Cristi Mungiu: „După dealuri”, între realitatea faptică şi realismul a ceea ce ar fi putut să se întâmple

0

Contrar aparenţelor, deşi inspirat din fapte reale, filmul „După dealuri” al cineastului Cristian Mungiu îşi propune să treacă dincolo de realitatea faptică la realismul celor ce ar fi putut să se întâmple în cazul de notorietate tragică al tinerei care şi-a pierdut viaţa în timpul unei încercări de exorcizare la mânăstirea Tanacu, conform unui amplu interviu oferit de regizor de la New York, pentru site-ul ComingSoon.net.

 Filmul „După dealuri” va avea premiera vineri, 8 martie, la New York şi Los Angeles.

Cristian Mungiu a oferit acest interviu în luna septembrie, cu ocazia participării la Festivalul de Film de la New York, după ce mai multe dintre filmele sale au devenit cunoscute cinefililor americani în urma proiecţiilor din diferite festivaluri şi cu prilejul altor evenimente culturale desfăşurate la Lincoln Center.

În interviul oferit site-ului american, Mungiu explică faptul că nu a dorit să contacteze persoanele implicate în cazul Tanacu, după ce ar fi avut posibilitatea de a vorbi chiar cu preotul condamnat la închisoare, pentru că nu a dorit să se simtă responsabil pentru a le reprezenta cât mai concret punctul de vedere, precizând că nu a fost interesat atât de realitatea celor întâmplate, cât de realismul a ceea ce ar fi putut să se întâmple la Tanacu.

Regizorul Corneliu Porumboiu îl cunoaşte pe preotul de la Tanacu destul de bine, după ce au jucat fotbal împreună la o echipă din Vaslui. Cristi Mungiu a precizat că a stat de vorbă îndelung cu Porumboiu pentru a se decide dacă ar fi mai bine să-l cunoască personal pe preot. „M-am gândit că dacă voi vorbi direct cu el, aş avea responsabilitatea de a-i respecta punctul de vedere. Dar pentru mine cel mai important este să mă pot mişca liber şi să pot relata fără niciun fel de constrângeri povestea aşa cum ar fi putut să se întâmple şi nu exact cum s-a întâmplat”, a explicat el.

Realismul faptelor care ar fi putut să se întâmple nu înseamnă însă pentru Mungiu pierderea obiectivităţii. Regizorul român, care a scris şi scenariul acestui film, a precizat că, în faţa controverselor provocate de cazul real în mediul public din România, a încercat să-şi păstreze obiectivitatea.

„În mod normal oamenii aleg o parte sau alta, iar eu nu am dorit să fac acest lucru în filmul meu. Am încercat din răsputeri, aşa cum s-a întâmplat, spre exemplu, când am scris personajele, să mă asigur că nu sunt eu cel care vorbeşte prin replicile lor. Le-am înţeles după puterile mele punctul de vedere şi i-am încurajat mereu pe actori să nu judece din punct de vedere moral personajele pe care le-au interpretat, ci să încerce să-şi însuşească punctul de vedere reprezentat de personaj şi să-l joace în consecinţă. Este ceea ce s-a şi întâmplat în mare măsură”, a explicat Mungiu.

Fenomenul cinematografiei româneşti a „Noului val”, aşa cum este numit cu admiraţie de critica de specialitate, are drept principală problemă greutatea obţinerii bugetelor pentru producţiile turnate, dar şi drept principal atu libertatea deplină de creaţie şi expresie care îi revine regizorului, lipsit de constrângerile ce ar putea fi impuse, spre exemplu de un producător care finanţează filmul şi care doreşte ca acesta să se vândă cât mai bine. Întrebat de ce nu se duc regizorii români în SUA pentru a realiza filme la Hollywood, răspunsul lui Mungiu a venit simplu.

„De ce să mergem la Hollywood? Ceea ce facem noi este atât de diferit (…) este o altă modalitate de a înţelege filmul şi munca în acest domeniu. Noi lucrăm cu bugete foarte mici, dar ne bucurăm de toată libertatea de a lua deciziile care ni se par potrivite în procesul de creaţie. Noi nu suntem doar scenarişti şi actori ci şi producători. Eu îmi lansez propriile filme iar toate deciziile în ceea ce priveşte filmele mele sunt luate doar de mine. Este un sistem cu totul diferit. Dacă aş veni aici (SUA – n.r.) aş regiza povestea altcuiva şi aş avea un producător care ar avea ultimul cuvânt asupra variantei finale. Rezultatul ar fi cu totul altfel decât dacă aş fi luat eu toate deciziile privind filmul meu”, a răspuns cineastul.

Filmul „După dealuri” de Cristian Mungiu este inspirat de romanele semnate de Tatiana Niculescu Bran despre cazul din 2005 al unei tinere care a murit la o mânăstire izolată din România, după o exorcizare, o poveste dramatică care deşi se derulează în prezent, pare să fie suspendată undeva în trecutul îndepărtat.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.