Bulgaria: Criză fără precedent în sectorul de energie, producţia depăşeşte cu mult consumul

2

Sectorul energiei în Bulgaria se confruntă cu o criză fără precedent pentru că producţia de energie electrică depăşeşte cu mult consumul, informează joi presa din Sofia. Motivele sunt numeroase: vremea s-a încălzit, populaţia şi-a redus drastic consumul de energie electrică din cauza preţului mare, lacurile artificiale sunt pline de apă, iar centralele eoliene şi fotovoltaice funcţionează cu capacitatea maximă pentru că vântul bate şi este soare, iar temperaturile aerului nu sunt prea ridicate.

Site-ul Dnevnik îl citează pe ministrul interimar al economiei, energiei şi turismului bulgar, Asen Vasilev, potrivit căruia capacitatea tuturor centralelor din ţară se ridică la 12.000 de megawaţi, în timp ce consumul intern se limitează la 4.700 de megawaţi, iar alţi 300 de megawaţi sunt exportaţi. De fapt, capacitatea energetică a ţării depăşeşte de 2,5 ori nevoile ţării. Prin urmare, unele centrale termice sunt oprite, iar alte funcţionează cu capacitatea minimă. Consumul de cărbune s-a redus drastic şi în jur de 3.500 de mineri sunt în concediu fără plată. Sindicaliştii susţin că există pericolul real ca societăţile de minerit să nu poată să plătească salariile minerilor, de aceea ei ameninţă cu proteste dacă statul nu întreprinde măsuri urgente pentru stimularea centralelor termice care folosesc cărbune.

Ziarul Capital scrie că reactorul 5, unul dintre cele două unităţi de 1.000 de megawaţi ale centralei nucleare din Kozlodui, va fi oprit înainte de termen pentru revizie anuală. În acest moment, cele două unităţii a centralei funcţionează la jumătate din capacitatea lor.

În afară de asta, guvernul caută posibilităţi să deconecteze o parte din centralele pe surse regenerabile. Aceste centrale produc energie scumpă, dar Compania Naţională de Electricitate este obligată s-o cumpere prin contracte pe termen lung încheiate în anii precedenţi.

Ministrul Vasilev a anunţat în urma cu câteva zile că se va trece la deconectarea temporară a 40% din centralele fotovoltaice şi eoliene. Vasilev a motivat această decizie prin faptul că aceste centrale nu respectă prevederile legii sau nu au îndeplinit nişte angajamente din contractele cu Compania Naţională Electrică.

Operatorul sistemului electroenergetic a avertizat deja o posibilă deconectare a unor centrale pe surse regenerabile din sudul Bulgariei, a afirmat Nikola Nikolov, preşedintele Asociaţiei fotovoltaice bulgare. Motivul evocat este supraproducţia şi consumul mic, precum şi necesitatea că apele din lacurile artificiale să fie folosite.

Producătorii de energie electrică din surse regenerabile resping vehement acuzaţiile că ei sunt de vină pentru supraproducţie. Ei susţin că sectorul devine un ţap ispăşitor în condiţiile în care fostul guvern a acuzat centralele fotovoltaice şi eoliene pentru creşterea preţului energiei electrice cu 13,5%, aplicată din 1 iulie 2012.

În septembrie anul trecut, Comisia de stat pentru reglementarea activităţii sectorului de energie şi de apă, a obligat centralele fotovoltaice să plătească între 20% şi 39% din veniturile lor pentru a avea acces la sistemul de distribuire, taxa pentru centralele eoliene fiind de 10%, iar pentru cele hidroelectrice de 5%. Această decizie a fost contestată de producătorii de energie din surse regenerabile care s-au adresat inclusiv Comisiei Europene.

În ianuarie şi februarie, Bulgaria a fost cuprinsă de un val de proteste sociale de amploare, nemulţumirea populaţiei fiind provocată de facturile mari la energia electrică pentru luna ianuarie. Demonstraţiile în stradă au dus la demisia guvernului de centru-dreapta al premierului Boiko Borisov şi la convocarea unor alegeri parlamentare anticipate pe 12 mai.

loading...
Citește și
2 Comentarii
  1. Vegetarian spune

    . . Intro tzara din sudul fostei Uniunii Sovietice cu mari rezerve de gaz metan , parca in Kirgistan curent electric si gazul metan pt populatie era gratis prin anul 2000 !? Pretul la gaze si curent era asa de mic si consumul era atat de redus incat keltuielile cu montarea si citirea contoarelor ar fi costat mai mult decat facturile .
    . . . Parca si in Libia prin anii 1980 cand lucrau multi romani pe acolo , curentul era gratis si guvernu daduse o lege prin care populatia era obligata sa lase cat mai multe becuri conectate in apartamente noaptea si fara draperii la geamuri , ca sa nu mai investeasca guvernul in iluminat stradal …
    . . .In Romania parca doar revolutionarii sunt scutiti legal sa plateasca factura la curent !? Unii revolutionari sau apucat sa faca pufuleti in ap , pe care il vindeau la taraba , ca sa faca ceva cu curentu electric de care beneficiau gratis . Angajatii si pensionarii de la Electrica au parca o cota care este gratuita !?
    . . . Pacat de atata energie risipita in Bulgaria , de generatoare care se invart fara rost … Guvernu putea sa dea o lege sa se dea curent pe gratis la populatie si apoi la pret mic la fabricile de aluminiu , transportul pe calea ferata etc in Bulgaria si tzarile vecine …

  2. Vegetarian spune

    Sau excedentul de curent putea fi oferit pt transportul gratuit cu troleibuze , tramvaie , autobuze electrice , tramvaie , metrou , tren , in Bulgaria si tzarile vecine .. Sar fi redus poluarea şi aglomeraţia în trafic macar o vreme pana la vara cand urma sa creasca din nou consumul vara cu aparatele de racire etc ..

