Producătorii europeni de autovehicule se pregătesc să-şi închidă fabricile

Puternic afectaţi de criza economică globală, producătorii europeni de autovehicule sunt nevoiţi să închidă fabrici şi să concedieze angajaţi. Şi cum numărul înmatriculărilor de maşini noi continuă să scadă, perspectivele producătorilor auto nu sunt tocmai îmbucurătoare.

 

Criza severă de pe piaţa autovehiculelor obligă mulţi producători să recurgă la reduceri importante de cheltuieli. Scăderea cererii de autoturisme noi a afectat semnificativ companiilore producătoare de maşini.

Compania Ford a previzionat o pierdere netă de 1,2 mld. EUR (1,6 mld. USD) pentru anul 2012 şi a decis să închidă trei fabrici din Belgia şi Marea Britanie.

În Germania, soarta fabricii Opel din Bochum este, la rândul său, incertă. Ar fi prima închidere a unei fabrici germane de automobile în Germania, după cel de-al doilea război mondial. Acum 2 ani, Opel a mai închis o fabrică cu 2500 angajaţi, în Antwerp, Belgia.

Cei de la PSA Peugeot au anunţat, şi ei, închiderea uneia din fabricile din Franţa, în contextul planului de a reduce personalul cu 8000 de angajaţi.

 

Alianţele strategice sunt cheia

Confruntaţi cu astfel de probleme, producătorii europeni văd o posibilă salvare în aplicarea unor scheme de parteneriat.

Opel, spre exemplu, ca parte a Diviziei Europene a General Motors, plănuieşte să reducă costurile prin realizarea unei alianţe strategice cu PSA Peugeot Citroen din Franţa.

Parteneriatul, care vizează dezvoltarea de noi produse şi activităţile de aprovizionare, ar genera economii de 1,5 mld. euro anual pentru fiecare companie.

Experţii în domeniul auto nu dau însă şanse prea mari acestui gen de parteneriate, mai ales că piaţa auto nu îşi va reveni prea curând. „Ne aşteaptă încă 3-5 ani de vânzări scăzute, ceea ce înseamnă că producătorii vor trebui să-şi adapteze capacităţile de producţie, dacă vor să reducă sau să elimine pierderile” spune Ferdinand Dudenhöffer, profesor la Universitatea Duisburg-Essen.

În perioada ianuarie – septembrie 1971, cererea în Europa a scăzut la 9,4 milioane de autovehicule, ceea ce înseamnă o reducere de peste 7,5%. Dudenhöffer estimează că 2013 va fi cel mai greu an pentru piaţa Europei de Vest din 1993 încoace.

Scăderea cererii a dus la practicarea unor discount-uri record în Germania, ce au contribuit de asemenea, la scăderea nivelului profiturilor.

În plus, din 1980, nivelul veniturilor consumatorilor a crescut mai lent decât preţurile maşinilor. Dacă în 1980, o maşină „costa” aproximativ 9 salarii medii nete în Germania, în prezent, este nevoie de 16 luni de muncă pentru a achiziţiona au autovehicul. În 2011, preţul unei maşini din categoria standard a fost de 25.000 EUR, potrivit Deutsche Welle.

Clienţii Daimler pe de altă parte, sunt dispuşi să plătească mult mai mult pentru o maşină, totuşi chiar şi producătorul de autoturisme de lux a fost afectat de criză.

Dieter Zetsche, CEO al Daimler, a anunţat de curând un amplu program de reducere a costurilor cu câteva miliarde de euro. Programul vizează toate categoriile de cheltuieli, nefiind omisă nici posibilitatea reducerii personalului. Numai pentru anul 2013, compania şi-a planificat o reducere a costurilor de 1 mld. EUR, însoţită de economii suplimentare în 2014.

Profitul Mercedes a scăzut cu 11% în perioada iulie – septembrie 2012 faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, potrivit Deutsche Welle. „Este vorba de măsuri de natură să prevină scăderea în continuare a profitului” spune Bodo Uebber, membru în Consiliul de Administraţie, referindu-se la programul de reducere a costurilor.

Prin comparaţie, Volkswagen, Porsche, Audi şi BMW nu s-au confruntat cu probleme majore încă. Modificările mici ale cererii au fost gestionate cu ajutorul unor scheme flexibile de lucru, care să permită adaptarea pe termen scurt a producţiei.

 

Salvaţi de pieţele asiatice

În ceea ce priveşte pieţele de desfacere, în ciuda declinului pieţei europene, producătorii germani s-au bucurat de o cerere în creştere pe piaţa SUA şi pe pieţele asiatice.

De exemplu Volkswagen, cel mai mare producător european de autoturisme, a înregistrat o scădere cu 19% a vânzărilor în Europa în perioada iulie – septembrie 2012, însă aceasta a fost compensată de vânzările peste ocean.

„Volkswagen vinde 30% din producţia de maşini în China” afirmă Ferdinand Dudenhöffer. „Acest fapt îi face mai puţin vulnerabili decât producătorii francezi sau italieni de automobile”.

Nici Porsche nu pare a fi afectat de criză, profitul de anul acesta apropiindu-se deja de cel înregistrat în 2011. Aşa încât, compania se aşteaptă la niveluri ale vânzărilor şi profitului superioare celor din 2011.

Producătorii europeni sunt optimişti însă: aceştia se aşteaptă ca pe final de an, vânzările de autoturisme să crească şi să compenseze într-o anumită măsură, rezultatele mai slabe înregistrate în primele 10 luni ale anului.

Monica Dobrescu

 

Loading...

Citește și
loading...

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.