Somnul şi trezitul în mijlocul nopţii

Adormim destul de uşor, dar în timpul nopţii se întâmplă să ne trezim şi să nu mai putem să ne culcăm la loc. Se pare că ne trezim de 70 de ori într-o noapte. Cu toate acestea, nu ţinem însă minte decât momentul în care stăm treji peste 5 minunte. Specialiştii spun că viaţa de zi cu zi este cea care ne afectează somnul. Cu cât ne trezim mai mult, cu atât înseamnă că avem probleme de sănătate, cu alimentaţia sau stresul.

Într-o oarecare măsură, acest fenomen numit insomnie de mijloc, caracterizat prin dificultatea de a dormi fără întreruperi, este normal. Până la urmă, somnul are ciclurile lui de-a lungul nopţii, trecând din faza de somn profund în etape de somn cu emisii de unde slabe, explică James Findley, director al Behavioral Sleep Medicine Program din cadrul Universităţii Pennsylvania. Dar pe măsură ce noaptea trece, „intrăm în faze mai uşoare de somn şi avem mai multe şanse de a ne trezi”, a adăugat acesta. Din acest motiv, mulţi oameni au un somn fragmentat spre dimineaţă.

Vârsta poate fi un factor al acestui fenomen, adică oamenii experimentează trezitul în toiul nopţii pe măsură ce înaintează în vârstă.

„În mod normal nu este nicio problemă atunci când ne trezim noaptea atât timp cât reuşim să adormim imediat la loc. Însă în situaţiile în care, de două, trei ori pe săptămână, ne trezim în mijlocul nopţii şi ne ia mai mult de 30 de minute să adormim la loc, atunci s-ar putea să fie vorba de o tulburare de somn”, a spus Findley.

 

  • Tulburare de somn

Oamenii cu insomnie nu numai că nu pot adormi, dar experimentează şi somnul fragmentat de-a lungul nopţii, spune Findley. Astfel de apnee de somn au loc în cazul în care o persoană nu mai respiră intermitent pe parcursul nopţii şi provoacă o afecţiune a aparatului respirator caracterizată prin probleme de respiraţie în timpul nopţii. „În cazul apneei de somn s-ar putea să nu o depistezi decât atunci când ai un partener care să observe că faci pauze mari de respiraţie în timpul somnului”, a explicat Findley.

 

  •  O condiţie de bază

Altă dată se întâmplă ca altceva din interiorul corpului să cauzeze insomnia, spre exemplu, indigestia sau problemele de anxietate şi tulburarea bipolară. Alte ori, stresul ar putea reprezenta principala cauză care ne determină să ne trezim în mijlocul nopţii.

La bărbaţi, însă, prostata mărită poate cauza insomnia de mijloc, în timp ce aceste probleme pof fi cauzate şi de unele medicamente, precum tratamentele utilizate pentru tensiune şi care acţionează şi ca diuretice, determinându-ne să ne trezim pentru a folosi toaleta.

Uneori, condiţia de bază poate fi destul de simplă: Findley adaugă că stresul poate fi, de asemenea, vinovatul. „Când oamenii sunt sub stres, aceştia tind să aibă mai multe treziri în timpul nopţii, doar că acesta este un fenomen tranzitoriu care vine şi pleacă”, spune el.

 

  • Dormitorul ar trebui să fie ca o peşteră”

Findley spune că pentru a ne optimiza somnului ar trebui să ne asigurăm că dormim într-un mediu potrivit. Aşadar, este extrem de important să ne alegem mereu draperii care să nu permită luminii să intre în cameră, fie că vorbim aici de lumina slabă a unui felinar din depărtare sau de cea a unor faruri. Acelaşi lucru este valabil şi cu lumina ce ar putea intra pe sub uşă, sau cea produsă de ceasul deşteptător.

Acelaşi lucru se întâmplă şi cu sunetul, conform lui Findley care este de părere că orice sunet, de la sunetul unui camion care trece pe strada din apropiere, până la sunetul produs de ambulanţă, ne poate produce insomnie de mijloc. Pentru a putea dormi cât mai liniştiţi, el recomandă utilizarea dispozitivelor generatoare de sunete albe sau a dopurilor de urechi, mai ales dacă sunteţi sensibili la sunet.

Totodată, obiceiurile bune dinainte de somn, precum să nu mâncăm mult şi să nu consumăm mâncăruri grele la cină, ne ajută să avem un somn liniştit şi neîntrerupt. În aceeaşi ordine de idei, oamenii care au probleme de somn în timpul nopţii ar trebui să evite somnul de prânz. În acest fel ei vor fi mai obosiţi noaptea şi vor adormi mai uşor.

Deci, ce să faceţi dacă sunteţi unul dintre acei oameni care în mod constant se trezeşte în miez de noapte? Findley oferă următoarele sfaturi:

  •  Nu rămâneţi în pat. Dacă nu adormiţi la loc după 20 de minute încercaţi să vă daţi jos din pat şi să vă angajaţi într-o activitate relaxantă precum stretching-ul sau cititul.
  • Evitaţi utilizarea tabletei sau a telefonului. Nu aprindeţi niciun dispozitiv, deoarece lumina albastră emisă de ecrane perturbă somnul.

Dacă aveţi probleme cronice cu adormitul pe timp de noapte, Findley recomandă să discutaţi cu medicul dumneavoastră. Şi dacă e posibil, de asemenea, Findley spune că terapia cognitiv-comportamentală este cel mai bun tratament pentru insomnie.

Traducere şi editare: Ecaterina Pop

Loading...
loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.