Chelia poate reprezenta un avantaj în afaceri

0 17

Vrei o promoţie? Dacă eşti bărbat, s-ar putea să trebuiască să scoţi foarfecele din sertar. Bărbaţii fără păr pe cap sunt percepuţi ca fiind mai masculini, mai dominanţi şi, în unele cazuri, au un potenţial mai mare de a fi lideri decât cei care au plete mai lungi sau au părul mai rar, potrivit unui studiu recent realizat de Şoala Wharton din cadrul Universităţii Pennsylvania, şi prezentat de Finance.yahoo.com.

Acest lucru ar putea explica de ce  chelia, “care emană putere”, a prins atât de bine în rândul liderilor din ultimii ani. Capitalistul şi fondatorul Netscape Marc Andreessen, în vârstă de 41 de ani, şeful executiv de la compania de animaţie DreamWorks Jeffrey Katzenberg, în vârstă de 61 de ani, şi directorul executiv de la Amazon.com Inc. Jeffrey Bezos, în vârstă de 48 de ani, toţi au abordat o variantă a acestui “look”.

Unii directori executivi spun că acest stil îi face să pară mai tineri, sau cel puţin, face ca vârsta lor să nu mai fie atât de evidentă, şi le oferă mai multă încredere în ei comparativ cu o frizură cu cărare pe mijloc.

Antreprenorul şi scriitorul Seth Godin, de 52 de ani , care a abordat “aspectul mai golaş” de peste 20 de ani spune că “nu vreau să susţin faptul că un cap chel te ajută să ai mai mult succes, dar aceşti oameni cel puţin nu încearcă să pară ceva ce nu sunt.”

Albert Mannes, din cadrul departamentului de management de la Wharton, a realizat trei experimente pentru a testa percepţia oamenilor faţă de bărbaţii care sunt raşi în cap. În unul din experimente, acesta a arătat celor 344 de participanţi fotografii cu aceiaşi bărbaţi în două versiuni: în prima versiune bărbaţii aveau păr, iar în a doua versiune, aceiaşi bărbaţi erau raşi în cap, cu ajutorul unor programe de editare digitală.

În toate cele trei teste, subiecţii au declarat că bărbaţii raşi în cap par a fi mai dominanţi decât “variantele cu păr”. În cadrul unuia dintre teste, bărbaţii cu chelie erau percepuţi a fi “mai înalţi cu câţiva centimetri” şi “mai puternici” decât cei cu o podoabă capilară bogată.

Studiul a descoperit faptul că bărbaţii cu păr mai rar erau percepuţi ca fiind cei mai puţin atrăgători dintre toţi, dar şi cei mai puternici, ceea ce confirmă concluziile altor studii în care s-a demostrat că bărbaţii cu început de chelie sunt percepuţi ca fiind mai bătrâni şi mai puţin atrăgători. Pentru acei bărbaţi, soluţia ar putea fi foarte simplă şi ieftină: să îşi radă tot părul.

Doctorul Mannes spune că, în realizarea acestui studiu, a fost inspirat de propria experienţă, observând că oamenii îl tratau diferit după ce şi-a ras părul, care era destul de rar.  “Cei care nu mai au deloc păr sunt percepuţi ca fiind mai puternici deoarece sunt asociaţi cu imaginile hipermasculine, cum ar fi cele din armată, cele ale atleţilor profesionişti şi a eroilor de acţiune de la Hollywood”, spune Mannes.

Acest “look” câştigă tot mai mult teren. Un studiu realizat în 2010, a descoperit că 13% dintre participanţi au declarat că s-au ras în cap, indicând motive precum modă, sport şi un păr rar. Compania americană HeadBlade, care vinde accesorii de ras părul de pe cap, spune că veniturile firmei au crescut cu 30% pe an, în ultimul deceniu.

Directorul executiv al lanţului de magazine Red Robin Gourmet Burgers Inc, în vârstă de 60 de ani, a declarat că după ce s-a ras în cap “a simţit un plus de încredere”. “Nu mă mai simţeam bunicul din birou, şi de asemenea, mi s-a părut că era mult mai dificil ca cineva să îşi dea seama câţi ani am.”

Caroline Keating, psiholog social care studiază dominanţa în cadrul Universităţii Colgate, spune că un fenomen asemănător este sesizat şi în comunităţile gorilelor, unde un cap chel ar putea “semnaliza cine este la conducere şi posibil periculos”.

Alte trăsături fizice care semnalizează dominanţa sunt ochii şi buzele înguste, dar şi o faţă mai mare şi un maxilar pătrăţos.

Un cap fără păr “este modul naturii de a spune întregii lumi că eşti un supravieţuitor”, adaugă Michael Cunningham, profesor la Universitatea Louisville, care a studiat percepţia socială a cheliei. Acesta spune că cei care s-au ras în cap în mod intenţionat exprimă agresivitate, competitivitate şi arată “o dorinţă de a sta împotriva normelor sociale”.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata