Taxa auto urcă în medie cu 10% la Euro 4 şi Euro 3, dar scade cu 60-90% la Euro 2, Euro 1, non-euro

0

Cota de reducere a timbrului de mediu va fi, în medie, de până la 90% pentru autovehiculele non-euro faţă de nivelul de taxare actual, a declarat, miercuri, într-o întâlnire informală, ministrul mediului şi schimbărilor climatice, Rovana Plumb.

Pentru maşinile înmatriculate înainte de anul 2007 nu se va plăti timbru de mediu decât în cazul în care are loc o tranzacţie de vânzare-cumpărare, iar taxa va fi achitată de către cel care cumpără maşina, scrie tvrnews.ro.

Timbrul auto nu este ceea ce se anunţă ci doar o redenumire a taxei auto inventate pe vremea lui Tăriceanu şi modificate de Emil Boc, crede Moise Guran, realizatorul Orei de Business. Taxa creşte pentru maşinile mai noi, scade drastic pentru maşinile mai vechi, dar va fi plătită şi de cei care cumpără maşini second hand din România.

Guvernul a definitivat forma finală a timbrului de mediu, dar se pare că a pierdut pe drum principiul potrivit căruia poluatorul plăteşte. Aceasta pentru că potrivit noii formule de calcul cei care au maşini euro 3 sau euro 4 vor plăti mai mult cu până la zece la sută, în timp ce proprietarii de maşini euro 2, euro 1 sau chiar non-euro se vor bucura de o taxă redusă cu până la 90%.

De ce aşa? Cu cât e mai veche maşina, consideră guvernul, cu atât iese mai repede din uz şi, prin urmare nu va mai polua pentru mult timp. Timbrul de mediu deschide din nou poarta pentru maşinile second hand cumpărate pentru cel mult o mie de euro din Germania.

Timbrul de mediu al guvernului în forma lui finală pare să nu aibă nicio legătură cu protejarea mediului, ba din contră. Cu cât maşina mai mică- în noua formulă de calcul a guvernului – cu atât se vor plăti mai puţini bani la prima înmatriculare sau primul transfer de proprietar, în cazul în care maşina a fost înscrisă, în România, înainte de 2007.

De exemplu, pentru una dintre cele mai vândute maşini second hand din România, Volkswagen Golf, fabricat în intervalul 2001 – 2003, timbrul de mediu este mai mare cu 117 euro faţă de vechea formulă a taxei. În noua formulă, pentru un Golf cu motor de 1400 de centimetri cubi, cu normă de poluare euro 4, se vor plăti 264 de euro la prima înmatriculare.

O altă maşină la mâna a doua pe care o cumpără românii este Opel Astra. Timbrul de mediu pentru o Astra veche de zece ani, cu motor de 1,6 litri şi normă de poluare euro 4 se ridică la 573 de euro, faţă de 359 de euro cât se plăteau până acum.

Există însă şi cazuri în care timbrul de mediu este mai mic decât vechea taxă auto. Un astfel de exemplu, potrivit calculelor de la Ministerul Mediului, este Volkswagenul Passat, cu motor de 1,9 litri şi normă de poluare euro 4, dar vechi de doar cinci ani. În cazul acestei maşini, timbrul de mediu este de 878 de euro, cu 254 de euro mai puţin decât în cazul fostei taxe auto.

Marea problemă apare însă în cazul maşinilor vechi, înscrise în România înainte de 2007. Cine va vrea să vândă o Dacie acum, o Super Nova de exemplu, fabricată în 2001, va plăti 684 de euro, în condiţiile în care o astfel de maşină nu se vinde cu mai mult de 1200 de euro.

În cazul maşinilor euro 2, euro 1 sau non-euro, valoarea taxei se reduce chiar şi cu 90%. Guvernul presupune că dată fiind vechimea mare a maşinilor, durata lor de viaţă este limitată, prin urmare nu vor mai polua pentru mult timp.

Se vor păstra aceleaşi cote pentru maşinile Euro 5, în timp ce pentru Euro 6, maşinile hibride şi electrice, timbrul de mediu nu se va plăti.

Potrivit ministrul mediului şi schimbărilor climatice, Rovana Plumb, reducerea de taxă auto va începe de la 60% pentru maşinile Euro 2, continuă cu 80% pentru Euro 1 şi ajunge până la 90% pentru cele non-euro.

Calculul timbrului de mediu pentru aceste tipuri de autovehicule se va face în baza actualei Legi nr.9/2012, în sensul că din valoarea rezultată în urma metodei de calcul, existentă pe site-ul Administraţiei Fondului pentru Mediu, se va scădea un procent cuprins între 60% şi 90%, în funcţie de normele de poluare, de la non-euro la Euro 2.

Pentru o maşină Dacia Super Nova din 2001, cu o capacitate cilindrică de 1.457 cmc şi norma de poluare 2, prin taxa actuală de plăteşte suma de 1.593 euro. Odată cu intrarea în vigoare a Timbrului de mediu, valoarea plătită de către cumpărător se diminuează cu 60%, ajungând la 684 de euro.

Pentru o Dacia non-euro din 1990, capacitate cilindrică de 1.397 cmc, timbrul de mediu prevede micşorarea cu 90% a sumei plătite, de la 3.321 cât se aplică în prezent, la 363 de euro.

Pentru maşinile înmatriculate înainte de anul 2007 nu se va plăti timbru de mediu decât în cazul în care are loc o tranzacţie de vânzare-cumpărare, iar taxa va fi achitată de către cel care cumpără autovehiculul.

Rovana Plumb a arătat, săptămâna trecută, că noua taxă de mediu, ce va purta numele de „timbru de mediu”, va lua în calcul în întregime emisia de CO2, nu va mai taxa şi capacitatea cilindrică a maşinii şi se va aplica numai autovehiculelor cu până la opt locuri.

Forma iniţială a taxei auto, suspendată până la 31 decembrie 2012, a reintrat în vigoare de la 1 ianuarie, aceasta fiind redusă cu 25% pentru autovehiculele cu motor Diesel prevăzute din construcţie cu filtru de particule. Contribuabilii care, de la 1 iulie 2008, au plătit o taxă mai mare decât cea rezultată din aplicarea legii în vigoare pot solicita restituirea sumelor reprezentând diferenţa de taxă plătită.

Conform legii, care are la bază principiul „poluatorul plăteşte”, taxa de poluare va fi plătită o singură dată atât pentru autovehiculele noi, cât şi second-hand care sunt înmatriculate pentru prima dată în România.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.