Richard Branson: Oferă libertate angajaţilor tăi!

0 20

Pentru că întotdeauna am lucrat pentru mine, niciodată nu a trebuit să joc după regulile altcuiva şi nici nu aş vrea să fac acest lucru vreodată. Această atitudine mi-a modelat tipul de abordare a managementului, încă din primele zile ale existenţei Grupului Virgin, când m-am hotărât să acord angajaţilor mai multe din libertăţile de care mă bucuram şi eu, povesteşte Richard Branson pentru Entrepreneur.com.

Astăzi, corporaţia Virgin Group este creată din zeci de companii conduse de directori executivi şi manageri care au libertatea să îşi conducă afacerile aşa cum consideră ei de cuviinţă. Această filozofie este total diferită şi complet împotriva regulilor obişnuite din domeniul afacerilor şi poate părea o situaţie imposibil de controlat, dar s-a dovedit a fi unul din elementele principale ale succesului nostru.

În ultimul an, am lansat afaceri noi în domeniul tehnologiei mobile, în Chile şi Polonia, ţări în care brandul nostru nu a existat până acum. Acest proiect ar fi în mod obişnuit unul riscant pentru orice companie, dar noi avem un sistem care funcţionează foarte bine.

În Chile şi Polonia, am avut echipe diferite care au evaluat nevoile şi cerinţele pieţei, iar apoi au structurat companiile în funcţie de rezultatele obţinute. Aşadar, nu a existat niciun fel de presiune din partea unor superiori care să le dicteze acestora modul în care companiile lor ar trebui să îşi producă şi să îşi vândă produsele. Practic şi-au administrat singuri afacerile.

Imediat ce persoanele potrivite au fost angajate pentru a conduce noile companii, echipe specializate în pregătirea personalului s-au asigurat că toată lumea a înţeles ce înseamnă Virgin şi de ce afacerile noastre sunt diferite de cele ale concurenţei.

Fiind siguri că aceste companii noi erau suficient de bine pregătite pentru a face afaceri în stilul Virgin, am reuşit să oferim angajaţilor libertatea de a-şi conduce afacerile aşa cum au considerat de cuviinţă şi conform cu cerinţele pieţelor respective. Totul a depins de ei. Ambele companii au avut un start reuşit.

Un alt departament în care cerem angajaţilor să ia propriile decizii este cel al profitului pe termen scurt. La Virgin Group ne concentrăm mai puţin decât celelalte companii asupra acestui element. Cu toţii înţelegem importanţa profitului, pentru că dacă nu ar fi aşa, Virgin Group nu ar fi rezistat prea mult pe piaţă, însă, acest aspect nu ar trebui să fie, şi nu a fost niciodată, forţa motorie a companiei noastre.

Angajaţii noştri au libertatea de a-şi asuma riscuri pozitive, ştiind că nu vor fi evaluaţi şi judecaţi exclusiv în funcţie de valoarea profitului marginal, ci şi în funcţie de anumiţi factori pe care se pune accent în cadrul companiei noastre: creşterea gradului de conştientizare a brandului, numărul de clienţi fericiţi şi fideli sau măsura în care acţiunile lor au avut un impact pozitiv asupra comunităţii.

Oferind angajaţilor aceleaşi libertăţi pe care le am şi eu şi managerii de top, echipa noastră poate aborda proiecte pe care alte branduri nu reuşesc să le facă, cum ar fi Vrigin Galactic şi Virgin Oceanic, afaceri de turism, care au drept scop extinderea spaţiului de călătorie până la adâncimea oceanului şi spaţiului.

De asemenea, această politică ajută angajaţii să aibă succes, deoarece aceştia pot face ceva care îi pasionează cu adevărat.

Cea mai nouă afacere a noastră, compania de organizare şi promovare de turnee muzicale la nivel global, Virgin Live, a avut parte de o lansare extraordinară datorită acestui stil de abordare.

Deşi brandul Virgin este respectat în industria muzicală având în vedere rădăcinele noastre în acest domeniu (Virgin Records şi Virgin Music au avut un succes important în ceea ce priveşte producţia şi distribuţia muzicală), nu aveam nicio istorie în ceea ce priveşte promovarea turneelor muzicale la nivel mondial.

Cu toate acestea, echipa noastră, mică şi entuziastă, a reuşit să surclaseze giganţii din industrie şi a câştigat dreptul de a promova spectacolele Rolling Stones din cadrul turneului “The Rolling Stones’ 50 & Counting”.

Acesta a fost un moment important pentru noi: dacă vrei să intri în această afacere, pur şi simplu nu există o modalitate mai potrivită de a demonstra tuturor care sunt intenţiile tale.

Înainte de spectacolul lor de pe Arena O2 din Londra, m-am întâlnit cu Mick Jagger, care m-a întrebat dacă o să dispar şi eu, deoarece “asta fac toţi ceilalţi promoteri”. Nu aveam nicio intenţie să fac acest lucru, aşa că i-am spus că voi urmări spectacolul din primul rând.

Am rămas şi m-am uitat la spectacol, împreună cu familia mea. A fost o seară fantastică, scenografia a fost incredibilă. Mă gândeam care ar putea fi motivul pentru care cineva ar renunţa la ocazia să vadă un astfel de spectacol. Era un aspect care mă depăşea complet.

Mi-am dat seama mai târziu că întrebarea lui Mick mi-a arătat de ce compania noastră a fost cea care a câştigat contractul: angajaţii noştri iubesc ceea ce fac şi se dedică muncii, astfel încât să obţină rezultate la care nu s-ar fi aşteptat nimeni.

Sfatul meu de a oferi angajaţilor libertate în ceea ce priveşte luarea unor decizii ar putea să nu fie pentru toată lumea. Virgin are o istorie impresionantă în ceea ce priveşte ignorarea regulilor tradiţionale din afaceri şi referitor la faptul că privim înspre idealul care se află dincolo de profit.

Responsabilităţile noastre s-ar putea modifica de-a lungul anilor, achiziţionarea unei bănci sau furnizarea de servicii medicale, însă formula succesului va rămâne constantă: “Nu trebuie doar să joci jocul, trebuie să îl schimbi pentru totdeauna.”

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata