Urmează reduceri masive de preţuri la automobile?

0

– Apropierea sfârşitului de an intensifică războiul preţurilor de pe piaţa automobilelor din Europa, deoarece concesionarii vor să scape de stocuri. Această situaţia vine după ce au existat deja reduceri semnificative, provocate mai ales de tendinţa de acaparare a unui segment larg de piaţă de Dacia, divizia ieftină a grupului francez Renault.

 

Preţul de cumpărare pentru automobilele noi a scăzut cu 800 de euro în trei ani, în Europa, arată publicaţia franceză Le Figaro. Constructorii francezi şi germani rivalizează în promoţii pentru micile lor automobile de oraş spre a câştiga părţi dintr-o piaţă în criză.

Industria automobilelor cunoaşte noi complicaţii. „Un nou pas a fost făcut în războiul preţurilor, şi acesta este semnificativ, în toată Europa“, a declarat, săptămâna trecută, Jean-Baptiste de Châtillon, directorul financiar al grupului PSA Peugeot Citroën.

„Nu credem că presiunea asupra preţurilor se va reduce în următoarele luni“, apreciază, pe de altă parte, Christian Klingler, directorul comercial al Volkswagen.

„Între 2009 şi 2012, preţul de cumpărare al automobilelor noi a scăzut cu mai mult de 800 de euro pe primele 10 pieţe europene“, observă Jean-Philippe Imparato, directorul comercial pentru Europa al PSA Peugeot Citroën. Conform acestuia, o diminuare cu 500 de euro se explică prin reducerile constructorilor, care au transmis mai departe primele de casare guvernamentale. Însă tarifele şi-au continuat reculul în acest an, din cauza colapsului pieţei europene. Se apreciază că lansarea noilor modele Peugeot 208 şi Renault Clio IV va limita degradarea pieţei în Franţa, dar nu se poate şti pentru cât timp.

Într-un context de criză, „singura modalitate de limitare a situaţiei constă în preluarea unor părţi din piaţă de la concurenţi, pariind mai ales pe preţ, primul criteriu de cumpărare“, depăşind sacrificarea marjelor, explică Flavien Neuvy, responsabil al Observatoire Cetelem de l’Automobile.

Fenomenul ar trebui să se accelereze spre sfârşitul anului, conform acestuia, întrucât concesionarii vor încerca să scape de stocuri.

Presiunea este deosebit de mare asupra segmentului de maşini mici. Acestea trebuie să facă faţă tarifelor imbatabile ale gamei Dacia – filiala low-cost a Renault. Şi ofertelor coreenilor de la Hyundai şi Kia, ale căror „preţuri de vânzare sunt cu 1.500-2.000 de euro mai mici decât ale pieţei din Europa“, după cum afirmă un constructor. Opel, în mare dificultate, multiplică, de asemenea, reducerile.

„Baie de sânge“

Însă grupurile franceze şi italiene se plâng de acum înainte de agresivitatea mărcii Volkswagen. În această vară, Sergio Marchionne, patronul Fiat, a acuzat numărul unu european că a profitat de criză pentru a câştiga teren asupra rivalilor provocând o „baie de sânge“ în domeniul preţurilor şi al marjelor.

PSA Peugeot Citroën a venit cu un discurs similar. „Volkswagen utilizează banii câştigaţi în afara Europei şi cu mărcile sale premium pentru a finanţa câştigarea unor părţi ale pieţei, mai ales în Franţa, Spania şi Benelux“, a strigat Jean-Philippe Imparato.

El a adus ca dovadă ofensiva recentă a acestui grup cu micul Polo, propus cu 9.900 de euro în versiunea diesel, care ar avea o reducere de 3.000 de euro din partea VW.

Politica noastră nu este de a rupe preţurile, ci de a ne adapta la tarifele constructorilor francezi, rămânând în acelaşi timp ceva mai scumpi“, a răspuns Jacques Rivoal, directorul pentru Franţa al Volkswagen. De fapt, preţurile VW rămân mai ridicate pe Vechiul Continent, chiar dacă distanţa dintre rivali se reduce.

În materie de preţuri, PSA Peugeot Citroën nu a rămas în urmă, întrucât modelul Peugeot 208, la câteva luni după lansare, este subcotat începând de la 9.990 de euro, în loc de 11.950 de euro. „Este vorba de o ofertă de apel, în versiunea benzină, care nu corespunde decât unei cote de 2% din vânzările acestui model“, se apără Jean-Philippe Imparato.

Pentru a evita o alunecare a preţurilor noilor lor maşini de oraş, Renault şi PSA mizează pe vechile lor versiuni: 207+ şi Clio (rebotezată Clio Collection), propuse amândouă la 8.990 de euro. „Nu vom urma mişcarea cu Clio IV“ (care demarează de la 13.700 de euro) „riscând să îi ameninţăm rentabilitatea“, explică Carlos Tavares, numărul doi de la Renault.

În timp ce „60% dintre clienţi au mai puţin de 10.000 de euro pentru a cumpăra o maşină“, susţine Jean-Philippe Imparato, războiul preţurilor nu ar trebui să cunoască armistiţii pe termen scurt.

Mihael Balint

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.