Dimitris Sophocleous: CFR aplică de miercuri clauzele contractuale în cazul operatorilor datornici

0

CFR va aplica, de miercuri, clauzele contractuale în cazul operatorilor de transport care nu şi-au achitat datoriile către companie, acestea incluzând limitarea accesului la reţeaua de infrastructură, dar şi popriri pe conturi sau interzicerea accesului pe calea ferată, a declarat, marţi, directorul general al Companiei Naţionale de Căi Ferate „CFR”, Dimitris Sophocleous.

„Eu am spus că toţi operatorii trebuie să fie la zi cu toate facturile pe care noi le trimitem lor pentru accesul la reţea. Aşteptăm şi astăzi până la sfârşitul zilei şi mâine începe acţiunea pentru toţi operatorii care nu au plătit sau nu au achitat restanţele către noi. De mâine, începem să aplicăm clauzele contractuale care includ şi limitarea accesului la reţeaua de infrastructură”, a afirmat el, într-o conferinţă de presă.

Potrivit acestuia, datoriile operatorilor privaţi la CFR se ridică la aproape 70 de milioane de lei, în timp ce CFR Marfă şi CFR Călători au, împreună, datorii istorice de 1,7 miliarde de lei.

„Creanţele pe care le avem de la CFR Marfă şi de la CFR Călători sunt de 1,7 miliarde de lei. Se plăteşte lunar, dar nu suficient pentru a acoperi arierarele. Nici măcar nu este suficient pentru a plăti facturile lunare. Suntem departe de asta. De la operatorii privaţi, avem de recuperat creanţe de aproape 70 milioane de lei. Există şi o sumă la nivel de 65 de milioane de lei pe care companiei îi va fi greu să o recupereze Este vorba, de fapt, de două sau trei firme intrate în insolvenţă, iar suma nu va fi recuperată. Atunci, suma pe care credem noi că o vom putea recupera, este în jur de 70 de milioane de lei. Cifra cu care sunt ei datornici este de aproape două luni pentru toţi operatorii”, a explicat Sophocleous.

El a precizat că a avut întâlniri cu datornicii CFR atât luni şi marţi, dar mai are o serie stabilite şi miercuri.

„Este vorba despre datoriile lor. Ori să ne plătească, ori să ne dea un grafic de plată. Până astăzi, doar privaţii au achitat din datorii. O mare parte dintre ei au achitat datoriile. Cu doi dintre ei vrem să vedem ce s-a întâmplat. Dintre cei 26 de operatori privaţi, aproape toţi aveau datorii restante, dar am făcut o eşalonare pentru aceştia de cinci luni şi o să termin în curând. Sper că mâine va fi tot la zi, aşa cum am cerut”, a spus Sophocleous.

În afară de limitarea sau chiar interzicerea accesului la reţeaua de infrastructură, în cazul operatorilor care nu-şi achită datoriile până la termenul limită, adică 9 aprilie, pot fi aplicate şi alte clauze contractuale, cum ar fi măsuri financiare sau se poate ajunge chiar în instanţă.

„Sunt şi alte condiţii în contract. Sunt condiţii cu garanţii, sunt condiţii cu măsuri financiare, putem merge şi în instanţă. Nu aş dori să ajungem acolo, dar o vom face, dacă trebuie. Fiecare din cazuri va fi tratat diferit, în funcţie de valoarea datoriilor. (…) Aplicăm clauzele contractuale care presupun limitarea la acces în reţea, însă sunt şi alte măsuri care pot fi luate. Este vorba despre popriri pe conturi şi interzicerea accesului pe calea ferată. O să aflăm mâine dacă vor respecta termenul. Este un termen cerut de noi şi ei au fost de acord”, a arătat acesta.

Directorul general al CFR a adăugat că trebuie luate măsuri şi în cazul CFR Marfă şi CFR Călători, numai CFR Marfă având o datorie totală de 750 de milioane de lei.

„În cazul CFR Marfă, datoria totală este de 750 de milioane de lei. 600 de milioane este în memorandum, iar restul sperăm să fie achitat prin transfer de assets„, a adăugat Dimitris Sophocleous.

Agenţia Naţională de Administrare Fiscală va prelua parţial debitul restant al Companiei Naţionale de Căi Ferate CFR SA către Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului, în cuantum de 119 milioane lei, în timp ce obligaţiile fiscale ale societăţii administrate de către ANAF, în sumă de 605,968 milioane lei, vor fi transmise CFR Marfă, care îşi va stinge astfel, parţial, debitul către CFR SA, conform unui proiect de Ordonanţă de Urgenţă publicat pe site-ul Ministerului Transporturilor.

Operatorii de transport feroviar care înregistrează debite pentru neplata taxei de utilizare a infrastructurii (TUI) au ca termen data de 9 aprilie pentru a-şi achita obligaţiile restante faţă de CFR SA.

Această măsură face parte din planul de creştere a veniturilor proprii ale companiei.(Agenţia Naţională de Presă AGERPRES)

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.