Peste 60% dintre locuitorii oraşelor mari consideră că situaţia economică a ţării s-a înrăutăţit în 2012

0

Majoritatea locuitorilor din oraşele României cu peste 100.000 locuitori (60,5%) consideră că, în anul 2012, comparativ cu 2011, situaţia economică a ţării s-a înrăutăţit, se arată într-un studiu realizat de către firma de cercetare de piaţă Mednet Marketing Research Center şi remis joi.

Participanţii la studiu care văd mai pregnant această înrăutăţire a situaţiei economice sunt în special femei cu vârsta între 45 şi 65 ani, cu studii medii şi un venit lunar net mai mic de 2.000 lei/familie.

Chiar dacă percepţia majoritară despre economia României este una negativă, 5,6% dintre orăşenii intervievaţi apreciază că a avut loc îmbunătăţire a situaţiei economice în 2012, iar 30,8% dintre respondenţi nu văd schimbări demne de semnalat.

Pe de altă parte, 47,9% dintre orăşenii intervievaţi declară că situaţia economică a familiilor lor a fost în 2012 aceeaşi ca în 2011. Este vorba despre tineri cu vârsta cuprinsă în intervalul 18-34 ani, cu studii peste medie şi cu un venit lunar net/familie cuprins în intervalul 3.001-5.000 lei.

Un număr semnificativ de orăşeni se luptă cu criza economică, nereuşind să-şi menţină sau să-şi îmbunătăţească nivelul de trai, se afirmă în studiul Mednet Marketing Research Center, care constată că pentru 35,6% dintre respondenţi situaţia economică a familiei lor s-a înrăutăţit în 2012, comparativ cu anul precedent.

‘Aceştia şi-au schimbat comportamentul de consum pe parcursul anului trecut, fie cumpărând aceleaşi produse sau mai ieftine, dar şi în cantitate mai mică. Şi bugetul pentru Sărbătorile de Iarnă a fost mai mic faţă de anul trecut (…) Din această categorie fac parte cei care nu şi-au permis să cumpere cadouri şi care, pentru masa de Crăciun, şi-ar fi dorit să cumpere diverse produse alimentare, cum ar fi carnea de curcan sau de porc, dar nu au avut bani’, potrivit studiului menţionat.

Respondenţii care, pe parcursul anului 2012, au simţit o îmbunătăţire a situaţiei lor economice au o pondere de 16,1% şi sunt, în special, bărbaţi cu vârsta cuprinsă în intervalul 25-44 ani, cu studii superioare şi cu un venit lunar net per familie mai mare de 5.000 lei.

În ceea ce priveşte comportamentul de consum, 65,8% dintre persoanele intervievate au afirmat că în 2012 şi-au schimbat obiceiurile de consum, fie cumpărând aceleaşi categorii de produse, dar în cantitate mai mică (34,0%), fie cumpărând produse mai ieftine (21,3%).

Numai 8,5% dintre respondenţi au cumpărat aceleaşi produse ca în 2011, dar în cantitate mai mare, în timp ce 2,0% au cumpărat produse mai puţine, dar ‘mai de calitate’ şi ‘mai sănătoase’ (produse bio, eco etc.).

Există un procent suficient de mare de orăşeni (34,0%) care declară că nu şi-au modificat comportamentul de consum. Cercetarea a înregistrat însă o creştere, din punct de vedere statistic, a celor care nu şi-au schimbat stilul de viaţă de la un an la altul (34,0% în 2012, comparativ cu 22,5% în 2011).

Studiul a fost realizat pe un eşantion reprezentativ pentru Bucureşti şi oraşele cu peste 100.000 locuitori, în perioada 23 – 29 noiembrie 2012. Au fost intervievate telefonic 800 persoane cu vârsta cuprinsă în intervalul 18 – 65 ani. Marja de eroare a studiului este de plus sau minus 3,46%.

Mednet Marketing Research Center activează în domeniul cercetării de piaţă din anul 2000. Este membru al asociaţiilor profesionale ESOMAR şi SORMA.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.