băuturile au pe etichete avertismente cu privire la consumul produselor de către persoanele sub 18 ani, popularitatea acestora printre pre-adolescenţi şi adolescenţi este unul din motivele creşterii pe piaţă a companiei.

Vânzările băuturilor energizante au crescut cu peste 16% anul trecut, iar Monster s-a aflat în frunte, cu 35% din piaţă. Anul trecut Monster a depăşit Red Bull, care are 30%, şi Rockstar, cu doar 19%.

 

  • Şi totuşi… câtă cafeină are?

Cantitatea de cafeină din băuturile energizante este greu de stabilit, deoarece multe dintre ele sunt comercializate ca şi suplimente, şi nu ca alimente, ceea ce le permite companiilor producătoare să manevreze reglementările FDA şi legile de etichetare după bunul plac.

FDA nu permite băuturilor carbogazoase să conţină mai mult de 0,02% cafeină, însă băuturile energizante nu sunt supuse acestei reguli.

O doză de 700 de mililitri se presupune că are 240 de miligrame de cafeină, echivalentul a aproximativ şapte ceşti de cafea. Însă, în ultimii ani, experţii în sănătate şi-au exprimat îngrijorarea cu privire la băuturile energizante, spunând că acestea pot avea un conţinut de cafeină chiar şi de 550 de miligrame.

 

  • Băuturile energizante şi adolescenţii: o ameninţare serioasă

 Experţii în sănătate au încercat de ceva vreme să ne atragă atenţia în legătură cu problema consumului de băuturi energizante de către copiii. În 2011, Revista Pediatriei a publicat un raport intitulat “Efectele băuturilor energizante asupra sănătăţii copiilor, adolescenţilor şi a tinerilor adulţi”, care avertizează că printre consecinţele consumului de astfel de băuturi se numără “palpitaţii, convulsii, accidente vasculare şi chiar o moarte bruscă”.

Autorii raportului au avertizat părinţii şi în ceea ce priveşte faptul că băuturile ar putea fi periculoase mai ales în cazul copiilor cu afecţiuni cardiace, diabet sau ADHD.

Din cauză că aceste companii producătoare de băuturi energizante plătesc atleţi de top care să apară în campaniile lor publicitare, anul acesta, diferite organizaţii au avertizat că cei mici pot face confuzie între băuturile energizante şi cele sportive, deoarece sunt promovate de eroii lor sportivi.

Problema băuturilor energizante este o problemă mondială. Revista Medicală a Australiei a publicat un studiu în care s-au înregistrat 297 de incidente raportate de reacţii la cafeina din băuturile energizante. Vârsta medie a celor afectaţi este de 17 ani.

În alte ţări, diferite mişcări încearcă să atragă atenţia asupra necesităţii schimbării modului în care băturile energizante sunt vândute şi promovate. În Canada, băuturile au fost recent reclasificate ca şi alimente, şi astfel sunt supuse unei reglementări din partea departamentului sănătăţii din Canada.

Între timp, Mexic se luptă să interzică comercializarea acestor băuturi tinerilor sub 18 ani. Va fi interesat de urmărit modul în care lumea se va revolta, sau ar trebui să se revolte, împotriva politicii companiilor producătoare de astfel de băuturi.

 

  • O problemă de comercializare la orizont?

De-a lungul anilor, comercializarea produselor riscante, cum ar fi alcoolul şi ţigările, către copiii şi adolescenţi a fost subiect de discuţie de nenumărate ori. Organizaţii precum Centrul pentru Comercializarea Alcoolului din cadrul spitalului Johns Hopkins au fost create pentru a combate această problemă.

În 2011, CDC a enumerat efectele negative ale campaniilor de publicitate a ţigărilor care sunt îndreptate spre adolescenţi. De-a lungul anilor, şi de-a lungul protestelor, multe campanii publicitare care vizau un anumit segment de piaţă au dispărut tocmai din acest motiv.

Se pare că este momentul să se analizeze puţin şi modul în care băuturile energizante sunt promovate, şi unde sunt amplasate aceste reclame.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.