Ministrul Culturii anunţă înfiinţarea Institutul Naţional al Filmului

0

Ministrul Culturii, Daniel Barbu, a anunţat joi, într-o conferinţă de presă, înfiinţarea unui institut naţional al filmului care va apărea în urma adoptării Ordonanţei de Urgenţă nr. 72/2013 prin care se reorganizează o serie de instituţii din subordinea ministerului, încercând să le dea un profil mai evident, să le facă mai prezente şi mai funcţionale în spaţiul public românesc.

Conform actului normativ, Institutul Naţional al Filmului ar urma să fie creat prin consolidarea şi lărgirea misiunii Arhivei Naţionale de Filme.

„Am vrut să-i dăm o misiune mai complexă, va avea o secţie muzeală, vom construi în acest ansamblu al Institutului Naţional al Filmului un muzeu al filmului românesc. Va fi şi o parte tehnică. (…) Totodată, vor apărea Institutul de Cercetare şi Formare în Cultură dar şi Administraţia Fondului Monumentelor şi Siturilor Istorice – o instituţie cu totul nouă, concepută după modelul National Heritage din Regatul Unit, ce va prelua în administrare monumentele istorice şi siturile arheologice aflate în domeniul public al statului şi în administrarea Ministerului Culturii. (…) O componentă importantă este reprezentată de susţinerea turismului cultural”, a declarat Daniel Barbu într-o conferinţă de presă susţinută la sediul USL.

El a enumerat totodată o serie de acte normative pe care Ministerul Culturii le-a aprobat şi care au fost adoptate în ultimele două şedinţe. Unul dintre acestea este un memorandum trimis Ministerului Economiei şi ministrului delegat pentru energie, aprobat în şedinţa de Guvern de joi, cu privire la două muzee – Muzeul Aurului din Brad – proprietate privată a unei companii de stat şi Muzeul Ştiinţei şi Tehnicii Româneşti „Dimitrie Leonida” din Bucureşti – proprietate a Societăţii Electrica S.A.

„Ambele societăţi sunt pe drumul către privatizare şi Ministerul Culturii de decis, din precauţie, să treacă în domeniul public al statului cele două muzee cu patrimoniul lor evaluat de specialişti ca fiind extraordinar de valoros, urmând ca în urma unor consultări ce s-au desfăşurat parţial, dar care urmează să aibă loc şi în săptămânile următoare, să decidem în ce direcţie vor pleca cele doua muzee. Obiectivul Ministerului Culturii a fost de a proteja acest patrimoniu, nu înstrăinarea lui prin privatizarea companiilor”, a spus ministrul Barbu.

Un alt memorandum adoptat vizează trecerea în domeniul public al statului al Muzeului Filatelic din Bucureşti – proprietate privată a Poştei Române.

„Deci, sarcina pe care mi-am asumat-o ca ministru liberal – de a proteja bunurile publice din sfera care cade în portofoliul meu – cred că s-a manifestat în câteva chestiuni importante”, a adăugat Barbu.

Ministrul Culturii a mai spus că recent au fost adoptate la iniţativa ministerului pe care îl conduce două ordonanţe de urgenţă.

Prima dintre acestea reorganizează şi clarifică ordonanţa privind managementul instituţiilor culturale, „ordonanţă cu multe merite” pe baza căreia funcţionează toate instituţiile muzeale şi de spectacol din această ţară, indiferent de autoritatea căreia îi sunt subordonate. „Ea avea câteva fisuri importante pe care am încercat să le îndreptăm, să le acoperim”, a arătat Daniel Barbu.

Cea de-a doua ordonanţă – OUG nr. 68/2013 modifică şi completează OUG nr. 189/2008 care avea „consecinţe spectaculoase” în opinia publică, fiind vorba de mari personalităţi ale lumii culturale româneşti cum ar fi Mircea Diaconu sau Mihai Mălaimare, „care au căzut victima” impreciziei definirii managerului cultural, existând tendinţa ca aceştia să fie asimilaţi cu funcţionarii publici. „Şi atunci au apărut, pe cale de consecinţă, chestiuni de incompatibilitate sau de conflicte de interese”, a argumentat ministrul Culturii.

Noua ordonanţă defineşte mai clar natura juridică şi competenţele managerului instituţiilor de cultură. În urma modificărilor, „managerul nu este funcţionar public, nu este angajat cu contract individual de muncă şi nu are statut de funcţie de autoritate publică”. De asemenea, de acum înainte se limitează numărul de contracte de drepturi de autor pe care le poate avea un manager al unei instituţii culturale, putând fi astfel evitate interpretările juridice care au condus în trecut Agenţia Naţională de Integritate la constatarea unor conflicte de interese în privinţa unor manageri.

Potrivit ministrului Culturii, ordonanţa din 2008 avea două puncte care „lăsau loc unei plaje de interpretare relativ vast”. „Şi pe plaja asta s-a circulat către ANI destul de energic în definirea managerului cultural”, a motivat Barbu.(Agenţia Naţională de Presă AGERPRES)

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.