Maşinile care se conduc singure vor schimba regulile din trafic

0

– Nu cu mult timp în urmă, maşinile care se conduceau singure păreau a fi concepte ale filmelor SF. Dar săptămâna trecută, la târgul CES din Las Vegas, Toyota şi Audi au prezentat prototipuri de maşini care se conduc singure, ce urmează a fi vândute cumpărătorilor obişnuiţi, prezintă Times.com.

Într-un raport care sprijină maşinile care se conduc singure, firma de consultanţă KPMG şi Centrul pentru Cercetare Auto, au prezis că “ideea condusului se află în pragul unei revoluţii tehnologice”.

Însă, pe măsură ce popularitatea acestui tip de maşini creşte, apare o întrebare: Ar trebui să fie legale? Şi dacă devin legale, cum vor fi adaptate legile privind circulaţia rutieră? Toate regulile noastre privind condusul, de la cine plăteşte o amendă pentru viteză şi până la vinovatul în cazul unui accident, se bazează pe ideea că la volan se află un om. Acest aspect se va schimba.

Există câteva motive întemeiate pentru a susţine maşinile care se conduc singure. Maşinile obişnuite sunt ineficiente: navetistul obişnuit petrece aproximativ 250 de ore pe an la volan. Sunt periculoase, accidentele de maşină fiind o cauză principală a deceselor printre persoanele cu vârste cuprinse între 4 şi 34 de ani în multe ţări din întreaga lume.

Google şi alţi susţinători ai tehnologiei cred că acest tip de maşini autonome pot face din condus o activitate mult mai eficientă şi mai sigură, prin eliminarea erorilor umane şi a elementelor de distragere a atenţiei şoferului. Maşinile Google au montate camere deasupra autovehiculului, pentru a putea “vedea” ce se întâmplă în jurul lor, şi calculatoare, cele care sunt “şoferii efectivi” ai maşinii. Punctajul lor la testele de siguranţă este impresionant. În primii 480.000 de kilometri, Google a declarat că maşinile sale nu au fost implicate în nici un accident.

După o promovare şi o campanie puternică, Google a convins statul Californiaşi statul Nevada să adopte legi prin care să legalizeze maşinile care se conduc singure. Alianţa Producătorilor Auto s-a opus legii, având temeri în ceea ce priveşte faptul că ar fi foarte uşor pentru producătorii auto şi pentru oamenii obişnuiţi să îşi modifice maşinile, astfel încât acestea să se conducă singure, fără a implementa şi caracteristicile de protecţie construite de Google.

Aceasta este o temere rezonabilă. Dacă vom avea maşini care se conduc singure, specificaţiile tehnice ar trebui să fie destul de precise. Doar pentru că vecinul tău poate să îşi personalizeze maşina să se conducă singură folosind un calculator vechi şi câteva unelte de pescuit, asta nu înseamnă că are şi voie să facă acest lucru.

Pe măsură ce maşinile care se conduc singure vor devini din ce în ce mai obişnuite, va exista şi un flux de întrebări legale. Dacă o maşină care se conduce singură este implicată într-un accident, pe cine poţi da în judecată? Pe omul care are statut de “co-pilot” sau pe producătorul maşinii? Noile legi vor trebui să fie scrise pentru a lămuri toate aceste date.

Cât de implicat, şi cât de atent trebuie să fie un om co-pilot? Poate omul din maşină să bea apă? Să trimită mesaje text? Să citească o carte?

Aşa cum era de aşteptat, industria asigurărilor este destul de preocupată de aceste lucruri şi ar dori ca “această evoluţie” să se petreacă puţin mai încet. Companiile de asigurări spun că toate regulile privind asigurarea auto ar trebui rescrise, existând un grad mai mic de responsabilitate al maşinii şi mai mare al fabricantului auto.

La ceremonia de semnare a legii privind maşina care se conduce singură, guvernatorul Californiei, domnul Jerry Brown, a fost întrebat cine este responsabil dacă o astfel de maşină trece pe culoarea roşie a semaforului. Acesta a răspuns: “Nu ştiu, cred că cel care este proprietarul maşinii. Însă vom lămuri şi aceste aspecte. Acesta va fi cel mai uşor lucru de clarificat.”

În acelaşi timp, oficialii  de la Google au asigurat că “maşinile care se conduc singure nu trec pe culoarea roşie a semaforului.”

Niciunul din răspunsuri nu este suficient. Maşinile care se conduc singure ar trebui să fie legale şi există şanse foarte mari să înceapă să apară pe piaţă mai multe modele şi într-un număr mult mai mare decât se aşteaptă unele persoane. Dar dacă se întâmplă acest lucru, trebuie să începem acum să ne gândim la problemele juridice.

Având în vedere mizele mari implicate în procesul de a aduce pe şosele maşini care se ghidează singure, cu autopropulsare şi de mare viteză, răspunsul “vom lămuri aceste aspecte” nu este unul suficient.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.