Companiile producătoare de ţigări sunt obligate să recunoască public că au minţit

Judecătorii americani au hotărât că firmele producătoare de tutun, care timp de zeci de ani nu au recunoscut că au minţit publicul în ceea ce priveşte pericolul pe care îl reprezintă ţigările, trebuie să realizeze o campanie publică din fonduri proprii, în care să recunoască  înşelătoria pe care au făcut-o privind riscurile fumatului, relatează Guardian.co.uk.

Hotărârea este cea mai dură sancţiune aplicată, după un caz istoric care a început în 1999, când departamentul justiţiei a acuzat companiile producătoare de ţigări de înşelătorie.

Judecătoarea americană Gladys Kessler a scris că noua campanie publicitară ar reprezenta o soluţie potrivită pentru “escrocheria” companiilor, care datează cel puţin din anul 1964. Reclamele vor fi publicate în diferite forme ale mass-mediei timp de doi ani de zile.

Detaliile campaniei, cât de mult va costa şi ce tip de media va fi implicată, nu au fost încă stabilite, iar acest lucru ar putea duce la o nouă luptă prelungită.

Decizia lui Kessler, împotriva căreia companiile ar putea încerca să depună recurs, are drept obiectiv finalizarea formulării a cinci declaraţii diferite, pe care companiile vor trebui să le utilizeze în cadrul campaniei lor.

Una dintre ele începe în felul următor: “O curte federală a decis că firmele de tutun pârâte au înşelat în mod deliberat publicul american prin vânzarea şi promovarea în mod fals a unor ţigări mai slabe şi cu un conţinut redus de gudron, ca fiind mai puţin dăunătoare decât ţigările normale”.

O altă declaraţie include formularea: “Fumatul ucide, în medie, 1200 de americani în fiecare zi”.

Formularea declaraţiilor a fost primită cu entuziasm de susţinătorii sănătăţii care au aşteptat ani întregi pentru rezultate tangibile în acest caz.

Matthew Myers, preşedinte al campaniei “Tabacco-free Kids”, un grup anti-tutun din Washington a spus: “Faptul că, în sfârşit, companiile producătoare de ţigări sunt obligate să spună adevărul, este un preţ foarte mic plătit pentru consecinţele devastatoare ale infracţiunii lor.”

“Aceste declaraţii fac exact ceea ce ar trebui să facă. Sunt clare, la subiect, uşor de înţeles, fără un jargon ştiinţific şi prezintă doar faptele”, spune Ellen Vargyas, consilier general pentru Fundaţia American Legacy.

Cele mai mari companii de ţigări din SUA au cheltuit, în 2010, 8,05 miliarde de dolari pentru a-şi promova produsele, faţă de 12,5 miliarde în 2006. Companiile care au luptat împotriva utilizării unor cuvinte de genul “înşelătorie” în declaraţiile lor, invocă dreptul lor la libera exprimare, şi nu au dat încă niciun răspuns oficial.

Totuşi, Bryan Hatchell, purtătorul de cuvânt al companiei Reynolds American Inc. a spus că “analizăm hotărârea judecătorului şi luăm în considerare următorii paşi pe care trebuie să îi facem”.

De asemenea, potrivit declaraţiei purtătorului de cuvânt al companiei Philip Morris USA, o filială a firmei, Altria Group Inc., încă studiază decizia.

Decizia lui Kessler a luat în considerare şi aspectul potrivit căruia campania publicitară, cunoscută sub numele de “declaraţii corective”, ar încălca drepturile companiilor, având în vedere că acestea nu au fost niciodată de acord cu decizia ei din 2006 (care a hotărât că aceste firme au înşelat consumatorii).

Însă, Kessler a ajuns la concluzia că declaraţiile sunt corecte, pentru că formularea finală este “pur bazată pe fapte” şi nu pe controverse.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.