Timbrul de mediu va lua în calcul numai emisiile de CO2, fără a mai taxa capacitatea cilindrică

0

– Noua taxă de mediu, ce va purta numele de „Timbru de mediu”, va lua în calcul în întregime emisia de CO2, nu va mai taxa şi capacitatea cilindrică a maşinii şi se va aplica numai autovehiculelor cu până la opt locuri, a declarat, miercuri, 16 ianuarie 2013, Rovana Plumb, ministrul Mediului şi Schimbărilor Climatice.

„Începând din zilele următoare, vom avea consultări cu toate asociaţiile de profil. O să intre /timbrul de mediu, n.r./ în dezbatere publică după ce vom finaliza aceste consultări tehnice. Astăzi /miercuri, 16 ianuarie 2013, n.r./ am prezentat în şedinţă de Guvern conceptul pe care mergem, acela de a institui acel timbru de mediu care să fie un instrument clar de reducere a poluării. Faţă de vechea taxă, noutatea constă în faptul că, în calculul său, se ia în întregime emisia de CO2 şi nu se mai taxează cilindreea. Actuala formulă de calcul are în proporţie de 30% emisia de CO2 şi taxează şi cilindree, iar cea nouă are în întregime emisia. Nu mă întrebaţi de nivele de taxă pentru că acestea fac obiectul consultărilor tehnice cu asociaţiile de profil. Maşinile puţin poluante vor plăti mai puţin, maşinile mai poluante vor plăti mai mult în următorul fel: Euro 6, hibridul şi electricele sunt scutite de plata acestui timbru de mediu. Timbrul de mediu se aplică numai categoriilor de autovehicule M1 (cele până cu până la opt locuri, n.r./, iar celelalte categorii rămân să plătească în conformitate cu prevederile Legii nr. 9/2012 care este în vigoare. O altă noutate este faptul că se va plăti o singură dată pe toată perioada de viaţă a maşinii şi urmează să se stabilească cine va plăti, dar teoretic trebuie să o plătească cel care cumpără pentru că el va folosi acest autovehicul care poluează”, a afirmat ministrul Mediului.

Oficialul a precizat, totodată, că în cazul maşinilor non-euro, Euro 1 sau Euro 2 taxa ce urmează să fie achitată va fi mult mai mică decât în prezent.

„Pentru categoriile de maşini cu tehnologii mai vechi, unde acum se aplică o taxă aberantă, categoriile de autovehicule cu norma de poluare 2, 1 sau non-euro, va fi o taxă mult mai mică decât aberanta taxă care se plăteşte în momentul de faţă. Şi asta din două motive: din punct de vedere al mediului, avem o dată faptul că aplicându-se timbrul de mediu doar pe durata de funcţionare a automobilului, cu cât maşina este mai veche, durata de viaţă se scurtează şi atunci el se apropie de deşeu. În al doilea rând, dacă apoi reducem acest cuantum al taxării acestei grupe de maşini, evităm un blocaj pe piaţă în vederea achiziţionării maşinilor mai puţin poluante. Vrem să înnoim parcul auto pentru că mergem pe trendul Uniunii Europene de a reduce emisiile poluante”, a explicat Rovana Plumb.

Premierul Victor Ponta a precizat, miercuri, în debutul şedinţei de Guvern, că timbrul de mediu se va plăti o singură dată, în funcţie de emisiile de dioxid de carbon ale maşinii şi a calificat drept „aberant” coeficientul de depreciere aplicat la automobilele vechi.

„Astăzi (n.r. miercuri) ministrul Rovana Plumb ne prezintă formula gândită pentru timbrul de mediu şi sper ca din prezentare, şi mai ales din prezentarea publică, să înţeleagă toată lumea că taxa se plăteşte o singură dată şi se plăteşte pe criteriul emisiilor de dioxid de carbon, că acele cazuri erau aberante, în care avea omul o maşină de 10-15 ani, care valorează 500 de euro, nu mai poate să plătească 5.000 de euro taxă (…) era un caz absolut aberant şi prin aplicarea acelui coeficient de depreciere la maşinile acelea vechi care nu mai valorează mare lucru şi sunt deja în România. Oamenii pot să le înstrăineze, mai ales că ideea este să-şi cumpere altă maşină mai nouă şi mai puţin poluantă, fără să-i punem să plătească taxe de cinci ori decât valorează într-adevăr maşina”, a explicat Ponta.

Forma iniţială a taxei auto, suspendată până la 31 decembrie 2012, a reintrat în vigoare de la 1 ianuarie, aceasta fiind redusă cu 25% pentru autovehiculele cu motor Diesel prevăzute din construcţie cu filtru de particule. Contribuabilii care, de la 1 iulie 2008, au plătit o taxă mai mare decât cea rezultată din aplicarea legii în vigoare pot solicita restituirea sumelor reprezentând diferenţa de taxă plătită.

Conform legii, care are la bază principiul „poluatorul plăteşte”, taxa de poluare va fi plătită o singură dată atât pentru autovehiculele noi, cât şi second-hand care sunt înmatriculate pentru prima dată în România.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.