Piaţa berii, în creştere cu 7% în 2012

0

Volumul pieţei berii a atins 18,2 milioane de hectolitri în 2012, înregistrând o creştere cu 7% faţă de anul anterior, însă această creştere este una conjuncturală, a declarat, marţi, directorul general al Asociaţiei Berarii României, Constantin Bratu.

La nivelul membrilor Asociaţiei Berarii României, volumul de vânzări înregistrat a atins 16,6 milioane hectolitri, cu 6,5% mai mult decât în anul precedent.

„2012 este un an în care piaţa berii s-a dezvoltat cu 7%, dar nu suntem foarte fericiţi, pentru că această dezvoltare este, din punctul nostru de vedere, una conjuncturală. Sunt două elemente care au influenţat pozitiv această piaţă, respectiv avalanşa de evenimente sportive şi culturale de anul trecut, iar o altă influenţă conjuncturală a avut-o vremea bună, în condiţiile în care în lunile iunie, iulie şi august s-au înregistrat de trei ori mai multe zile călduroase, cu temperaturi medii de peste 25 până la 30 de grade, faţă de 2011. Nu am văzut, în schimb, o creştere a puterii de cumpărare a românilor, astfel încât să avem credinţa că 2013 va fi un an la fel de pozitiv ca şi 2012. Mai mult, de la 1 februarie 2013, avem o creştere de acciză la bere de 10% în euro, sau de 15,6 procente, dacă luăm în calcul transformarea la cursul de schimb”, a spus Bratu, într-o conferinţă de presă.

Constantin Bratu a atras atenţia că, deşi în 2012 volumul pieţei a depăşit 18 milioane de hectolitri, acesta este mult sub vârful istoric din 2008, de 20,2 milioane de hectolitri. În aceste condiţii, consumul pe cap de locuitor este de circa 90 de litri.

„Faţă de media europeană, la acest consum/cap de locuitor credem că, la nivelul lui 2012, ne situăm pe poziţia a şasea. Suntem în spatele unor ţări cu tradiţie – Cehia, Austria, Germania, care au depăşit pragul de 100 de litri/cap de locuitor şi foarte aproape de alte ţări precum Polonia sau Lituania.

Pe de altă parte, 2012 reprezintă un an în care s-a înregistrat un maxim istoric la exporturile de bere, chiar dacă valorile sunt foarte mici. Astfel, circa 1,3% din producţia de bere a plecat la export.

„Vorbim despre o piaţă de aproximativ 230.000 de hectolitri, care înseamnă capacitatea de producţie a unui producător mic de bere din nordul Moldovei (Bermas Suceava – n.r.) sau din zona Galaţi (Martens – n.r.)”, a precizat Bratu.

În ceea ce priveşte importurile, acestea au ajuns la circa 2% din consumul de bere din România, comparativ cu 2011, când România importa 1,3%.

„Ca şi în anii trecuţi, s-au păstrat trendurile în ceea ce priveşte importul şi exportul. Importăm din ţările cu tradiţie şi exportăm acolo unde avem comunităţi de români, dar şi în afara Europei, cum ar fi Republica Moldova şi Albania. Exportul este pe un trend pozitiv şi înregistrează aceeaşi rată de creştere ca şi importul. Raportat la media europeană a importurilor, se observă că sunt ţări cu tradiţie în producţia berii, precum Cehia, Germania, în care importurile de bere sunt de 5 – 7%. De exemplu, în Franţa se importă circa 40% din berea consumată acolo”, a adăugat Constantin Bratu.

Potrivit acestuia, în condiţiile în care circa 98% din berea consumată de români este produsă local, sectorul berii generează valoare adăugată în economia României prin nivelul ridicat de investiţii, numărul mare de locuri de muncă create direct şi în ramurile conexe şi prin contribuţiile importante la bugetul de stat.

Cele şase companii membre ale Asociaţiei asigură un număr de peste 4.250 de locuri de muncă în cadrul celor 12 fabrici de bere, dintre care două mini-berării.

Înfiinţată în anul 2004, din Asociaţia Berarii României fac parte cinci dintre cei mai mari producători de bere care activează pe piaţa din România: Bergenbier, Heineken România, Romaqua Group, Ursus Breweries şi United Romanian Breweries Bereprod, cărora li s-a alăturat şi mini-berăria Clinica de Bere.

Împreună, cei şase producători furnizează peste 90% din cantitatea de bere consumată în România. Pentru a reflecta cât mai fidel lanţul de producţie a berii, din Asociaţie fac parte în prezent şi producătorii de materii prime, Asociaţia Producătorilor de Hamei şi Soufflet Malţ România.(Agenţia Naţională de Presă AGERPRES)

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.