Noile adevăruri despre sare: un nou raport care ne schimbă percepţia asupra consumului

Într-un nou raport ce subminează avertismentele lansate de-a lungul anilor de autorităţile de sănătate publică, un grup de prestigiu convocat de guvernul american, anunţă că nu există niciun motiv întemeiat ca oamenii să reducă consumul de sodiu până la nivelul foarte mic recomandat de autorităţi, scrie NY Times.

Acest nivel recomandat şi binecunoscut până acum, care are o valoare de 1.500 de miligrame de sodiu pe zi, adică aproximativ jumătate de linguriţă de sare, previne atacurile de cord şi atacurile vasculare în rândul persoanelor cu un grad mare de risc, printre care oamenii cu o vârstă mai mare de 50 de ani şi persoanele cu hipertensiune, diabet sau afecţiuni cronice la rinichi (în America, aceste grupuri alcătuiesc mai mult de jumătate din populaţie).

Unele organizaţii importante, inclusiv American Heart Association, spun că absolut toate persoanele ar trebui să încerce să atingă acest nivel scăzut al consumului de sodiu.

 Dar un comitet nou alcătuit din experţi de la Institutul de Medicină la solicitarea Centrului de Control şi Prevenire al Bolilor a anunţat că nu există niciun motiv pentru care oamenii să încerce să consume mai puţin de 2.300 de miligrame de sodiu pe zi. Grupul de experţi a analizat noile dovezile de la ultimul raport făcut pe această temă, în anul 2005.

Comitetul nu a solicitat o cantitate optimă de sodiu şi nici nu a făcut vreo recomandare asupra cantităţii de sare pe care oamenii să o consume. Într-adevăr, dr. Brian L. Strom, preşedintele comitetului de experţi şi profesor de sănătate publică la Universitatea Pennsylvania, a afirmat că oamenii nu ar trebui să mănânce prea multă sare, dar a comentat totodată că datele asupra efectelor sodiului asupra sănătăţii sunt prea inconsistente pentru a putea spune care este limita superioară recomandată a consumului de sare.

Un studiu din 2008 analizat de comitetul de experţi, a fost realizat pe 232 de pacienţi italieni cu insuficienţă cardiacă, în două grupuri, repartizaţi aleatoriu. Cele două grupuri aveau aceeaşi dietă, însă la unul dintre grupuri nivelul zilnic de sodiu era de 1.840 de miligrame, iar în celălalt era de 2.760 de miligrame. Cei care au consumat un nivel mai mic de sodiu au prezentat un număr de 3 ori mai mare al reinternărilor în spital – 30 faţă de 9 – şi de două ori mai multe decese – 15 faţă de 6 în grupul cu mai multă sare.

Un alt studiu, publicat în 2011, a urmărit 28.800 de persoane cu vârste de 55 de ani ce sufereau de hipertensiune arterială, analizându-le consumul de sodiu prin studierea urinei. Cercetătorii au raportat că riscurile de a suferi de atac de cord, atac vascular cerebral, insuficienţă cardiacă şi de decese din cauze cardiace erau mai mari în rândul persoanelor care consumau peste 7.000 de miligrame de sodiu pe zi şi care consumau sub 3.000 de miligrame de sodiu pe zi.

Dr. Michael H. Alderman, un expert în efectele sodiului de la Albert Einstein College of Medicine, care nu a făcut parte din comitetul de experţi, a afirmat că un consum redus de sodiu are mai multe efecte fiziologice. Pe măsură ce nivelul sodiului din organism scade, nivelul trigliceridelor creşte, rezistenţa la insulină creşte şi activitatea sistemului nervos simpatic creşte la rândul său. Fiecare dintre aceşti factori poate duce la creşterea riscului de afecţiuni cardiace.

„Toţi aceşti factori sunt dăunători. Un efect asupra sănătăţii nu poate fi prezis prin studierea unei singure consecinţe fiziologice”, a explicat dr. Alderman.

În urma acestui raport, reacţiile experţilor din lumea medicală sunt împărţite în funcţie de poziţia fiecăruia în dezbaterea asupra sării.

Raportul făcut de ei este tulburător. Cercetătorii au schimbat paradigma asupra acestui subiect. Până acum se vorba doar despre tensiunea arterială. Acum se spune că este mai complicat de atât. Raportul va avea un impact considerabil”, crede doctorul Alderman.

Comitetul a declarat că a găsit mai multe studii recente, publicate încă din 2005, care au fost mult mai atente şi riguroase. O mare parte din noile cercetări au constatat efecte adverse asupra capătului inferior al scalei de sodium, dar niciunul nu a demonstrat un beneficiu pe care l-ar avea consumul foarte puţin de sare.

În schimb, Bonnie Liebman, director de nutriţie în cadrul Centrului pentru Ştiinţă în interesul public, un ONG ce pledează împotriva consumului excesiv de sare, se teme că publicul va recepta mesajul greşit în urma acestui raport. „Ar fi o greşeală ca lumea să creadă că nivelul sării din alimentaţie nu contează”, a spus Liebman.

Aşadar Dr. Brian L. Strom, a elaborat un nou raport, potrivit căruia toate studiile realizate din 2005 până astăzi au fost mai riguros realizate decât cele de până atunci. Majoritatea noilor cercetări au arătat prezenţa unor efecte nedorite în cazul unui consum redus de sodiu, fără a identifica vreun beneficiu.

Dr. Strom afirmă că recomandarea de a consuma doar 1.500 de miligrame de sodiu pe zi nu a rezultat în urma unor studii asupra efectelor asupra sănătăţii, ci este pur şi simplu nivelul minim de sodiu pe care îl poate consuma o persoană dacă mănâncă suficientă mâncare pentru a avea caloriile şi substanţele nutritive necesare într-o zi obişnuită. De asemenea, nivelul de 2.300 de miligrame a fost ales pentru că este cel mai mare nivel de sodiu care nu duce la creşterea tensiunii arteriale.

Acel interval de consum al sodiului, a fost luat de marea masă de oameni şi bătut în cuie”, spune Strom.

Aceste rapoarte, crede Dr. Storm, vor fi în curând revizuite şi noi recomandări vor fi emise în 2015.

 

Traducere şi editare: Ecaterina Pop

Loading...

Citește și
loading...

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.