De ce vine sezonul reducerilor? Pentru că… eşti deprimat!

0

Cea mai deprimantă zi din an se presupune că este în această perioadă a anului, ori 14 ianuarie, ori 21 ianuarie. De asemenea, cea mai optimă perioadă în care poţi fi tentat să faci cumpărături, ca şi un remediu pentru indispoziţia ta este luna ianuarie, prezintă Time.com.

Potrivit unui nou sondaj realizat de Harris Interactive, acum este vârful sezonului de “terapie prin cumpărături”. De departe, respondenţii sondajului au indicat iarna ca fiind anotimpul în care au cele mai mari şanse să meargă la cumpărături pentru a încerca să-şi îmbunătăţească starea de spirit. În total, 36% dintre consumatori au numit iarna drept anotimpul principal pentru terapia prin cumpărături, în timp ce 11% au indicat vara, a doua cea mai populară alegere.

Oamenii sunt mai indispuşi în această perioadă a anului din cauza unor factori precum vremea rece, zilele mai scurte, mai puţină lumină de la Soare, exagerările din perioada sărbătorilor şi dificultatea de a stabili direcţiile pentru noul an.

Sondajele confirmă faptul că oamenii au tendinţa să fie mai deprimaţi în perioada de iarnă şi că încearcă să combată această stare prin cumpărături. Aproape jumătate dintre cei intervievaţi (45%) au spus că au mers la cumpărături doar pentru că erau într-o stare proastă.

Cea mai deprimantă zi a săptămânii este ziua de luni, însă, în mod interesant, prima zi din săptămână este punctul culminant în ceea ce priveşte e-comerţul. Cea mai importantă zi în domeniul e-comerţului este lunea, deoarece consumatorii au fost prin magazine la sfârşitul săptămânii, iar lunea se hotărăsc să cumpere ceea ce au văzut.

Într-o anumită măsură, consumatorii nu prea stau în faţa calculatorului la sfârşitul săptămânii, iar atunci când se întorc la serviciu, sunt nerăbdători să facă achiziţii de pe site-urile preferate.

 

  • Ideea de cumpărături ca şi mecanism de combatere a indispoziţiei

Specialiştii în marketing au sugerat acest lucru de zeci de ani, de obicei într-un mod subtil, şi uneori chiar destul de clar.

Însă, cumpărăturile nu sunt o soluţie pentru depresie, nici pe departe. Din contră, achiziţia de lucruri de care nu ai nevoie poate accentua problema.

Susan Krauss Whitbourne, un profesor de psihologie de la UMass-Amherst, a explicat pentru Time.com că unii consumatori cumpără impulsiv, din cauza unor “sentimente de respect de sine scăzut, lipsă a puterii şi a controlului asupra vieţii lor”, iar în acest mod pot crea “un ciclu al depresiei şi disperării” prin cheltuielile exagerate.

Doctorul Brad Klontz, un psiholog financiar, a subliniat faptul că oamenii merg de multe ori la cumpărături pentru că sunt stresaţi sau nefericiţi. Lucrul complicat este acela că, cel puţin la început, cumpărăturile par a fi o soluţie, deoarece pentru moment suferinţa dispare.

În studiul Harris, patru din zece consumatori au spus că terapia prin cumpărături îi face să se simtă mai bine. Însă, această stare de bine este cel mai probabil de scurtă durată.

“Cumpărăturile elimină stresul”, spune Klontz, însă, “sentimentul dispare rapid şi este înlocuit de şi mai mult stres şi vinovăţie, deoarece persoanele în cauză trebuie să facă faţă consecinţelor”. Iar aceste consecinţe sunt pur şi simplu deprimante.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.