Profesorul din România: salariul de bază raportat la PIB, printre cele mai mici din UE

0

În cadrul Campaniei Globale pentru Educaţie, a fost organizată o dezbatere sub sloganul ”Fiecare copil are nevoie de un profesor. Profesori bine pregătiţi pentru toţi copiii”, punându-se accent pe problemele din educaţie, dar şi soluţiile pentru ca toţi copiii să beneficieze de profesori bine calificaţi.

Pentru a ilustra, pe scurt, principalele semnale de alarmă din domeniul educaţiei, au fost evidenţiate o serie de date statistice care nu pot fi trecute cu vederea:

  • România se numără printre statele membre ale UE în care salariul de bază pentru profesori, raportat la produsul intern brut/locuitor este unul dintre cele mai mici – sub 50%. Comparativ, acest raport ajunge la 141% în Germania şi 136% în Spania. (Comisia Europeană ”Supporting the Teaching Profession”)

 

  • Potrivit surselor europene, România este una dintre ţările în care un cadru didactic are nevoie de mai mult de 34 de ani la catedră pentru a ajunge la salariul maxim posibil din punct de vedere legal. Această situaţie este recunoscută şi de studiile efectuate pe plan intern, care atrag atenţia şi asupra consecinţelor pe care aceste diferenţe le au asupra structurii personalului didactic (îmbătrânirea personalului didactic, rata mare de părăsire a profesiei în prima etapă a carierei), asupra motivaţiei pentru cariera de profesor (interesul scăzut al tinerilor pentru cariera didactică) şi, implicit, asupra calităţii educaţiei. (Institutul pentru Știinţele Educaţiei, Raportul naţional privind măsurile întreprinse pentru punerea în aplicare a Convenţiei şi Recomandărilor asupra luptei împotriva discriminării în domeniul educaţiei)

 

  • Numărul de cadre didactice din învăţământul preşcolar a scăzut în ultimii ani (de exemplu, în anul şcolar 2010-2011 au fost cu 1.000 de cadre didactice mai puţin faţă de anul anterior), concomitent cu creşterea numărului de copii care merg la grădiniţă. În consecinţă, raportul „nr. copii la un cadru didactic” a crescut, ajungând la valoarea înregistrată la începutul anilor 2000. (Ministerul Educaţiei Naţionale, Raport privind starea învăţământului preuniversitar din Romania, 2011)

 

  • Dincolo de informaţiile statistice cu privire la procentul cadrelor didactice calificate, o importanţă deosebită o are stabilitatea resurselor umane. Astfel, ARACIP atrage atenţia asupra necesităţii unor programe naţionale de stabilizare reală a cadrelor didactice, în condiţiile în care, la nivelul şcolilor evaluate în anul şcolar 2011-2012, s-a constatat că aproape 1 din 6 cadre didactice erau noi, iar în unele şcoli, fluctuaţia personalului didactic ajungea la  30-40% anual. (Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar, Raport privind starea calităţii în sistemul de învăţământ preuniversitar din România

Campania Globală pentru Educaţie (CGE) este o iniţiativă a societăţii civile, începută în anul 1999, care are ca scop combaterea crizei globale din domeniul educaţiei.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.