Luminile Crăciunului sclipesc din ce în ce mai palid în Europa lovită de austeritate

Pe cuprinsul Europei, consumatorii fervenţi de altă dată mai mult se uită decât cumpără, însă comercianţii se agaţă de speranţa unui „boom” de ultim moment al consumismului de Crăciun, consumism încurajat prin orice metodă, fie doar şi prin deschiderea magazinelor în zilele de duminică, conform unui material care analizează situaţia economică europeană din preajma Crăciunului, publicat de Associated Press.

Economiile din zona europeană funcţionează însă din ce în ce mai lent, şomajul este în creştere, iar conform analiştilor, consumismul de Crăciun în Europa va dezamăgi pentru al patrulea an consecutiv.

La Roma, conform unor comercianţi, vânzările de Crăciun sunt cu 20% mai scăzute faţă de anul trecut. La Paris, jucăriile la mâna a doua atrag din ce în ce mai mulţi cumpărători, iar în Spania, ţara cu cea mai ridicată rată a şomajului din Europa, multe dintre familii au şters cadourile de pe lista de cumpărături.

La fel ca şi în SUA, şi în Europa cumpărăturile de Crăciun sunt de o importanţă vitală pentru mulţi comercianţi. Firmele britanice ne-alimentare puteau să ajungă până la profituri de 50% în această ultimă parte a anului, iar în Germania, de sărbătorile de iarnă, volumul tranzacţiilor comerciale cu jucării ajungea la 30% din volumul anual al vânzărilor din această categorie.

Sezonul sărbătorilor de iarnă şi al cadourilor care le însoţesc diferă însă pe teritoriul european. Olandezii îşi deschid primele cadouri încă de la 5 decembrie, în Ajunul Sfântului Nicolae, zi ce coincide cu ultima a sărbătorii olandeze ‘Sinterklaas’. În Spania, majoritatea copiilor îşi primesc cadourile pe 6 ianuarie, când, conform tradiţiei iberice, cei trei magi i-au adus daruri pruncului Iisus. În restul ţărilor europene, cu mici variaţii, cadourile se primesc pe 25 decembrie, în ziua Crăciunului sau în ajunul acestei zile.

Dar, pe măsură ce cele 17 state din eurozonă alunecă din nou pe panta recesiunii, zilele în care fiecare nou sezon de sărbători aducea un nou record de vânzări par de mult uitate. În locul consumismului din anii trecuţi, comercianţii trebuie să lupte pentru a avea clienţi care în prezent vânează atât chilipiruri dar şi calitate, fiind dispuşi să aştepte până vor putea cumpăra un produs care să se încadreze în ambele categorii.

„În fiecare an din această ultimă perioadă, clienţii aşteaptă din ce în ce mai mult până să-şi facă cumpărăturile”, susţine Joachim Stoll, co-proprietar al Leder-Stoll OHG, un retailer de produse din piele din centrul economic comercial al oraşului german Frankfurt. „Oamenii aşteaptă din ce în ce mai mult, chiar şi dincolo de Crăciun”, pentru a găsi oferta care să le convină, a mai adăugat el.

Măsurile de austeritate implementate ca reacţie la criza datoriilor suverane de pe Bătrânul Continent au lovit din greu economiile statelor europene: Nouă ţări din cele 27 de state membre ale UE sunt în plină recesiune, iar rata şomajului în această regiune a ajuns la 10,7%.

Vânzările cu amănuntul de pe pieţele europene au scăzut în mod constant începând cu luna august. În octombrie, ultima lună pentru care există statistici oficiale, cifra vânzărilor cu amănuntul în Uniunea Europeană a scăzut cu 1,1% prin comparaţie cu luna anterioară, şi respectiv cu 2,4% prin raport la luna octombrie a anului trecut, conform barometrului Eurostat. În Germania, principalul motor economic european, vânzările retail au scăzut cu 3,8% în luna octombrie 2012, prin comparaţie cu octombrie 2011.

„Există un fel de tendinţe opuse, în care comercianţii încearcă să împingă startul sezonului de cumpărături pentru sărbători din ce în ce mai devreme, cu fiecare an, pe când cumpărătorii încearcă să-şi amâne achiziţiile din ce în ce mai mult, până în ultima clipă, în căutarea unor oferte mai bune”, susţine Natalie Berg, director de cercetare la firma Planet Retail. „În ziua de azi cumpărătorii ştiu perfect la ce să se aştepte şi mai ştiu că ofertele cu adevărat bune vor apărea în cele din urmă”, a mai adăugat ea.

Oficialii europeni îşi dau la rândul lor toată silinţa pentru a-i încuraja pe cumpărători. Italia a pus capăt interdicţiei de a deschide magazine duminica. În Italia şi Spania au fost eliminate toate restricţiile de acest fel din perioada sezonului de sărbători.

Vânzările au scăzut cu 20% faţă de Crăciunul trecut, iar acesta este un cartier bogat al oraşului”, susţine Lucia Ruffini, comerciant la o reprezentanţă Pandemonium din cartierul roman select Parioli. „Ne rămâne speranţa cumpărăturilor de după Crăciun”, mai adaugă ea.

La Paris, în galonatul centru comercial Galeries Lafayette, discounturile lipsesc cu desăvârşire, condiţii în care numeroşi parizieni au devenit clienţii unui grup non-profit care repară şi vinde jucării uzate.

„Aceste jucării sunt practic la jumătate de preţ faţă de cele noi şi sunt, practic, ca şi noi”, susţine Antoinette Guhl, co-director al grupului ReJoue. În plus, clienţii sunt atraşi şi de faptul că această asociaţie oferă locuri de muncă şi reformare profesională pentru şomeri, reciclând în acelaşi timp jucării care altfel ar fi fost aruncate. „O jucărie cumpărată de aici reprezintă o achiziţie făcută cu mai multă responsabilitate”, mai adaugă ea.

Citește și
1 Comentariu
  1. cotzofana spune

    fara infuzia de cash din ameica, anglia si rusia toata „comunitatea” europeana – o ineptie de maaare exceptie se va sufoca …sper sa se intimple cit de curind !!!

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.