Interfoanele inteligente produse de „Electra” Iaşi vor fi exportate „cu tirul”

Conceptul de cercetare-dezvoltare îl auzim adesea invocat în declaraţiile publice, ba mai mult, face obiectul unei strategii naţionale care vorbeşte de prioritatea investiţiilor în acest domeniu, însă, în practică, firmele româneşti cu adevărat hotărâte să facă cercetare şi să inoveze sunt „păsări rare” în peisajul economic autohton.

Ca şi cum toată inteligenţa românească a fost sugrumată de valul importurilor de peste hotare, ştergându-ne puterea de a crede în noi şi de a crea…

 

La Iaşi, una din companiile de tradiţie, pe care o întâlneşti aproape la fiecare scară de bloc, se încăpăţânează să arate că inovaţia nu a murit în România. Aşa se face că omul care ţine în mâini frâiele companiei, Marian Berdan, ne invită cu simplitatea-i caracteristică să păşim pe străzile Londrei şi să fim atenţi la interfoane… vom găsi produse româneşti, cu un design atrăgător şi funcţii inteligente, produse create de ingineri români care şi-au dedicat mai bine de 22 de ani din viaţă muncii de cercetare. Sunt produse fabricate la Iaşi, marca „Electra”.

„Am fost întrebat care este viziunea noastră, pentru următorii cinci ani de zile. Cum văd viitorul… Şi am răspuns că văd mai mulţi bani venind în România, nu doar plecând. Trebuie să mergem în afară, pentru că şi alţii vin peste noi.  Producătorii români au nevoie de acel strop de curaj pentru a accesa pieţe de talie internaţională, cu potenţial extraordinar de mare. Gândiţi-vă numai la Brazilia – ţară cu o populaţie de 200 de milioane de locuitori. Pentru noi, căile de export s-au deschis, odată cu participarea la târgul din Germania, către ţări din Europa Centrală şi de Vest, nordul Africii şi America de Sud, precum şi spaţiul ex-sovietic”, povesteşte Marian Berdan, directorul general al companiei ieşene „Electra” (foto).

Compania a lansat încă de anul trecut, la cel mai mare târg internaţional de sisteme pentru clădiri – Light&Building Frankfurt -, o gamă complet nouă de interfoane video&audio, „Electra Touch Line” (care au devenit, ulterior, şi produsele cel mai bine vândute la export, din gama companiei ieşene). „Acolo am trăit un sentiment extraordinar, acela de a vorbi «de la egal la egal» cu producători de renume mondial, care s-au prezentat la standul nostru, ne-au întins mâna şi ne-au felicitat. Au apreciat la produsele noastre în mod deosebit soluţiile tehnice originale adoptate, design-ul exclusivist şi funcţiunile diversificate. Acesta a fost începutul. Acum, noile produse Touch Line BASIC şi EVOLUTION sunt deja cunoscute, atât în România, cât şi pe plan european, în Marea Britanie, Germania, Austria, Norvegia, Grecia, Cipru”, ne-a relatat directorul „Electra” Iaşi.

Citeste si:  Netflix reduce traficul în Europa pentru a diminua presiunile asupra furnizorilor de Internet
  • „Export nu la cutie, ci cu tirul

Poate că lucrul care i-a uimit cel mai mult pe străini la interfoanele expuse în standul românesc a fost acela că au o rezistenţă neobişnuit de mare în condiţii extreme, cum ar fi de exemplu temperaturile de -30 de grade Celsius.  „Este un atu pe care nu îl întâlneşti nici măcar la smartphone-urile din ziua de astăzi. Interfoanele Electra pot fi plouate sau expuse la temperaturi dure de îngheţ, şi, cu toate acestea, tastele lor continuă să funcţioneze normal. Cu acest argument am reuşit să câştigăm un important client din Rusia, către care sperăm să începem exportul cât de curând. Export nu la cutie, ci cu tirul”, spune încrezător domnul Berdan.

De curând, „Electra” a anunţat proiectele de viitor privind dezvoltarea de produse noi şi trecerea de la actualele sisteme clasice de videointerfonie la produse compatibile cu conceptul de „casă inteligentă”.

În acest scop, compania ieşeană a lansat proiectul “Produse noi pentru casa inteligentă în scopul asigurării securităţii, economiei de energie şi confortului”, finanţat prin Programul Operaţional Sectorial „Creşterea Competitivităţii Economice”. Valoarea totală a proiectului se ridică la aproximativ 1,51 milioane de euro, din care valoarea financiară nerambursabilă se apropie de pragul de 600.000 de euro (din care 83% FEDR şi 17% din bugetul naţional), iar contribuţia companiei „Electra” este de 920.000 de euro.  

Proiectul va avea o durată de 25 de luni, cu termen de finalizare pe data de 30 iunie 2015. „«Casa inteligentă» se referă la un imobil dotat cu diverse produse electronice de automatizare care să asigure utilizatorilor economie de energie, securitate şi confort”, spune directorul „Electra”.

Citeste si:  George Scutaru (PNL): Iniţiativa legislativă a lui Cezar Preda în domeniul securităţii trebuie respinsă de Parlament
  • Ce va aduce nou proiectul

Mai exact, proiectul va face posibilă dezvoltarea de produse inovative care se încadrează în tendinţele la nivel mondial în ceea ce priveşte facilităţile pentru utilizatori, design-ul şi tehnologiile integrate:

• videointerfoanele vor avea integrată funcţia de avertizare la efracţie (astfel, casa inteligentă nu va mai avea nevoie de două dispozitive separate, unul pentru interfon, iar altul pentru alarmă, ci va dispune de un videointerfon 2 în 1);

• videointerfoanele vor fi conectate wireless la internet, iar funcţiunile vor fi integrate în smartphone sau tabletă (astfel că apelarea, convorbirea şi alte funcţiuni ale videointerfonului se vor face pe smartphone sau tabletă, indiferent de locul unde se află locatarul apelat);

• vor fi proiectate automate de pontaj tip ACCESS PLUS, conectate la internet, pentru instituţii şi firme;

• vor fi dezvoltate corupuri de iluminat cu LED-uri, ecologice, din sticlă, cu design minimalist, care să se integreze în arhitectura caselor viitorului şi care să asigure economisirea energiei electrice. Comanda corpului de iluminat se va face wireless, dintr-un întrerupător tip TOUCH conectat wireless la internet.

„Ne dorim ca, prin dezvoltarea acestor produse noi, să ne continuăm misiunea de aproape 22 de ani, aceea de a oferi siguranţă şi confort în casele oamenilor”, a subliniat dl. Marian Berdan, adăugând şi câteva din dificultăţile de care a avut parte în faza de elaborare a acestui proiect şi de obţinere a finanţării.

Citeste si:  România exportă de două ori mai multe banane decât morcovi şi pepeni

„Chiar dacă am apelat iniţial la un consultant în proiecte europene, nu am primit aprobarea de la bun început. Astfel că ne-am luat «inima în dinţi» şi am refăcut mai bine de 50% din proiect cu ajutorul echipei proprii, fiind ghidaţi de o mână de oameni binevoitori din cadrul ANCS (n.r. Autoritatea Naţională pentru Cercetare Ştiinţifică), care ne-au arătat multă deschidere. Aceştia ne-au sunat şi ne-au încurajat, spunându-ne că proiectul are şanse de finanţare, dar sunt necesare unele îmbunătăţiri. Astfel, am revizuit proiectul din aproape în aproape, până la momentul semnării contractului”, povesteşte directorul „Electra”.

Experienţa parcursă până acum l-a determinat să tragă o concluzie: „Aceste proiecte europene cred că sunt greşit făcute. Ei oferă aceşti bani, dar nu cer nimic în afară de realizarea unui model experimental, fără a se lua în calcul valorificarea propriu-zisă a acestuia pe piaţă. Electra va exploata acest model experimental. Faptul că finanţatorul nu leagă rezultatele proiectului de acest ROI (return on investment) produce, după părerea mea, o mare risipă de bani, pentru că nimeni nu se întreabă după 2 ani câţi bani a adus înapoi acest proiect. Dacă a adus, înseamnă că fondurile europene au fost investite cu folos, iar dacă nu, înseamnă că au generat pierderi”.

Grupul de Firme „Electra” a înregistrat în anul 2011 o cifră de afaceri de peste 2,5 milioane euro, performanţă realizată de 140 de angajati (număr mediu), ceea ce înseamnă o productivitate de aproape 18.000 euro/an/angajat.

Ţinând cont de faptul ca Grupul „Electra” este compus exclusiv din firme private şi nu trăieşte din contracte (a se citi „aranjamente”) cu statul, putem spune că holdingul controlat de Marian Berdan este cel mai profitabil/productiv grup de firme din Iaşi.

Narcisa Ungureanu

 

Citește și
1 Comentariu
  1. poenaru roxana spune

    Este de apreciat ce intentioneaza domnul Berdan sa realizeze, doar ca … traim in Romania, unde nu totul iese conform planurilor. In primul rand, compania ELECTRA nu stie sa-si vanda produsele, din cauza angajatilor. Am sunat la electra-vanzari, mi-a raspuns o domnisoara Raluca, care m-a „lamurit” cu privire la videointerfonul ce urma sa-l achizitionez. Am avut senzatia ca o deranjez, asa ca am gasit o firma importatoare de la mine din judet(Valcea)

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata