Război fiscal total împotriva românilor

1

Începând de anul acesta fiecare dintre noi poate fi victima cerinţelor în creştere a necesarului de finanţare a bugetelor locale. În goană după bani, primarii dezgroapă securea războiului şi sunt gata să facă orice pentru a recupera bani pe care unii dintre noi nici nu ştim că îi datorăm. Sume achitate sau nu vor intra într-o morişcă legislativă care va avea un singur “beneficiar”: statul român.

 

Dănuţ Dudu

 

  • Români, vi se pregăteşte ceva!

Pentru cei care nu şi-au plătit încă taxele şi impozitele locale sfatul nostru este să se grăbească. Nu pentru a beneficia de reducerea acordată de fiecare administraţie locală, ci pentru a nu se trezi cu salariul blocat sau cu sechestru pe bunurile aflate în proprietate.

Şi asta doar pentru simplu fapt că figurează în evidenţă primăriei pe teritoriul pe care îşi are domiciliul cu restanţe la plata obligaţiilor către bugetul local. Or, în această categorie intră şi o banală amendă de circulaţie neplătită.

La nivel naţional, valoarea amenzilor acordate anul trecut care încă nu au fost încasate este de circa 100 de milioane de euro, sumă la care se adaugă toate taxele şi impozitele locale restante din ultimii ani. În aceste condiţii, primarii rămaşi cu visteriile goale după împărţirea bugetului central şi cu o multitudine de obligaţii suplimentare de plată “pasate” de executiv în grădina primăriei încearcă cu disperare să adune banii necesari pentru funcţionarea sistemului administrativ pe care-l gestionează în acest moment.

După ce executivul a “sugerat”, printr-o controversată şi obscură directivă, primarilor să-şi majoreze cu 16% taxele şi impozitele locale, văzând că sumele colectate sunt insuficiente pentru nevoile financiare ale urbei aflate în subordine, primarii şi-au adus aminte că au la îndemâna o metodă de a creşte veniturile pe care până acum au neglijat-o: încasarea restanţelor acumulate în ultimii ani la plata impozitelor sau taxelor locale, cum ar fi cele pe proprietate, teren sau locuinţa.

La acestea se adaugă şi toate amenzile care sunt încasate la nivel local, de la cele de circulaţie sau din mijloacele de transport în comun până la cele pentru prostituţie.

Dintre acestea, cele mai numeroase dar şi bănoase, sunt amenzile de circulaţie neplătite de ani buni, pe care mizează de altfel majoritatea prietenilor. Dacă cel somat să plătească nu respectă termenul limită, în cel mai scurt timp se va trezi că nu îşi mai poate ridica leafa de la locul de muncă, sau, mai rău, că i se pune sechestru pe maşina sau pe casă.

Sursa de venit este considerabilă ţinând cont că anul trecut s-au acordat la nivel naţional 4,7 milioane de amenzi de circulaţie, în valoare de peste 200 de milioane de euro, dintre care s-au plătit mai puţin de jumătate.

La toate acestea se adaugă însă şi amenzile din anii anteriori, când gradul de conformare a fost, de asemenea, foarte scăzută, în 2008, de exemplu, acesta fiind de doar 33%. Conform datelor Poliţiei Rutiere, în România gradul de conformare la amenzile de circulaţie nu a depăşit vreodată 40%.

 

  • Legea ţine cu… primarii

Probabil că, ajunşi în acest punct, unii dintre dumneavoastră vor fi scandalizaţi pentru simplul fapt că procedura poate fi interpretată ca fiind abuzivă.

Numai că, în conformitate cu prevederile Codului de Procedură fiscală actualizat în octombrie 2012 şi care are la baza OG 92/2003 emisă de guvernul Adrian Năstase se permite primăriilor să apeleze la orice mijloace legale pentru recuperarea creanţelor de la datornici.

Or, conform art 35 al ordonanţei, “Compartimentele de specialitate ale autorităţilor administraţiei publice locale sunt competente pentru administrarea impozitelor, taxelor şi altor sume datorate bugetelor locale ale unităţilor administrativ teritoriale sau, după caz, ale subdiviziunilor administrativ teritoriale ale municipiilor”.

