Noi reguli pentru despăgubirea rapidă a cumpărătorilor nemulţumiţi

0

Cumparatorii din UE vor avea acces mai usor la medieri rapide, ieftine si impartiale in disputele cu vanzatorii de bunuri si prestatorii de servicii, datorita noilor legi votate de Parlamentul European vineri, 8 martie a.c. Scopul este de a-i ajuta pe cumparatori sa evite lungi si costisitoare procese, mai ales cand e vorba de achizitii online sau transfrontaliere.

Noile reguli privind rezolvarea alternativa a disputelor (ADR) si rezolvarea online a disputelor (ODR) au ca scop cresterea utilizarii schemelor ADR in UE oferindu-le o modalitate rapida, ieftina si informala de a rezolva disputele cu vanzatorii, in loc sa recurga la procese lungi.

  • Un mediator ADR pentru fiecare disputa

Multe state UE au deja scheme ADR, dar lipsa unor standarde comune, acoperirea defectuoasa si supraaglomerarea fac dificila accesarea acestora de catre cumparatori. Noua directiva cere statelor membre sa se asigure ca exista scheme ADR pentru toate sectoarele de activitate si are prevederi referitoare la impartialitatea mediatorilor.

Cumparatorii vor putea utiliza noile reglementari pentru a cere despagubiri pentru plangeri formulate in afara tribunalelor referitoare la orice bunuri sau servicii, indiferent daca au fost achizitionate online, in magazin, local sau in strainatate. Deputatii au stabilit ca medierea ar trebui sa fie gratuita pentru cumparatori sau sa coste o „taxa fixa”. In general, orice disputa ar trebui sa fie rezolvata in 90 de zile, spune reglementarea.

„Directiva ADR este castigatoare si pentru vanzatori si pentru cumparatori. Un mecanism transeuropean, ieftin si rapid de despagubire va reduce costurile consumatorilor cu miliarde de euro pe an si va incuraja comertul electronic transfrontalier, ceea ce reprezinta un stimul crucial pentru cresterea pietei unice din Europa”, a spus raportorul Louis Grech (S&D, MT).

  • Procesarea plangerilor ODR online

Pentru a contribui la rezolvarea disputelor privind bunurile si serviciile vandute online, regulamentul ODR atribuie Comisiei Europene puterea de a crea o „platforma online” pentru ODR, in toate limbile UE. Aceasta platforma, accesibila prin intermediul portalul „Europa Ta” va oferi cumparatorilor un formular standard pentru plangeri, usor de folosit, care va putea fi completat in limba materna.

Platforma ODR va trimite cumparatorii la cea mai apropiata schema ADR potrivita pentru plangerea lor. Fiecare pas al procedurii de plangere va putea fi efectuat online, iar informatiile vor fi protejate de regulile UE de protectia a datelor si a vietii private. Ajutorul ODR va fi disponibil pentru orice disputa privind vanzarile online, indiferent de localizarea vanzatorului in UE.

„Consumatorii si comerciantii, mai ales cei mici, se simt nesiguri in privinta tranzactiilor online transfrontaliere, pentru ca nu stiu unde sa ceara ajutor daca au o problema. ODR le va oferi incredere sa cumpere si sa vanda peste tot in UE. De aceea ODR este un moment de referinta in relansarea pietei unice”, a spus raportoarea ODR Roza Thun (PPE, PL).

  • Ce urmeaza?

Directiva ADR si Regulamentul ODR vor intra in vigoare la 20 de zile dupa publicarea lor in Jurnalul Oficial. Directiva ADR trebuie sa se aplice in toate statele membre in termen de 24 de luni de la intrarea in vigoare, iar platforma ODR va fi disponibila imediat dupa aceea.

Directiva ADR a fost aprobata cu 617 voturi la 51 si 5 abtineri.

Regulamentul ODR a fost aprobat cu 622 de voturi la 24 si 32 de abtineri.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.