Trei elemente esenţiale pentru o comunicare excelentă

0 69

În cei aproape 20 de ani de muncă în domeniul dezvoltării organizaţiilor, niciodată nu am auzit pe cineva spunând că un lider a comunicat prea mult sau prea bine. Din contră, o sugestie de îmbunătăţire foarte des întâlnită în miile de evaluări pe care le-am citit de-a lungul anilor a fost aceea că subiectul în discuţie ar trebui să înveţe să comunice mai eficient.

Ce anume face o persoană un bun comunicator? Nu există niciun mister în acest caz, cel puţin de când Aristotel a identificat cele trei elemente esenţiale: ethos, pathos şi logos, explică Scott Edinger pentru Harvard Business Review.

1. Ethos-ul este, în esenţă, credibilitatea ta. Oameni rezonabili ar trebui să creadă ceea ce spui. Scriind aceste rânduri am făcut un efort de a-mi demonstra în introducere propriul ethos, iar aici voi adăuga doar faptul că, în unele cazuri, ethos-ul vine de la poziţia pe care o deţii în cadrul unei organizaţii.

Totuşi, în zilele noastre, liderii îşi construiesc cel mai eficient ethos-ul demonstrând o expertiză tehnică într-un domeniu specific (ceea ce ajută la convingerea oamenilor că ştii despre ce vorbeşti) şi prin afişarea unui nivel înalt de integritate şi a unui caracter puternic (ceea ce convinge oamenii că nu îi vei minţi chiar dacă, din moment ce ştii mai multe decât ei, poţi să faci acest lucru fără a fi prins cu minciuna).

2. Pathos-ul se referă la realizarea unei conexiuni emoţionale. În esenţă, pathos-ul reprezintă motivul pentru care oamenii vor crede că ceea ce spui contează pentru ei. Am mai scris despre cât de importantă este realizarea unei legături emoţionale puternice (mai mult ethos?) şi de ce cred că acesta este un punct critic al competenţei liderilor actuali.

Liderii reuşesc să creeze această legătură emoţională oferind oamenilor atenţia lor, având un interes activ în ceea ce priveşte dezvoltarea carierei membrilor echipei şi fiind entuziasmaţi în legătură cu progresul organizaţiei şi cu cel al persoanelor care determină această evoluţie. La sfârşitul zilei, pathos-ul are cea mai mare influenţă asupra percepţiei adepţilor în ceea ce priveşte eficienţa liderului lor ca şi comunicator.

3.Însă, toată autoritatea şi empatia din lume nu va ajuta cu nimic, dacă oamenii nu înţeleg ce spui sau cum ai ajuns la aceste concluzii. Logos-ul reprezintă modul prin care tu faci apel la simţul raţiunii altora. Liderii de astăzi reuşesc să îşi exprime ideile logice într-un mod clar şi suficient de convingător (astfel încât să poată influenţa rezultatele) utilizând punctele forte ale abilităţii gândirii strategice, ale capacităţii de rezolvare a problemelor şi ale aptitudinilor analitice.

În timp ce unii oameni spun că au luat anumite hotărâri bazându-se pe instinct, aşa cum a încercat Steve Jobs să ne facă să credem, majoritatea liderilor trebuie să furnizeze un tip de analiză pentru a-şi explica deciziile. În acest context majoritatea liderilor se simt cei mai puternici, atunci cand asamblează şi analizează datele pentru a putea aborda problemele organizaţionale.

Un avertisment totuşi: asamblarea faptelor nu este acelaşi lucru cu prezentarea lor într-un mod clar. Faptele nu vorbesc de la sine. Liderii eficienţi ştiu că efortul depus şi timpul pierdut în timp ce încearcă să îşi facă cât mai explicite concluziile la care au ajuns sunt costuri bine meritate.

Aceste trei elemente de comunicare se întăresc reciproc. Poţi să te bazezi pe date şi analiză (logos) pentru a-ţi prezenta punctul de vedere şi făcând acest lucru reuşeşti să creezi o percepţie de expertiză şi autoritate într-un anumit subiect (ethos). Iar în timp ce toate cele trei elemente sunt necesare pentru o comunicare excelentă, îmbunătăţirea abilităţii tale de a o efectua pe oricare dintre ele te va ajuta să devii un comunicator mai bun şi prin urmare un lider mai bun.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata