Sub formă de sirop sau băuturi răcoritoare, floarea de soc ajută la dezvoltarea rurală în România

Din mai până în iunie, România este acoperită de flori albe de soc. Folosită pentru prepararea unei băuturi locale foarte populare, socata, floarea de soc intră de asemenea în compoziţia unor băuturi răcoritoare vândute în Marea Britanie sau Japonia, un stimulent binevenit pentru economia rurală românească, informează luni AFP.

 Socata românească a inspirat chiar gigantul american Coca Cola pentru una dintre băuturile sale.

Zi de recoltă în apropiere de satul Saschiz, în Transilvania, o regiune lăudată de Prinţul Charles pentru flora şi agricultura sa tradiţională: sute de muncitori sezonieri culeg cu grijă bucheţelele de flori de soc sălbatic înainte de a fi livrate unei mici companii specializată în producţia de siropuri, gemuri şi condimente, Transylvania Food Company (TFC).

‘Anul trecut am strâns 27 de tone’, a afirmat pentru AFP directorul TFC, Jim Turnbull.

Florile se ofilesc repede, de aceea ele sunt transformate în suc apoi exportate în Marea Britanie pentru a servi ca bază pentru siropuri şi băuturi răcoritoare fabricate de societatea Bottlegreen. Ele sunt vândute în Marea Britanie, Canada, Australia, Hong Kong şi Japonia.

Această activitate sprijină investiţiile TFC din Saschiz, afirmă Turnbull. Societatea sa, fondată în 2010 este în prezent al doilea angajator privat din acest sat de 2.000 de locuitori, având 5 salariaţi cu normă întreagă.

Mica unitate de producţie pentru siropul din flori de soc şi gemuri a fost construită datorită unei finanţări iniţiale de aproximativ 350.000 de euro asigurată de investitori români, americani şi australieni. Ideea este de a sprijini economia cu probleme a acestei regiuni prin activităţi agricole tradiţionale: 1.300 de muncitori sezonieri culeg florile de soc.

TFC plăteşte 2 lei (45 de eurocenţi) pe kilogramul de flori, un preţ mai mare decât cel obţinut de sezonieri atunci când şi-au vândut recolta unor comercianţi de plante medicinale, a afirmat unul dintre sezonieri pentru AFP.

Socul este cunoscut ca având proprietăţi antiinflamatoare şi ajută la digestie.

De generaţii întregi, la sfârşitul primăverii, românii pregătesc socata, o băutură pe bază de flori de soc care este lăsată la macerat cu apă, zahăr şi lămâie.

În perioada comunistă, când sucurile şi băuturile carbogazoase erau aproape imposibil de găsit din cauza lipsurilor, ‘socata era o băutură minunată pentru noi, copiii’, îşi aminteşte Carla Szabo, una dintre cei mai renumiţi designeri de bijuterii din România. Chiar şi după căderea comunismului în 1989 şi introducerea pe piaţă a brandurilor occidentale, entuziasmul nu s-a pierdut pentru băuturile pe bază de soc.

În 2002, gigantul american Coca Cola a lansat chiar Fanta Shokata ‘după ce a studiat reţeta tradiţionala a socatei româneşti’ în laboratoarele sale, a afirmat compania pentru AFP. Această băutură este încă vândută în mai multe ţări balcanice.(Agenţia Naţională de Presă AGERPRES)

Loading...

Citește și
loading...

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.