Orhan Pamuk, împreună cu 80 de intelectuali turci, critică retorica polarizatoare a lui Erdogan

0 10

Peste 80 de scriitori, intelectuali şi artişti din Turcia, printre ei şi scriitorul Orhan Pamuk, laureatul premiului Nobel pentru literatură în 2006, şi-au manifestat sâmbătă într-un text îngrijorarea faţă de polarizarea societăţii turce ca urmare a retoricii guvernului condus de Recep Tayyip Erdogan, informează EFE.

‘Pluteşte din nou în aer un iz de furie şi ură şi persistă tentativele de a subestima, ataca, insulta, acuza şi oprima artiştii’, se menţionează în textul sub formă de anunţ, intitulat ‘Suntem îngrijoraţi’ şi publicat sâmbătă de numeroase ziare turce. Deşi nu face referire explicit la guvern, textul lasă clar să se înţeleagă cine anume este vizat, dat fiind că în notă apare un citat dintr-o declaraţie a lui Erdogan.

‘Fraze precum ‘picioarele s-au transformat în cap’ aruncă sămânţa urii în societate’, se menţionează în text, care face astfel referire la discursul de marţea trecută a lui Erdogan, care a criticat cu acel prilej faptul că protestele împotriva distrugerii parcului Gezi din Istanbul au fost organizate de pe o ‘platformă cetăţenească’. ‘Ce ştiu eu despre această platformă? Oare ce va fi însemnând o platformă… De când picioarele s-au transformat în cap? Naţiunea ne-a dat nouă autoritatea’, a insistat premierul turc la un miting al formaţiunii sale politice, Justiţie şi Dezvoltare (AKP).

‘Discursul de tipul ‘noi şi ei’ acutizează polarizarea socială’, avertizează textul difuzat de intelectuali, care se încheie cu următoarele cuvinte: ‘Pentru a evita nenorociri viitoare, semnatarii cer să se pună capăt discursului urii, să nu mai fie atacaţi artiştii şi operele de artă şi să înceteze opresiunea socială’.

În afară de Pamuk, printre semnatari se numără scriitori apreciaţi la nivel internaţional precum Yasar Kemal sau Elif Shafak, muzicieni ca Fazil Say sau Zülfü Livaneli, cineaşti precum Ferzan Özpetek sau Nuri Bilge Ceylan, fotografi ca Ara Güler şi scriitori foarte populari în Turcia, cum ar fi Ayse Kulin sau Ece Temelkuran.(Agenţia Naţională de Presă AGERPRES)

loading...

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata