Problema cerealelor de astăzi: procesate şi alterate

0

– Intr-un articol publicat pe Sanatatemetabolica.com, Raluca Schachter (Clinical Nutritionist – Certified Metabolic Typing Advisor) prezinta o serie de informatii utile referitoare la alimentatia pe baza de cereale.

Cerealele au devenit unul principalele subiecte din lumea sanatatii si nutritiei de astazi. Oamenii nu pot intelege cum un aliment pe care familiile lor l-au consumat de atat de mult timp a devenit brusc un aliment “rau”.

Realitatea este ca problemele precum sensibilitatea la gluten, obezitatea si boala celiaca sunt in crestere si legate in mod direct de consumul de cereale, in special de cerealele procesate. Sensibilitatile au devenit atat de severe la unele persoane incat acestea nici nu pot tolera sapunul care contine gluten.

Crezi ca tipul de grau pe care oamenii il consuma in zilele noastre este acelasi cu graul consumat de stramosii nostri in urma cu sute si chiar mii de ani? In nici un caz.

Realitatea trista este ca oamenii au devenit obisnuiti cu produsele de patiserie si cu painea produsa in masa, devitalizata si deficienta din punct de vedere nutritional, care sunt vandute astazi in magazine si au putine informatii legate de ce gust ar trebui sa aiba painea adevarata.

Conservantii chimici permit painii sa fie transportata pe distante lungi si sa ramana pe raft timp de mai multe zile fara a-si schimba aspectul si fara a folosi refrigerarea.

Botanistii au identificat aproximativ 30.000 de tipuri de grau. Insa, odata cu aparitia agriculturii moderne, numarul de varietati de grau ce poate fi intalnit in utilizarea obisnuita a fost redus in mod drastic. Astazi, doar cateva soiuri de grau reprezinta 90% din totalul cultivat in intreaga lume.

Atunci cand este crescut intr-un sol fertil, graul integral este bogat in vitamina E si in complexul de vitamina B, in multe minerale, inclusiv calciu si fier, precum si in acizi grasi omega-3. Metode corespunzatoare de crestere si de macinare sunt necesare pentru conservarea acestor nutrienti si pentru prevenirea rancezirii.

Din pacate, datorita metodelor practicate de agricultura contemporana si procesarea graului modern, multe persoane au devenit complet intolerante si chiar alergice la aceasta cereala hranitoare.

Aceste metode includ epuizarea solului prin folosirea ingrasamintelor chimice, a pesticidelor si a altor chimicale, macinare la temperaturi ridicate, rafinare si preparare necorespunzatoare, cum ar fi extruziunea.

Pesticidele folosite functioneaza ca si xenoestrogeni, estrogeni straini care perturba echilibrul hormonal si pot fi si un factor contribuitor la o serie de afectiuni de sanatate.

Cicocelul – un hormon sintetic este, în mod obişnuit, aplicat graului. Pe langa toate acestea adaugati si iradierea pentru a controla insectele si manipularea genetica pentru a obtine schimbarile “dorite”, cum ar fi germinarea regulata si o abilitate crescuta de a supravietui vremii reci. Daunele provocate de caldura sunt de asemenea o problema serioasa care rezulta in denaturarea proteinei din cereale.

Nu este greu de vazut de ce si cum oamenii au consumat cereale de-a lungul istoriei fara a experimenta efecte negative, dar au devenit atat de problematice in timpurile moderne.

 

Modalitati sigure si sanatoase de a consuma cerealele

Avand in vedere realitatea clinica moderna in care traim astazi, specialistii recomanda o serie de reguli generale care trebuie urmate, pentru a reusi minimizarea efectelor negative ale consumului de cereale:

1. Invata si experimenteaza cu cerealele antice precum: quinoa, amarant, graul spelt, graul dur, teff, hrisca sau mei. Acestea inca nu au suportat “tratamentele” pe care alte cereale precum graul le-au experimentat, in ceea ce priveste procesarea si manipularea. Alege soiuri organice si incoltite (germinate).

2. Daca vrei sa folosesti in continuare cereale, ideal ar fi sa incerci consumul boabelor de grau integral, ecologic, (ideal incoltite in prealabil si deshidratate) si sa le macini pentru a face paine proaspata si alte produse de patiserie. A doua cea mai buna optiune este aceea de a cumpara faina integrala de grau macinata 100% la piatra. Foloseste maia in loc de drojdie din comert.

Continuarea pe Sanatatemetabolica.com

 

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.