    . . .Tallinn este, de trei luni, prima capitală din lume care a introdus gratuitatea transportului public pentru toţi cei 425.000 de locuitori, informează agerpres.ro. Oficialii capitalei estoniene salută experimentul drept un succes, chiar dacă scepticii îl numesc o „şmecherie” preelectorală costisitoare şi populistă.

    Iniţiativa i-a aparţinut primarului Edgar Savisaar, care şi-a propus să reducă poluarea şi aglomeraţia în trafic, dar şi să vină în ajutorul celor mai săraci locuitori ai capitalei.

    Viceprimarul Taavi Aas afirmă că rezultatele experimentului, care va costa municipalitatea 12 milioane de euro anual, au depăşit aşteptările. Numărul pasagerilor a crescut cu 10%, iar cel al automobilelor din trafic s-a redus cu 15%, susţine autoritatea de transport din Tallinn.

    Un recent sondaj de opinie comandat de primărie a arătat că nouă din zece locuitori sunt mulţumiţi de proiect.

    „Oamenii circulă acum mai mult prin oraş la sfârşit de săptămână. Aceasta înseamnă şi că ei cheltuiesc mai mulţi bani, ceea ce stimulează economia”, afirmă Taavi Aas.

    Pentru a beneficia de gratuitate pe autobuze, troleibuze şi tramvaie, o persoană trebuie să facă dovada că este locuitor înregistrat al Tallinnului. În schimbul a doi euro, primeşte un card de transport, pe care trebuie să îl valideze la aparatele electronice instalate în fiecare mijloc de transport. Nevalidarea atrage o amendă de până la 40 de euro în cazul unui control.

    Pe de altă parte, se aşteaptă ca programul să genereze venituri municipalităţii prin faptul că cerinţa de înregistrare aduce capitalei Tallinn tot mai mulţi locuitori plătitori de taxe.

    Calculele municipalităţii arată că 40.000 de oameni care locuiesc şi lucrează în Tallinn sunt înregistraţi în alte localităţi. De la 1 ianuarie însă, 5.000 de noi rezidenţi s-au înregistrat în Tallinn, faţă de 3.600 în întreg anul 2012.

    În plus, instalarea sistemului a fost „floare la ureche” în Estonia, ţară cu un înalt nivel tehnologic, locul de naştere al Skype şi pionier al sistemului de vot online.

    Tallinn nu este însă un pionier al transportului public gratuit. Mai multe oraşe mici din Europa, precum Hasselt din Belgia şi Colomiers din Franţa, l-au experimentat, ca şi câteva oraşe din China. La New York, primarul Michael Bloomberg s-a gândit la aceeaşi idee. Dar Tallinn este prima capitală şi oraşul cel mai mare, după Changning din centrul Chinei, care a introdus transportul public gratuit, subliniază viceprimarul Aas.

    Olandezii vor să construiască dotări pentru o autostradă cu totul şi cu totul specială, interactivă şi ecologică. Marcajele vor străluci în întuneric, graţie vopselurilor fotoluminiscente.

    Iarna drumul va indica scăderea temperaturii sub zero grade, prin marcaje aplicate cu o vopsea care reacţionază la frig. Autostrada va fi luminată de surse interactive, care se vor aprinde la apropierea maşinii şi se vor stinge după trecerea acesteia.

    Generatoare eoliene vor fi folosite pentru alimentarea unor zone speciale care vor putea alimenta prin inducţie automobilele electrice în mers. Lucrările vor începe la jumătatea acestui an în provincia Brabant. Luminile interactive şi eolienele vor fi primele instalate, iar zonele de inducţie în următorii ani.

    Echipa de cercetători ai Universităţii din Toyohashi este de părere că tehnologia pe care o testează ar putea încărca bateriile cu ajutorul undelor radio.

    Testele niponilor au presupus instalarea sub asfalt a unor metale pe post de transmiţător şi montarea unor receptori în interiorul vehiculelor, mai exact în cauciucul acestora. Astfel, metalul de sub asflat a fost capabil să transmită energie maşinii care a rulat pe acea porţiune de drum.

    Un grup de cercetatori de la Universitatea de Stat din Utah – SUA au reusit sa creeze un sistem functional de incarcare prin inductie pentru autobuze. Rezultatul este un autobuz electric care, in combinatie cu o platforma de incarcare amplasata la fiecare statie, are toate sansele sa nu mai ramana fara curent. Nici macar nu sunt necesare platforme precum cea din imaginea de mai sus la fiecare statie. Sunt suficiente doar cateva amplasate in statii cu o durata mai mare de pauza si autobuzul se incarca. Nu este obligatoriu nici macar un efort remarcabil din partea soferilor de a amplasa cu precizie autobuzul pe respectiva platforma. Chiar si cu un decalaj de aproximativ 15 centimetri bateria autobuzului poate ajunge linistita la 90%.

    Un astfel de prototip a intrat deja in trafic iar daca lucrurile merg conform planului in curand va exista si o versiune de vanzare a aceluiasi vehicul. Mai ramane acum ca Statele Unite sa fie dispuse sa investeasca in achizitia unor astfel de mijloace de transport in comun, si desigur si a sistemelor de incarcare pentru acestea. In acest fel ar scadea semnificativ dependenta fata de petrol a masinilor de orice fel. Ideea este buna, insa implementarea acesteia va fi destul de costisitoare pentru orice companie de transport in comun. Aici statul ar trebui sa faca o miscare inteligenta si sa subventioneze acest proces.

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.