 Pe cale de consecinţă aceste compartimente de specialitate cunoscute sub numele de “Direcţia de Taxe şi Impozite Locale” sunt obligate să aplice prevederile ordonanţei pentru recuperarea datoriilor către primării a contribuabililor.

Printre mijloacele aflate la dispoziţia acestora sunt şi cele referitoare la blocarea salariilor sau sechestrarea şi valorificarea bunurilor celor care au datorii la bugetul local.

 Într-o astfel de situaţie, serviciul de taxe şi impozite locale are obligaţia de a comunica datornicului că are de plată respectivă creanţă. Comunicarea se face în scris prin poştă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire, prin fax, e-mail sau alte mijloace electronice de transmitere la distanţă, dacă se asigură transmiterea textului şi confirmarea primirii acestuia.

Dacă acesta modalitate nu este posibilă, înştiinţarea se face prin afişarea, concomitent, la sediul organului fiscal emitent şi pe pagina de internet a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, a unui anunţ în care se menţionează că a fost emis actul administrativ fiscal pe numele contribuabilului.

În cazul actelor administrative emise de organele fiscale prevăzute la art. 35 al ordonanţei, afişarea se face, concomitent, la sediul acestora şi pe pagina de internet a autorităţii administraţiei publice locale respective. În lipsa paginii de internet proprii, publicitatea se face pe pagina de internet a consiliului judeţean. În toate cazurile, actul administrativ fiscal se consideră comunicat în termen de 15 zile de la data afişării anunţului.

În consecinţă, mare atenţie: faptul că nu aţi primit respectiva înştiinţare nu vă scuteşte de plata datoriei (indiferent de provenienţa acesteia) deoarece, conform prevederilor legale prezentate anterior, faptul că dumneavoastră nu consultaţi site-ul primăriei sau cel al Consiliului Judeţean nu însemană că nu ştiţi de respectiva datorie.

Din acest moment, situaţia devine dramatică pentru cel care se află în această situaţie deoarece conform art 129 aliniat 2 “se dispun măsuri asiguratorii sub forma popririi asiguratorii şi sechestrului asiguratoriu asupra bunurilor mobile şi/sau imobile proprietate a debitorului, precum şi asupra veniturilor acestuia, când există pericolul ca acesta să se sustragă, să îşi ascundă ori să îşi risipească patrimoniul, periclitând sau îngreunând în mod considerabil colectarea”.

Aşa că, dacă într-o zi vedeţi că nu puteţi să vă mai ridicaţi salariul său portăreii vă aşteaptă la uşa verificaţi dacă nu aveţi oarece datorii neachitate la primăria localităţii unde locuiţi.

Oricum, trebuie să ştiţi că salariul sau conturile dumneavoastră rămân blocate până la plata integrală a datoriilor.

Poate că aici vă puneţi întrebarea cu ce bani veţi achita datoriile dacă veniturile vă sunt blocate,

Conform prevederilor legale, poprirea pe salariu nu poate fi mai mare de 30% din veniturile înregistrate, iar sechestru nu se poate pune pe bunurile necesare vieţii şi muncii debitorului.

Totuşi, Codul de Procedură Fiscală prevede că executarea silită a bunurilor proprietate a debitorului, se efectuează, de regulă, în limita a 150% din valoarea creanţelor fiscale, inclusiv a cheltuielilor de executare.

Şi un ultim amănunt: nu vă imaginaţi că puteţi scăpa de procedura respectivă deoarece este aproape imposibil să nu se dea de conturile, locul de muncă şi proprietăţile unui restanţier. Băncile au obligaţia să transmită BNR lista tuturor conturilor închise sau deschise de persoanelor fizice şi juridice, lista ajunge la Ministerul Finanţelor, iar la solicitarea primăriilor acestora li se pun la dispoziţie conturile debitorilor, adresa acestora şi locul de muncă.

Dacă şi-a schimbat serviciul atunci primăria solicită informaţii de la AJOFM, ITM, Direcţia de Pensii şi Direcţia Finanţelor Publice. Singurii care au şanse să scape sunt cei care lucrează fără carte de muncă, n-au conturi bancare şi nici proprietăţi.

 

loading...
Citește și
1 Comentariu
  1. big spune

    Statul a devenit dusmanul cetateanului, il arde pe fraier din toate pozitiile !

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.