Victor Ponta: Un termen realist pentru inaugurarea podului de la Calafat-Vidin ar fi lunile aprilie-mai 2013

0

Premierul Victor Ponta şi-a exprimat miercuri, 24 octombrie, speranţa că împreună cu omologul său bulgar, Boiko Borisov, vor fi primii care vor traversa cu maşina podul de peste Dunăre de la Calafat-Vidin, afirmând că un termen realist pentru inaugurarea obiectivului ar fi lunile aprilie-mai 2013.

Premierul Ponta a efectuat o vizită de lucru la podul care uneşte Bulgaria de România şi care este finalizat în partea românească în proporţie de 95 %.

„Sper ca împreună cu Boiko să fim aici în prima maşină pentru a traversa podul”, a spus Ponta.

„Şi cu comisarul Hahn”, a punctat premierul Boiko Borisov.

„Eu voi veni cu bicicleta”, a spus Hahn.

Ponta a subliniat necesitatea de a construi infrastructura adiacentă podului arătând că fără aceasta obiectivul rămâne inutilizabil.

„Calea ferată, cea rutieră au importanţă egală cu a podului în sine. În opinia mea, finalizarea podului constituie doar începutul celorlalte proiecte de infrastructură. Trebuie să lucrăm împreună pentru asta şi avem nevoie de ajutorul Comisiei Europene şi de fonduri europene pentru a îmbunătăţi infrastructura. Mai trebuie ca politicienii să adopte mai repede deciziile”, a spus Ponta.

În context, el a arătat că de la iniţiativa construirii podului şi până la finalizarea lucrărilor în România s-au schimbat cinci premieri.

Decizia construirii Podului Calafat-Vidin a fost luată prin semnarea „Acordului între Guvernul României şi Guvernul Republicii Bulgaria privind aspectele tehnice, financiare, juridice şi organizatorice, referitoare la construirea unui nou pod mixt (rutier şi feroviar) de frontieră între cele două ţări, peste fluviul Dunărea”, semnat la Bucureşti, la 5 iunie 2000.

În conformitate cu prevederile Acordului-cadru, partea română şi-a asumat obligaţia că va asigura finanţarea pentru proiectul tehnic şi construcţia infrastructurii conexe de pe teritoriul României în timp ce partea bulgară s-a obligat să asigure finanţarea pentru proiectul preliminar al Obiectivului (podul propriu-zis şi cele două sisteme de infrastructură conexă până la punctele de legătură cu infrastructurile rutiere şi feroviare existente pe teritoriul României şi teritoriului R. Bulgaria), pentru construcţia podului, pentru proiectul tehnic şi construcţia infrastructurii conexe de pe teritoriul bulgar, inclusiv evaluarea impactului de mediu.

Potrivit obligaţiilor comune ale celor două părţi contractante, fiecare va asigura terenul de construcţie pe teritoriul statului său, care va fi exonerat de orice drepturi reale sau de orice alte pretenţii de drept de proprietate ale terţilor (inclusiv pentru facilităţile existente şi instalaţiile aparţinând Obiectivului) şi va facilita accesul la acesta, în conformitate cu programul de construcţie.

Partea română a asigurat finanţarea pentru proiectul tehnic şi construcţia infrastructurii conexe de acces la pod de pe teritoriul României în valoare iniţială de 70.591.324,7 de euro, din care pentru lucrări de construcţii 66.900.285,7 de euro (fără sumele suplimentare rezultate în urma întârzierilor părţii bulgare).

Lucrările proiectului podului de peste Dunăre de la Calafat-Vidin aparţinând părţii române sunt finalizate în proporţie de 95%. Termenul prevăzut iniţial pentru finalizarea lucrărilor era decembrie 2010, însă ca urmare a proiectului elaborat de partea bulgară pentru pod, diferit faţă de studiul de fezabilitate elaborat iniţial de proiectantul părţii bulgare, s-a impus reproiectarea inclusiv pentru obiectivul părţii române.

În ceea ce priveşte lucrările executate de partea română, s-a impus suspendarea lor din cauza prelungirii termenului de execuţie pentru proiectul bulgar, neexistând posibilitatea de alimentare cu energie electrică a liniei catenare şi implicit a efectuării probelor aferente căii ferate.

De asemenea, întârzierile părţii bulgare au condus la o creştere a valorii proiectului părţii române cu peste 5 milioane euro (aferente lucrărilor de conservare, organizare de şantier, paza, precum şi pentru prelungirea serviciilor de consultanţă), pe care partea română trebuie să le suporte din bugetul de stat.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.