Ştiinţa dovedeşte că suntem ceea ce mâncăm

0

Îmbătrânire prematură… două cuvinte pe care nimeni nu vrea să le audă, dar care se aplică atunci când boala se instalează în organism. Ce suport ştiinţific există în acest sens? Putem îmbunătăţi longevitatea prin obiceiurile noastre nutritive şi prin exerciţiile fizice?, se întreabă Wakingtimes.com.

Răspunsul scurt este da. Medicii de la Harvard, şi pionerul medicinei integrative doctorul Andrew Weil, spun că “devine din ce în ce mai clar faptul că inflamaţia cronică este rădăcina a numeroase afecţiuni serioase, inclusiv a bolilor cardiace, a multor tipuri de cancer şi a bolii Alzheimer”.

Există din ce în ce mai multe dovezi potrivit cărora anumite alimente şi obiceiuri fizice pot cauza sau pot crea inflamaţii în organism. Oamenii de ştiinţă şi profesioniştii în îngrijirea medicală susţin că majoritatea bolilor moderne pot fi atribuite gradului de inflamaţie din corp.

Însă cum putem face anumite alegeri sănătoase având în vedere numeroasele diete şi munţii de suplimente recomandate mai ales în scop comercial? Primul pas este acela de a cunoaşte, de a înţelege de ce inflamaţia, chiar şi la niveluri reduse, îţi poate afecta serios sănătatea.

 

Grăsimi saturate şi acizi trans-graşi

“Toate alimentele se încadrează în trei categorii: pro-inflamatoare, neutre sau anti-inflamatoare”, explică doctorul dermatolog Nicholas Perricone. Perricone spune că o alimentaţie anti-îmbătrânire încetineşte îmbătrânirea celulară, care depinde de alegerea corectă a alimentelor anti-inflamatoare şi a celor bogate în antioxidanţi.

În cadrul unei analize ştiinţifice esenţiale privind rolul pe care îl au grăsimile alimentare în apariţia inflamaţiei, doctorul Alcock şi colegii săi au reuşit să arate, printr-o revizuire a peste 207 studii medicale, că “organismul alunecă în această extremă, ca răspuns la acizii saturaţi graşi, care favorizează microbii dăunători.” Pe scurt, studiul a descoperit faptul că un consum de grăsimi saturate creşte imediat activitatea şi prezenţa bacteriilor intestinale nocive şi dăunătoare, care sunt corelate cu un răspuns inflamator crescut şi cu o expresie a genelor inflamatorii.

Mesajul este acela că, o alimentaţie pe bază de plante, bogată în antioxidanţi, flavonoizi, funcţii prebiotice şi probiotice, poate reduce riscul şi chiar poate ajuta în ceea ce priveşte gestionarea imediată a stărilor inflamatoare ale organismului.

Însă, acest lucru nu e tot. Grăsimile saturate nu sunt singurele vinovate pentru dezvoltarea bolilor cronice.

 

Zahăr şi amidon

Pe lângă grăsimile saturate şi acizii trans-graşi, alte alimente care au rol de agenţi inflamatori sunt:

  • Zahărul

Alimentaţiile bogate în zahăr duc la o manifestare anormală a microbiomului intestinal. Acest aspect contribuie practic la dezvoltarea sensibilităţii la insulină, la inflamaţie, la infiltrarea macrofagică şi la alte dereglări ale nivelului de substanţe chimice din sânge.

  • Amidon

Alimentaţia bogată în amidon/carbohidraţi (cartofi) poate determina o creştere alarmantă a nivelului insulinei şi poate declanşa un răspuns inflamator, accelerând procesul de îmbătrânire.

În cadrul unui studiu realizat în 2011, oamenii de ştiinţă au urmărit evoluţia medicală a 128.000 de persoane, pe parcursul unei perioade de 20 de ani,  şi au descoperit că alimentele specifice care au cauzat cea mai mare creştere în greutate au fost următoarele (în ordinea aceasta):

  1. Cartofii în toate formele
  2. Băuturile îndulcite cu zahăr
  3. Carnea roşie
  4. Produsele din carne procesată
  5. Trans-grăsimile
  6. Dulciurile/Deserturile
  7. Cerealele rafinate

Prin contrast, acelaşi studiu a descoperit că iaurtul, laptele cu grăsimi integrale, legumele, cerealele integrale, fructele şi nucile sunt cel mai puţin inflamatoare.

Alte alimente anti-inflamatoare sunt: vinul roşu, ceaiul verde, ciocolata neagră, precum şi multe legume obişnuite precum usturoiul, broccoli, ceapa, varza şi ardeii iuţi.

 

Exerciţiile fizice şi “reţeta” anti-îmbătrânire

La Centrul de Inflamaţie şi Metabolism, cercetarea ştiinţifică susţine efectele anti-inflamatoare ale exerciţiilor fizice. “Exerciţiile regulate oferă protecţie împotriva tuturor cauzelor îmbătrânirii, în principal împotriva aterosclerozei şi rezistenţei la insulină. De asemenea, există dovezi potrivit cărora antrenamentul fizic este eficient ca şi tratament în cazul pacienţilor cu afecţiuni cardiace cronice şi care suferă de diabet de tip 2” prin inducerea acţiunilor anti-inflamatorii. Studiul sugerează faptul că exerciţiile fizice regulate induc suprimarea activităţii inflamatorii, cum ar fi TNF-alfa (factorul de necroză tumorală alfa) care a determinat dezvoltarea rezistenţei la insulină.

Atunci când o persoană face exerciţii fizice, oamenii de ştiinţă susţin că acţiunea de contractare a muşchilor scheletici facilitează reglarea sănătoasă a neuroendocrinelor. Acest lucru înseamnă că exerciţiile (de exemplu Yoga sau Thai Chi) prin care se contractă muşchii scheletici, ajută la eliberarea anumitor substanţe care au un efect biochimic anti-inflamator sau endocrin.

Beneficiile exerciţiilor fizice şi a obiceiurilor alimentare sănătoase, “anti-inflamatoare”, includ:

  • Reducerea riscului de boli cronice, cum ar fi afecţiunile cardiace, artrita, diabetul şi demenţa.
  • Reducerea riscului de dezvoltare a cancerului, cum ar fi cel mamar, de prostată, de colon şi colorectal.
  • Reducerea riscului de dezvoltare a unor boli neurodegenerative şi autoimune.
  • Menţinerea unei greutăţi sănătoase.
  • Îmbunătăţirea sănătăţii respiratorii/pulmonare.
  • Îmbunătăţirea sănătăţii neurofiziologice şi a celei psiho-emoţionale.
  • Reducerea incidenţei alergiilor.
  • Stabilizarea zahărului din sânge.

Longevitatea, dar şi calitatea vieţii umane, depind de dezvoltarea unor obiceiuri anti-inflamatoare, în special prin mişcare fizică şi nutriţie. Prin urmare, vechea zicală “Eşti ceea ce mănânci” a fost, încă o dată, dovedită ştiinţific.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.