Grup Feroviar Român, declarat câştigător în competiţia pentru privatizarea CFR Marfă

Compania Grup Feroviar Român a fost declarată câştigătoare a competiţiei pentru privatizarea CFR Marfă, contra sumei de aproape 202 milioane de euro, contractul putând fi semnat săptămâna viitoare, a declarat, joi, ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu.

„După şapte ore de negocieri pot să vă anunţ că a ieşit fumul alb. Astăzi putem declara un câştigător în competiţia de privatizare a CFR Marfă, Grup Feroviar Român’, a declarat ministrul Transporturilor.

Potrivit acestuia, preţul oferit de GFR pentru 51% din acţiunile companiei CFR Marfă este de circa 202 milioane de euro şi va fi achitat integral. Pe de altă parte, GFR îşi asumă investiţii de aproximativ 900 milioane de lei în CFR Marfă, a precizat Fenechiu.

Şeful de la Transporturi a explicat că GFR a depus, miercuri, o ofertă care, în urma analizei a fost declarată conformă, însă, la analiza ofertei financiare s-a constatat că investitorul a făcut o propunere de plată în rate a acestei sume.

„Vreau să vă precizez că, prin contractul pe care şi l-au asumat, şi-au asumat plata integrală, aşa încât apărea o neconcordanţă între contractul asumat şi propunerea financiară pe care ai au făcut-o. Le-am solicitat o clarificare prin care să se decidă dacă renunţă la posibilitatea plăţii în rate sau doresc să-şi menţină în continuare această plată şi nu sunt de acord cu plata integrală. Au fost de acord şi şi-au asumat în scris că renunţă la solicitarea pentru plata în rate, astfel încât Comisia a decis că această companie, GFR, este declarată învingătoare în această procedură. Practic, GFR şi-a asumat că va plăti integral. Plata în rate a fost singura condiţie pe care GFR a cerut-o şi noi nu am fost de acord cu ea”, a spus acesta.

Citeste si:  Prejudiciul adus de patronii Rodipet se ridică la 35 milioane euro

Potrivit lui Fenechiu, tranzacţia realizată s-a ridicat la circa 400 de milioane de euro, în condiţiile în care preţul oferit de GFR pentru 51% din acţiunile CFR Marfă este de 904.980.000 lei, adică aproximativ 202 milioane de euro. În plus, GFR va investi în următoarea perioadă circa 200 milioane de euro (900 de milioane de lei) în compania CFR Marfă, plus alte 1,5 milioane de euro în mediu.

„Sperăm ca în viitorul apropiat să putem semna contractul de privatizare şi sperăm ca această companie să devină o companie profitabilă, o companie fanion pentru România. (…) Termenul pentru a arăta banii este, conform documentaţiei de achiziţie, maximum două luni de la semnarea contractului. Semnarea contractului cred că va avea loc săptămâna viitoare”, a precizat ministrul Transporturilor.

În ceea ce priveşte contestaţiile depuse de OmniTRAX şi Transferoviar Grup, Relu Fenechiu a arătat că, potrivit opiniilor juridice ale consultanţilor ministerului, acestea nu au o bază pentru a putea fi luate în calcul.

Citeste si:  Dan Diaconescu: Îl somez pe Victor Ponta să-mi dea acţiunile de la Oltchim, pentru că eu am arătat banii

„Timpul scurt a fost impus tuturor companiilor şi a fost impus de la începutul privatizării. Nu e un motiv pentru anularea procesului”, a spus el.

Fenechiu a admis că există o discuţie privind monopolul pe care GFR îl va avea pe piaţă după preluarea CFR Marfă, în condiţiile în care acum compania are o cotă de piaţă ce depăşeşte 30%, însă situaţia urmează să fie analizată de Consiliul Concurenţei, care va lua o decizie în acest sens.

Ministrul a dat asigurări că va fi făcut public contractul de privatizare.

„Contractul va fi făcut public. Singurele lucruri care nu sunt publice sunt documentele din perioada unei achiziţii. Am dorit să vă aduc şi oferta financiară, dar mi-au spus consultanţii noştri că este un document confidenţial, dar eu vi l-aş fi adus”, a adăugat Relu Fenchiu.

Întrebat dacă ia în considerare posibilitatea ca GFR să nu plătească, şeful de la Transporturi a răspuns: ”Iau în considerare că avem 10 milioane de euro, plus un cont escrow”.

„Nu cred că este cineva care îşi doreşte să piardă aceşti bani. Eu nu pot să acuz un om care vine cu o scrisoare de garanţie bancară de 10 milioane de euro, un om care mai are circa 9.000 de angajaţi şi o cotă de piaţă de peste 30% de transport de marfă în România şi nu pot să îl întreb dacă este sigur că îmi va da banii peste două luni. Aşa ceva nu se face. Sunt convins că cel care a cumpărat CFR Marfă nu a cumpărat această companie şi nu a dat atâţia bani pe ea pentru a trimite oameni acasă. Valoarea oferită pe companie este mult mai mare decât valoarea activelor companiei, de aceea eu vă garantez că cel care a cumpărat această companie a luat-o să o dezvolte şi nu să o taie la fier vechi, aşa cum am auzit mari specialişti”, a încheiat ministrul Relu Fenechiu.

Citeste si:  Fotbal: ÎCCJ - Victor Piţurcă a câştigat procesul demarat de Adrian Mititelu

În cursa pentru privatizarea CFR Marfă s-au aflat iniţial trei ofertanţi. Este vorba despre Grup Feroviar Român, Asocierea Transferoviar Grup & Donau Finanz GMBH & Co KG şi compania americană OmniTRAX, ultimii doi retrăgându-se ulterior din acest proces.

Autorităţile de la Bucureşti s-au angajat în faţa organismelor financiare internaţionale să anunţe câştigătorul în procesul de privatizare a CFR Marfă până în 20 iunie.(Agenţia Naţională de Presă AGERPRES)

Citește și
1 Comentariu
  1. K2 spune

    …..pe 4 iulie va iesi fum alb de la ICCJ si vei fi condamnat….cu executare. la pariu nene fene. de duci sa-i ti de urat lui jiji behecali. o sa va intelegeti bine, sunt sigur.

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata