Strategii simple care ne ajută să scădem riscul de accident vascular cerebral

Potrivit Asociaţiei Naţionale a Accidentelor Vasculare, accidentul vascular cerebral este cauza numărul unu de handicap pe termen lung şi a patra cauză de deces în Statele Unite. Cel mai frecvent accident vascular cerebral este numit accident cerebral ischemic, care rezultă dintr-o obstrucţie din vasele de sânge, responsabile cu furnizarea sângelui către creier. Odată ce suferi un accident vascular cerebral, prejudiciul poate fi absolut devastator.

Din fericire, până la 80% dintre accidentele vasculare cerebrale pot fi prevenite. Conform cercetătorilor, factorii ce ţin de stilul de viaţă, cum ar fi dieta, exerciţiile fizice, indicele de masă corporală, nivelul de zahăr din sânge, tensiunea aretrială şi fumatul pot avea un impact direct asupra riscului dumneavoastră individual.

Există, de asemenea, dovezi convingătoare care arată că aportul de vitamina D din corp, frica, stresul, terapia de substituţie hormonală şi anticoncepţionalele joacă un rol în acest sens.

 

  • Chiar şi micile schimbări în obiceiuri zilnice pot face o mare diferenţă

 Daniel Lackland, profesor de neuroştiinţe de la Universitatea de Medicină din Carolina şi purtătotul de cuvânt al American Heart Association, a dezvoltat o scară de factori privind stilul de viaţă care au impact asupra riscului de accident vascular cerebral, numit scala „Cei 7 paşi simpli ai vieţii”, care include:

  • Să fii activ
  • Controlul colesterolului
  • Mănâncă bine
  • Gestionarea tensiunii arteriale
  • Pierderea greutăţii
  • Reducerea zahărului din sânge
  • Încetarea fumatului

Unele modificări ale stilului de viaţă vă pot oferi un câştig foarte mare. Studiul a arătat că reducerea tensiunii arteriale sistolice la 20 de milimetri (indiferent de cât de mare este în prezent) scade riscul de accident vascular cerebral cu 50%. A renunţa la fumat este echivalent cu 40% mai puţin risc.

 

  • Feriţi-vă de recomandări dietetice viciate

 În primul rând, în ceea ce priveşte colesterolul şi riscul de accident vascular cerebral, ceea ce trebuie să căutaţi este un echilibru adecvat. Echilibrul adecvat între aceste rapoarte se realizează cel mai bine printr-o dietă sănătoasă. Este bine de ştiut faptul că medicamentele care scad colesterolul, cunoscute sub numele de statine, s-au dovedit a creşte riscul de accident vascular cerebral.

Este important să înţelegem că şi colesterolul este de fapt esenţial pentru sănătatea dumneavoastră bună, întrucât el desfăşoară funcţiile esenţiale în membranele celulare şi este critic pentru funcţionarea creierului propriu şi producţia de hormoni steroizi. Vitamina D este, de asemenea, sintetizată de la o rudă apropiată colesterolului, şi anume, 7-dehidrocolesterolul. De fapt, acum avem dovezi care arată că deficitul de colesterol are un impact negativ aproape asupra oricărui aspect al sănătăţii dumneavoastre.

 

  • Grăsimile saturate sunt cele mai bune

 Acelaşi lucru poate fi spus despre grăsimile saturate, care oferă construirea de blocuri pentru membranele celulare şi o varietate de hormoni. Ele acţionează, totodată, ca purtători pentru vitaminele liposolubile importante, precum A, D, E, şi K. Grăsimile dietetice sunt şi ele necesare pentru conversia de caroten şi vitamina A, pentru absorbţia minerală, precum şi o serie de alte procese biologice. Când mănânci grăsimi saturate ca parte din alimentaţia ta zilnică, ele încetinesc absorbţia, astfel încât să aveţi senzaţia de saţietate pentru mai mult timp.

A fost deja bine stabilit faptul că acidul stearic (găsit în cacao şi grăsimi de origine animală) nu are efecte adverse asupra nivelului de colesterol, şi de fapt acesta transformă în ficatul dumneavoastră grăsimile monosaturate numite acid oleic. Celelalte două, acidul palmitic şi lauric, ridică nivelul colesterolului total. Surse de grăsimi sănătoase sunt:

  • Avocado
  • Nucile de cocos şi uleiul de cocos
  • Untul din lapte crud
  • Laptele crud
  • Gălbenuşurile de ou
  • Migdalele şi seminţele
Citește și
1 Comentariu
  1. Tomica spune

    Da’ eu cu cine votez? Atatea recomandari, unele contradictorii ca bietul om care le citeste ramane intr-o ceata groasa. Ouale ba sunt rele – foarte rele, ba sunt extrem de bune, untul la fel si nu mai vorbesc de grasimea de porc. Sarea nu mai zic. Parca zaharul inca este sub obroc, dar cine stie cat mai rezista. Azi maine ne vom trezi ca trebuie sa mancam numai zahar. Eu unul le-am aruncat toate recomandarile astea la cos si m-am intors spasit la vechiul, anticul dicton: „Aurea mediocritas” in sensul clasic de masura in toate, calea de mijloc. Mananc cam de toate, cat mai variat posibil, cat mai multe verdeturi si fructe dar cu masura, fara nici un exces. Nu-mi refuz nimic din ce imi place. Ma scol de la fiecare masa (trei pe zi dar nu ma feresc de mici „rontaieli” intre mese) cu o rezerva, un pic de loc in stomac sub prea plin. Si ma simt excelent, nici nu mai stiu unde este cabinetul medical!

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.