5 păcate ale marketingului

Marketingul ese o artă delicată: scopul tău este să influenţezi gândirea şi alegerile oamenilor, dar reţine faptul că este mult mai uşor să faci rău decât bine. Totuşi, poţi reduce şansele de nereuşită a eforturilor tale de marketing, dacă eviţi următoarele “cinci păcate mortale” – expresie folosită de Jonah Sachs, fondatorul Free Range Studios, relatează Inc.com.

După cum era normal, Sachs oferă o poveste pentru fiecare din cele cinci păcate, pentru a ilustra concret de ce greşeala respectivă este atât de gravă:

1. Vanitatea

Povestea antică a lui Narcis, ilustrează acest păcat. Narcis, cel mai chipeş vânător din întreg ţinutul, a devenit atât de fascinat de propria sa reflexie în apă, încât, fie a rămas imobilizat acolo pentru totdeauna, fie a căzut în apă şi a murit, în funcţie de versiunea poveştii.

Pentru marketerii din zilele noastre, poate exista un risc şi mai mare: să fii ignorat. “Este greu de spus o poveste atunci când toate lucrurile existente în jur reprezintă doar «decorul»  pentru măreţia personajului tău”, spune Sachs. “Ceea ce vei spune, va părea complet irelevant pentru un public care aude 3500 de mesaje de marketing pe zi”. O abordare mai potrivită este aceea de a crea o poveste în care clientul este eroul.

2. Autoritatea

În povestea “Noile Haine ale Împăratului”, de Hans Christian Andersen, împăratul se bazează pe autoritatea croitorilor săi, care îl asigură că este îmbrăcat în haine atât de speciale încât doar cei înţelepţi le pot vedea. Prea ruşinat să recunoască că nu vede nimic, împăratul s-a afişat în pielea goală în faţa supuşilor săi.

Experţii au greşit în legătură cu atât de multe lucruri (ca de exemplu în anii’60 când aceştia au spus că fumatul nu este dăunător), încât publicul este în mod instinctiv neîncrezător. Mai rău, dacă te bazezi doar pe fapte, poţi pierde şansa de a realiza o conexiune sinceră cu clienţii. “Dacă poţi ajunge la sufletul oamenilor prin emoţie şi valori, atunci ai găsit modalitatea cea mai puternică de a-i face să se îndrepte spre tine”, spune Sachs.

3. Lipsa de sinceritate

Îţi aminteşti de povestea lupului în haine de oaie, una din fabulele lui Esop? Un lup care găseşte o piele de oaie se îmbracă cu ea şi se ascunde în mijlocul turmei. Însă deghizarea funcţionează atât de bine încât ciobanul îl crede pe lup oaie şi îl taie pentru a-şi pregăti cina.

Pentru marketerii moderni, marele risc al lipsei de sinceritate este să fii descoperit. Având în vedere că sunt atât de multe reţele sociale, este dificil să poţi păcăli pentru mult timp pe cineva. “Vrei să ajungi la un alt segment de piaţă, dar nu poţi furniza ceea ce ai promis.” Sachs spune că “e mai bine să rămâi sincer cu tine însuţi şi să laşi oamenii să vină ei la tine”.

4. Laudă exagerată

Partea proastă la ideea de a pretinde că eşti o persoană mult mai puternică decât în realitate este prezentată în această replică de neuitat din filmul “Vrăjitorul din Oz”: “Nu acorda atenţie bărbatului din spatele cortinei.”

“Ideea este că suntem tentaţi mai degrabă să vorbim cu vocea impersonală a unui zeu şi să îi facem pe oameni să ne asculte, în loc să ne găsim propria voce umană, unică”, spune Sachs. “Descoperirea acelei voci umane este un pas pe care marketerii îl ratează de cele mai multe ori”. Este un pas extrem de important pentru micile afaceri, a căror clienţi îşi doresc în mod special să vadă fiinţe umane în spatele produselor.

5. Mecanisme de publicitate

Sachs ilustrează acest păcat prin povestea regelui You of Zhu, care în mod repetat îşi cheamă ostaşii la luptă, păcălindu-i că regatul este atacat, doar pentru a o face pe soţia lui să râdă. Puteţi ghici restul poveştii: regatul este lovit de un atac năprasnic al unui alt popor, aşa că regele sună alarma, însă soldaţii rămân la casele lor crezând că este doar o nouă farsă a conducătorului lor.

Nu e nimic greşit dacă eşti amuzant, însă dacă încerci prea tare să fii amuzant, aceasta poate fi o sabie cu două tăişuri. De aceea, majoritatea reclamelor date în timpul unui meci important, cum ar fi Superbowl din SUA, nu sunt foarte eficiente în ceea ce priveşte vânzarea produselor. “Este minunat să foloseşti emoţie şi umor pentru a crea o legătură cu publicul tău”, spune Sachs, dar, “dacă ajungi direct la etapa «cum fac acest lucru amuzant?», poţi încerca prea mult să creezi acea conexiune, astfel încât ajungi să compromiţi mesajul şi brandul companiei tale.

Loading...
Citește și
loading...

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.