Vă confruntaţi cu stări de depresie şi oboseală? Atenţie la consumul de cofeină!

Aproape toate substanţele din produsele alimentare, atunci când nu sunt consumate cu moderaţie, sunt dăunătoare. Aproape fiecare substanţă din alimentele consumate în exces (poate, cu excepţia legumelor), este dăunătoare pentru sănătatea voastră. Acel trio al alimentaţiei moderne, care creează probleme, este format din: alcool, zahăr şi cofeină. Ce au în comun aceste trei elemente? Iată unele dintre  ele:

–         toate sunt consumate de o imensă parte a populaţiei

–         toate creează dependenţă

–         de toate se poate face, cu uşurinţă, abuz

–         toate induc o stare de oboseală

–         toate conţin o cantitate scăzută de nutrienţi

În timp ce toate aceste trei elemente  contribuie la apariţia problemelor de sănătate, dacă sunt consumate în cantităţi mari, cofeina este cu adevărat periculoasă, din cauza riscului de a deveni o rutină zilnică, indiferent de vârstă. Popularitatea actuală a băuturilor “energizante” şi  a “culturii cafelei” sunt exemplele cele mai elocvente.

Câţi oameni cunoaşteţi care nu pot să-şi înceapă ziua fără o ceaşcă de cafea?  Ce puteţi spune despre adolescenţii care consumă sucuri şi băuturi energizante, la fel ca şi apa? Dar chiar şi părinţii acestor adolescenţi, atunci când se simt lipsiţi de energie, au tendinţa de a consuma băuturi pe bază de cofeină, doar pentru a rezista zilelor îndelungate de muncă.Chiar şi în cazul în care dependenţa de acestea (cafea, sucuri, băuturi energizante, ceai etc.), nu este atât de mare, conţin calorii nedorite (zahăr şi grăsimi) care iau locul caloriilor benefice.

În contextual unei alimentaţii sărace şi a unui stil de viaţă nesănătos, aceste calorii nedorite pot provoca fluctuaţii de zahăr în sânge, ducând la probleme de energie, probleme cognitive  şi probleme ale stărilor de dispoziţie.

 

  • Băuturile ce conţin cofeină, un pericol pentru sănătate

Kirk Hamilton, autorul unor articole despre sănătate, declară că îl trec fiorii când vede părinţi care cumpără băuturi răcoritoare acidulate sau puternic zaharisite, lactate care conţin zahăr, cafea de tip espresso, făină rafinată, brioşe dulci, cu grăsime sau alte produse de acest fel, pentru copiii.

Hamilton consideră că acest lucru nu este nicidecum, bun, mai ales că părinţii cumpără aceste produse de la magazinele lor preferate, de tip coffe shop (cafenea). În opinia lui, aceste magazine sunt locurile în care sunt create, iar apoi exacerbate, obiceiurile nesănătoase. El le aseamănă cu nişte case cu droguri legale, unde substanţele rele, cum ar fi zahărul, grăsimile, cerealele rafinate, produsele lactate şi cofeina sunt uşor accesibile.

Multă lume poate considera că Hamilton este prea drastic cu privire la aceste chestiuni, însă el ne cere o singură favoare: data viitoare când mergem la cafeneaua noastră preferată, să aruncăm doar o privire asupra informaţiilor nutriţionale.

Vom fi uimiţi să vedem cât de multe calorii (400-500 de calorii sunt, în mod obişnuit) se află în una dintre cele mai la modă cafele, precum şi într-o ceaşcă mare de cafea simplă. Conţinutul de cofeină al acestor băuturi, poate varia de la 300 la 400  miligrame.

 

  • Faceţi o “pauză de cofeină”

Specialist în sănătate, Hamilton recomandă mereu pacienţilor care consumă prea multă cofeină să încerce o zi sau două pe săptămână să nu consume, astfel încât, în restul zilelor să îşi aducă aminte cum s-au simţit atunci când nu au consumat. Scopul este ca ei să aibă un control asupra cofeinei sau asupra altor produse care provoacă dependenţă (la fel ca drogurile). Dacă ei nu ştiu cum se simt fără cofeină, este greu să facă alergeri conştiente.

