Fenomenul Alibaba: Gigantul chinez din comerţul electronic ar putea deveni cea mai valoroasă companie din lume

0

În drumul său spre titlul de cea mai mare economie din lume, China depăşeşte o altă limită. Piaţa sa de comerţ electronic depăşeşte acelaşi sector economic existent în America. Iar o firmă uriaşă domină piaţa: Alibaba, care după anumite măsuri este cea mai mare companie de e-comerţ din lume.

Anul trecut, două portaluri ale companiei Alibaba au înregistrat vânzări de 170 de miliarde de dolari, mai mult decât eBay şi Amazon la un loc. Alibaba se află pe drumul cel bun pentru a deveni prima firmă de comerţ electronic care să gestioneze tranzacţii în valoare de un trilion de dolari pe an, relatează Economist.com.

Totuşi, în ciuda unui succes atât de mare, multe persoane din afara Chinei abia au observat creşterea acestui gigant cu capital privat. Însă, acest lucru urmează să se schimbe. Fondatorul firmei, un fost profesor de engleză pe nume Jack Ma, tocmai a anunţat că va ceda locul de director executiv unui om de încredere, Jonathan Lu, începând cu luna mai.

La puţin timp după aceea, se preconizează ca firma să relateze detalii cu privire la oferta publică iniţială (IPO), care cu siguranţă va fi cea mai răsunătoare de la listarea Facebook de anul trecut. IPO pentru Facebook a evaluat compania la 104 miliarde de dolari. Estimările referitoare la posibila valoare a companiei Alibaba variază între  55 de miliarde de dolari şi peste 120 de miliarde de dolari.

IPO va atrage atenţia globală către creşterea incredibilă a firmei Alibaba. Şi există şi alte motive pentru a fi mai atent la această companie. Unul este potenţialul său de creştere pe viitor: dacă evită o scădere asemănătoare celei înregistrate de Facebook, în câţiva ani, Alibaba ar putea deveni una dintre cele mai valoroase companii din întreaga lume (liderul actual, Apple, care acum valorează 420 de miliarde de dolari, a fost evaluată la doar 90 de miliarde de dolari în 2009). Un altul este acela că, pe măsură ce Alibaba se extinde şi pătrunde pe alte pieţe, compania are capacitatea de a schimba China.

 

  • Crocodilul din Yangzi…

Până acum, povestea companiei Alibaba a fost una de inovaţie inteligentă şi vicleană şi despre o atenţie concentrată spre modul în care poţi câştiga un avantaj competitiv în China. “eBay poate fi un rechin în ocean”, a spus domnul Ma la un moment dat, “dar eu sunt un crocodil în râul Yangzi. Dacă ne luptăm în ocean pierdem, dar dacă ne luptăm în râu, atunci noi câştigăm”.

Crocodilul din Yangzi, aşa cum a devenit cunoscut domnul Ma, a înfiinţat compania în 1999 cu adresa Alibaba.com, un portal de Business-to-Business care pune în legătură micii producători chinezi cu clienţi occidentali.

Următoarea sa invenţie, Taobao, un portal consumator-la-consumator, asemănător cu eBay, conţine aproape un miliard de produse şi este unul din cele mai vizitate 20 de website-uri la nivel global. Tmall, un portal nou de tipul afacere-la-consumator, care seamănă puţin cu Amazon, ajută mărci globale precum Disney şi Levi’s să ajungă la clasa de mijloc din China.

Dar, Alibaba ar putea creşte şi mai repede. Este preconizat că, până în anul 2020, piaţa comerţului electronic din China va deveni mai mare decât pieţele existente în America, Marea Britanie, Germania şi Franţa la un loc.

Şi, deşi nu este vorba despre a concura cu Amazon în America, Alibaba se extinde la nivel global, acaparând banii chinezilor din străinătate şi ajungând până în economiile emergente. În acest sens, firma este ajutată de Alipay, noul său sistem de plată online care se bazează pe garanţia escrow (un depozit colateral, care protejează şi vânzătorul şi cumpărătorul, şi permite vânzătorilor să ridice banii pe produsul vândut de-abia după ce cumpărătorii sunt mulţumiţi de bunurile primite). Acest sistem ajută la întărirea încrederii în diferite societăţi în care legile sunt slabe.

Poate că cea mai mare resursă neexploatată a companiei Alibaba este volumul de date despre consumatori. Alibaba ştie mai multe decât oricine despre obiceiurile de a cheltui banii şi despre bonitatea clasei de mijloc din China, pe lângă informaţiile pe care le deţine despre milioane de comercianţi chinezi.

Prin urmare, Alibaba se află în centrul “capitalismului de bambus”, reţeaua întinsă a firmelor din sectorul privat care sunt mult mai eficiente decât întreprinderile de stat. Aproximativ şase milioane de vânzători sunt incluşi în listele de pe site-ul companiei. Eforturile firmei stimulează productivitatea în sectorul comerţului cu amănuntul şi de logistică, două departamente extrem de ineficiente în China.

 

  • …înoată acum în ape periculoase

Totul este extrem de promiţător, dar, la fel ca şi crocodilul din Yangzi, care este acum în pericol, nu există niciun aspect inevitabil referitor la soarta viitoare a firmei Alibaba. Trei lucruri ar putea devia firma de pe drumul său spre succesul global.

Cel mai evident aspect este acela că şi-ar putea depăşi limitele şi s-ar împiedica. Potrivit standardelor mici ale Chinei, Alibaba primeşte în general note bune de la guvernare, cu o singură problemă: observatorii au îndoieli în ceea ce priveşte modul ciudat în care domnul Ma a înfiinţat Alipay, derivată din compania mamă, în urmă cu câţiva ani.  Aceeaşi transparenţă este necesară şi în ceea ce priveşte produsele sale. Potrivit standardelor chineze s-au creat foarte multe falsuri, atât de multe încât guvernul american şi-a declarat în mod oficial spijinul faţă de Taobao. Totuşi, este foarte uşor să găseşti în continuare falsuri pe acest site.

Cea mai mare ameninţare pentru viitorul companiei va fi acasă, în ţara natală. La fel ca Amazon sau eBay, Alibaba are nevoie să fie monitorizată de agenţiile de reglementare antitrust. Însă, politica din China reprezintă un risc anume. Marile bănci luptă deja împotriva filialei financiare a firmei. Partidul Comunist este extrem de gelos pe faptul că o companie privată deţine atât de multe informaţii referitoare la cetăţenii chinezi. Dacă guvernul ar tăia aripile companiei Alibaba, fără un motiv bun, ar fi o situaţie extrem de dăunătoare pentru viitorul comercial al Chinei. Alibaba are potenţialul de a deveni cea mai valoroasă companie din lume, iar în decursul acestui proces poate ajuta la crearea unui stat chinez mai bun.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.