Copiii ar trebui să fie lăsaţi, din când în când, să se plictisească

0

Copiii ar trebui să fie lăsaţi să se plictisească, deoarece, în felul acesta îşi pot dezvolta abilitatea înnăscută de a fi creativi, spune un expert în educaţie pentru BBC.co.uk. Doctorul Teresa Belton a spus că aşteptările culturale, potrivit cărora copiii ar trebui să fie activi în mod constant, ar putea afecta procesul de dezvoltare al imaginaţiei lor.

Belton a intervievat-o pe autoarea Meera Syal şi pe artistul Grayson Perry despre cum le-a fost influenţată abilitatea creativă de momentele de plictiseală din copilărie.

Syal a spus că plictiseala a determinat-o să scrie, în timp ce Perry a declarat că pentru el era o “stare creativă”.

Cercetătoare şef la Universitatea din Anglia de Est, Belton a intervievat o serie de autori, artişti şi oameni de ştiinţă, cu scopul de a identifica efectele stării de plictiseală.

Doctorul Belton a spus despre Syal că “această stare de lipsă a altor activităţi a determinat-o să vorbească cu oameni pe care în alte circumstanţe nu i-ar fi cunoscut şi să încerce lucruri pe care altfel nu le-ar fi experimentat”.

“Plictiseala este adesea asociată cu singurătatea şi Syal a petrecut ore întregi la începutul vieţii, uitându-se pur şi simplu pe fereastră, spre câmpul de flori şi spre pădurea deasă, privind cum se schimbă vremea şi anotimpurile. Însă, cel mai important aspect este faptul că aceste momente de plictiseală au determinat-o să scrie. Aceasta a păstrat un jurnal încă de la o vârstă fragedă, scriind diferite observaţii, poveşti scurte, poeme şi diatribe. Iar Syal atribuie aceste începuturi timpurii unei dorinţe puternice de a deveni scriitoare mai târziu în viaţă”.

 

  • Reflexie

Comedianul care a devenit scriitor a zis: “Singurătatea combinată cu o simplă pagină albă este un imbold minunat”.

Iar Perry a spus că plictiseala este extrem de benefică şi pentru adulţi: “Pe măsură ce am îmbătrânit, am început să apreciez reflexia şi plictiseala. Plictiseala este o stare extrem de creativă.”

Iar neurocercetătoarea şi experta în deteriorarea cerebrală, profesor Susan Greenfield, şi-a amintit de copilăria ei într-o familie cu venituri modeste şi în care nu a avut fraţi sau surori până la vârsta de 13 ani. Susan se distra singură, inventând poveşti, desenând poveştile sale şi mergând la bibliotecă.

Doctorul Belton, care este expertă în impactul emoţiilor asupra comportamentului şi studiului, a spus că plictiseala ar putea fi percepută ca un “sentiment incomod”, mai ales că societatea a dezvoltat această percepţie conform căreia “normalul înseamnă să fii ocupat în permanenţă şi stimulat în mod constant”.

 

  •  “Scurt-circuit”

Academicianul, care a studiat impactul televizorului şi a jocurilor video asupra scrisului copiilor, a spus: “Atunci când copiii nu au nimic de făcut, aprind imediat televizorul, calculatorul, telefonul sau orice fel de ecran. Timpul pe care îl petrec conectaţi la aceste dispozitive a crescut foarte mult.

Însă, copiii au nevoie de o perioadă în care să stea şi să privească, în care să îşi imagineze şi să îşi urmărească propriile procese de gândire sau să asimileze experienţele trăite  prin joacă sau pur şi simplu observând lumea din jurul lor.”

Acest tip de lucruri şi experienţe stimulează imaginaţia, în timp ce ecranul “are tendinţa de a scurt-circuita acel proces şi de a împiedica dezvoltarea capacităţii creative”, a concluzionat Belton.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.