De obicei, un mic dejun copios şi o cafea, urmând apoi munca fizică, practicată afară, este un lucru comun pentru cei care trăiesc în societăţile agrare. Însă, acest fapt este total diferit faţă de cei care locuiesc în oraş şi care ies din casă complet stresaţi pentru că trebuie să ducă copiii la şcoală, apoi să ajungă la serviciu, în timp util. Din moment ce nu există suficient timp pentru a pregăti un mic dejun sănătos, acele persoane optează pentru un local, aflat pe drum, de unde îşi cumpără o cafea plină cu zahăr, frişcă sau alte creme şi o ciocolată sau  brioşă pentru a savura cafeaua mai bine. Ceva asemănător sau, dacă nu, exact aceleaşi produse le cumpără şi copiilor.

Multe persoane consideră cofeina ca o prescripţie medicală pentru oboseală, anxietate, modificări de dispoziţie şi o varietate de alte simptome. Din păcate, este, de asemenea, modul tipic prin care majoritatea dintre noi, ne începem ziua. Ceea ce oamenii nu înţeleg este că acest consum regulat de cofeină face rău, la fiecare etapă din cele 24 de ore în care ei simt nevoia să consume.

Multă lume invocă vicioasele dureri de cap  sau starea de oboseală de  la birou (sau de acasă), atunci când nu consumă cofeină. Oamenii sunt, cumva, determinaţi să spună că au nevoie de ceva cofeină, pentru a se trezi. Dacă vă păstraţi un jurnal sau o agendă, de fiecare data când vă simţiţi în acest fel, cel mai probabil s-ar observa că această dorinţă de cofeină o aveţi în fiecare zi, aproape la aceeaşi oră.

O realitate contrară multora şi intuitivă, este faptul că dacă ingeraţi multă cofeină, mai ales cu zahăr, puteţi fi afectat de depresie şi oboseală. Acest lucru va deveni evident după patru – şapte zile de când aţi încetat să mai consumaţi cofeină cu zahăr.

Următoarea listă vă va arăta care sunt problemele de sănătate, cu privire la consumul de cofeină. Dacă suferiţi de oricare dintre aceste afecţiuni, încercaţi să reduceţi sau să eliminaţi cofeina şi ar trebui să observaţi o schimbare clară a modului în care vă simţiţi:

–         Dureri abdominale sau discomfort din cauze necunoscute

–         Anxietate, iritabilitate şi nervozitate

–         Artrită

–         Boli autoimmune

–         Colită, diverticulită, diaree şi alte simptome de colon iritabil

–         Sindrom de oboseală cronică

–         Depresie

–         Ameţeli, sindom Meniere sau Tinitus (zgomot în urechi)

–         Boală fibrochistică a sânului

–         Gută (niveluri ridicate de acid uric)

–         Boli de inimă sau palpitaţii ale inimii

–         Hipertensiune arterială

–         Nivel ridicat de colesterol

–         Hipoglicemie (zaharuri în sânge)

–         Indigestie / arsuri la stomac

–         Insomnie şi somn interrupt sau de proastă calitate

–         Boli de ficat şi probleme ale vezicii biliare, cum ar fi calculi biliari

–         Migrene sau alte probleme vasculare

–         Dureri musculare

–         Osteoporoză

–         Iritaţii ale pielii, erupţii cutanate şu uscăciune a pielii

–         Ulcere, arsuri la stomac şi alte probleme ale stomacului, cum ar fi hernia hiatală

–         Iritarea tractului urinar

Utilizarea cofeinei (şi abuzul de cofeină) are un efect negativ asupra vieţii multor oameni. Dacă nu este controlată, cofeina în exces, din cafea, ceai, sucuri, băuturi energizante şi din unele medicamente, poate duce la  probleme de sănătate semnificative, tratate simptomatic cu medicamentaţie şi teste medicale inutile.

Toată această suferinţă, pierderea banilor şi a timpului, pot fi evitate în totalitate dacă suntem conştienţi şi dacă ţinem sub control acest “drog legal”. Faceţi-vă o favoare vouă înşivă, făcând o “pauză de cofeină”, atât în rutina voastră zilnică, cât şi în cea  a copiilor voştri. Ceva atât de simplu poate să vă ajute sănătatea şi, de asemenea, să  prevină problemele pe care consumul excesiv de cofeină le creează.

Traducere şi editare: Raluca Florescu

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.